Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drekkus
#1365599
Jag har nu beställt en V60 D3 R-Design och tvekar fortfarande på motorn och akustikrutor. Har som sagt valt en D3 men vet inte om den är tillräcklig för de eventuella långresor jag åker. Min säljare sa att D3:n räcker gott till resor till skillnad från D4:an men vet inte riktigt. Och de som har kört en D3:a på V60:n vad har ni för bränsleförbrukning på den. Har ju alltid haft D4 så vill se om det är en tillräckligt stor skillnad.

Sen är det detta med akustikrutor. Har också alltid haft detta på mina bilar men på grund av det vet jag inte om vägljudet verkligen minskar så mycket. Säkerheten under en potentiell krock är bra, men på andra sidan har jag hört att det tar mer tid för brandkåren att komma in i bilen då.

Har ni några råd?
#1365600
Har haft en D3 i gamla V60'n tyckte den funkade bra. Billig i drift osv.
D4an är lite törstigare. Men förbaskat mycket roligare :-D

Akustikrutorna upplever jag själv som väl spenderade pengar. I kombination med H/K ljudet så är det en väldigt angenäm upplevelse att åka.
#1365602
Glömde fråga om hur många "riktiga" utblås bilen har med D3. I momentum har den bara ett utblås, och är rädd att enda anledning till att D3:n är segare är på grund av utblåsen och då borde det inte vara mycket snålare tänker jag.

Tack för svar. :)
#1365604
D3 AWD har 2. Och vanliga D3 har 1 vill jag minnas.
Nu är Volvo's bilar lite tråkiga och första 1000 milen är lite dyrare sen går förbrukningen ner något.

Men den D3 jag hade var fantastiskt behaglig att köra. Inga problem att dra släp eller liknande med den iheller.
Allt handlar ju om vad man har för behov.
Att jag uppgraderade till D4an var mest för att jag saknade lite kraft vid omkörningar osv. D4an tycker jag är ett bra alternativ i lilla landet lagom sverige.

För jämförelse så hade min D4 FWD en förbrukning på 0.55 vid långkörning (Malmö-Linköping) medans min D3 låg på 0.49 på samma sträcka. I stadstrafik eller vid körning kortare sträcker märker man ingen skillnad på förbrukningen dock.
#1365642
Drekkus skrev: tor 20 feb 2020, 10:05 Jag har nu beställt en V60 D3 R-Design och tvekar fortfarande på motorn och akustikrutor. Har som sagt valt en D3 men vet inte om den är tillräcklig för de eventuella långresor jag åker. Min säljare sa att D3:n räcker gott till resor till skillnad från D4:an men vet inte riktigt. Och de som har kört en D3:a på V60:n vad har ni för bränsleförbrukning på den. Har ju alltid haft D4 så vill se om det är en tillräckligt stor skillnad.

Sen är det detta med akustikrutor. Har också alltid haft detta på mina bilar men på grund av det vet jag inte om vägljudet verkligen minskar så mycket. Säkerheten under en potentiell krock är bra, men på andra sidan har jag hört att det tar mer tid för brandkåren att komma in i bilen då.

Har ni några råd?
Kör på akustikrutor :-) tror du ångrar det annars sen. Motorn kan du ju alltid chippa annars ;-)
#1365851
Tiimpan skrev:
Drekkus skrev: tor 20 feb 2020, 10:05 Jag har nu beställt en V60 D3 R-Design och tvekar fortfarande på motorn och akustikrutor. Har som sagt valt en D3 men vet inte om den är tillräcklig för de eventuella långresor jag åker. Min säljare sa att D3:n räcker gott till resor till skillnad från D4:an men vet inte riktigt. Och de som har kört en D3:a på V60:n vad har ni för bränsleförbrukning på den. Har ju alltid haft D4 så vill se om det är en tillräckligt stor skillnad.

Sen är det detta med akustikrutor. Har också alltid haft detta på mina bilar men på grund av det vet jag inte om vägljudet verkligen minskar så mycket. Säkerheten under en potentiell krock är bra, men på andra sidan har jag hört att det tar mer tid för brandkåren att komma in i bilen då.

Har ni några råd?
Kör på akustikrutor :-) tror du ångrar det annars sen. Motorn kan du ju alltid chippa annars ;-)
Jag pratade med säljaren idag och verkar som att bilen levereras lite senare än jag trodde. Valde då både D4:an och akustikrutorna, hinner spara lite mer pengar och lägga på kontantinsatsen nu. Kan inte vänta! :-D
Användarvisningsbild
av RmK
#1366267
Fasen att jag läser här såpass mycket :D Jag har en V60 T8 Inscription på gång. Den har H/K ljudet, teknikpaket, tonade rutor, bagagerumspaketet och 360 kameran.

På min nuvarande A4 har jag akustikrutor (som ingick om man beställde de tonade rutorna på Audi) Volvo skall ju ha runt 6000:- för akustikrutorna.

Jag är redan uppe i rätt mycket pengar. Men kommer jag ångra mig bittert om jag inte väljer till akustikrutorna?
#1366271
RmK skrev: sön 23 feb 2020, 15:55 Fasen att jag läser här såpass mycket :D Jag har en V60 T8 Inscription på gång. Den har H/K ljudet, teknikpaket, tonade rutor, bagagerumspaketet och 360 kameran.

På min nuvarande A4 har jag akustikrutor (som ingick om man beställde de tonade rutorna på Audi) Volvo skall ju ha runt 6000:- för akustikrutorna.

Jag är redan uppe i rätt mycket pengar. Men kommer jag ångra mig bittert om jag inte väljer till akustikrutorna?
Har frågat runt lite och det verkar som dem är väldigt viktiga. Speciellt när man väljer H/K ljudet. Sen är det också en säkerhetsfaktor i köpet, den verkar vara värd priset. Valde till den på min V60. Finns en stor chans att man ångrar sig efteråt.
#1366281
RmK skrev: sön 23 feb 2020, 15:55
Jag är redan uppe i rätt mycket pengar. Men kommer jag ångra mig bittert om jag inte väljer till akustikrutorna?
Du kommer nog känna dig bitter efterhand, i det hela summan som bilar kostar så 6k är inget. går väl inte att eftermontera heller? möjligtvis köpa beg. akustiska men sen ska man också mecka på alla 4 dörrar och bakluckan.. skulle aldrig hända.
#1366303
UnleashFusion skrev:
RmK skrev: sön 23 feb 2020, 15:55
Jag är redan uppe i rätt mycket pengar. Men kommer jag ångra mig bittert om jag inte väljer till akustikrutorna?
Du kommer nog känna dig bitter efterhand, i det hela summan som bilar kostar så 6k är inget. går väl inte att eftermontera heller? möjligtvis köpa beg. akustiska men sen ska man också mecka på alla 4 dörrar och bakluckan.. skulle aldrig hända.
Det är också olika lister inuti dörren för att montera de tjockare akustiska rutorna

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]