Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keios
#1364418
skulle vara kul att höra era erfarenheter gällande hypermiling och specifikt kring tekniken "pulse and glide".

Lite om mitt eget optimerande. Kör mycket långresa. Min V60T8 har inte navigering så jag portionerar ut elen manuellt (hold on/off) på de sträckor där belastningen är låg eftersom bensinmotorn har lägst verkningsgrad vid låg last. Sen försöker man glida i nedförsluten med motorn avstängd och i övrigt rulla så mycket som möjligt. Att köra i suget på lastbilar är ett annat alternativ på vissa sträckor för att ha bensinmotorn avstängd så mycket som möjligt. Undvika häftiga bromsningar så klart så att de mekaniska bromsarna nyper, och överlag försöka minimera bromsning med renegerering. Jag har inte testat B-läget mycket men spontant tycker jag att det uppstår energiförluster om man regenerar och accelererar kontra försöker glida och behålla momentet istället.

När jag startar en färd så bränner jag av första milen med el, för att tömma batteriet så att det blir mera mottagligt för renegerering eftersom jag tänker att ett fullt batteri har svårare att ta emot laddning. Å andra sidan så om det är väldigt kall väderlek kanske man vill starta motorn direkt vid start för att värma kupen och inte behöva använda tilläggsvärmaren. I slutet av färden byter jag från hybrid till pureläge för att kunna nyttja de där sista km med eldrift.

Tycker att förbrukningen faktiskt är ganska hyfsad, rekordet på 30 mils resa sommartid ligger på 0,47l/milen och vintertid har jag kommit ner som bäst på 0,57l/milen på samma sträcka. Sträckan innehåller både landsväg 70-90, 2/1-väg och motorväg och lite stadskörning. Snitthastigheten landar på 80-85km/h.

För att ytterligare optimera förbrukningen har jag läst på om pulse-and-glide. Spontant känns det som denna teknik i "hold-läge" borde vara mycket lämpad för just hybridbilar. Tanken är ju att accelerera och använda bensinmotorn vid hög last (bäst verkningsgrad) och därefter glida med båda motorerna avstängda, tills nästa cykel åter tar vid. Den enda funderingen jag dock har är att efter en glidning när motorn startar igång så är förbrukningen jättehög (kompressorn och turbon kickar igång) och man hör märkbart hur tungt motorn jobbar, förbrukningen drar iväg över 25l/100km momentant för en stund. Har skrivit om detta tidigare också, och misstänker att systemet går in i charge läge en kort stund för att kompensera för uppvarvningen av motorn som antagligen förbrukar el.

Vore kul att höra mera om era optimeringstricks, och i synnerhet om pulse&glide ger någon effekt?
av stevvee
#1364607
Jobbar ungefär på samma sätt som du men mycket med hjälp utav navigation. Men däremot försöker jag vara noga med att h en varm bil direkt och kör hellre motorn första km för att skapa temperatur i batteriet och då få längre räckvidd. Med kallt batteri tömmer du det fortare.
av Snelhest
#1364820
Jag återkommer i ämnet när jag hämtat ut min bil 2:a april och kört ett tag (få inlägg i tråden, så jag vill bara skriva ett inlägg för att visa att det finns intresse för det).
av Neno
#1364845
Om ni vill starta med varmt batteri så kan ni sätta timmer (bilens egna) på att laddningen startar så att batteriet är fullt precis strax innan ni åker hemifrån. De blir lite värme kvar av laddningen och gör elfärden lite effektivare
av koln
#1365131
en fundering i ämnet, jag gjorde idag min först längre tur, cirka 31mil tur och retur.
följde hastighetsbegränsningarna, gjorde inga vassare omkörnignar utan försökte ha ganska normalt körsät men med lite ekonomi i tanken.
landade på 0,61 vilket jag är endå imponerad övermed tanke att jag utgick från södra norrland och körde 95% E4a, bättre än jag trodde, bilen är helt ny, dock en T6a.
känns som det finns en del att slipa på.
jag hade laddad bil när jag körde söderut men inte laddad påväg hem.

Men till min fundering, jag körde även laddning under färd och fick halv tank efter cirka 25km i 100-110km/h.
tyckte mig kunna räkna på att den drog 0,3-0,4 extra när den laddade.

tänker ni att det är värt att ladda under färd? och isåfall bättre i Motorvägsfart?
min laddade bara halvtank sedan dog laddningen av, har ni kunnat ladda fullt?

min uträkning är att det kostar cirka 5,5kr per mil att ladda. lite dyrare än elen hemma men billigare än att gå på bensinmotor.
tänker jag fel?
tar gärna input
09C47709-2A98-427B-9C73-C9AADE49CB3F.jpeg
09C47709-2A98-427B-9C73-C9AADE49CB3F.jpeg (46.68 KiB) Visad 1590 gånger
#1365172
Har också funderat kring laddning under färd och tro faktiskt att det är ren förlust. det finns för mycket förluster, att ladda batteriet med motorn och sen driva bilen framåt med energin känns ineffektivt, visst man har ju drivlineförluster ner till hjulen via växellådan, så även där förlorar man ju energi.
Frågan är vilka förluster som är högst? Den vanliga transmissionen eller laddning, elmotorns verkningsgradsförlust och även transmission i bakvagnen. Jag brukar nyttja det om jag vet att jag skall köra stadskörning sista biten, vilket jag oftast ska när vi varit iväg. Nu kör vi en D6 TE men principen är ju densamma.
Användarvisningsbild
av RmK
#1365216
Det bästa vore väl kanske isf att köra "Hold" på batteriet och köra på bensin på motorvägen och köra på hybrid eller pure när man kommer in till stan?

Jag tror med att att köra i Charge är en förlust med tanke på bensinpriset. i USA kanske det är värt det (de har rätt hög elavgift med) men om du kör på B-läget på växelväljaren och kör Hold så borde den väl återregenera ändå? eller kör man bara på bensinmotor utan återregenerering?
#1365224
Enda orsaken att köra Charge är om du helt vill undvika utsläpp vid resmålet.

Jag har väldigt svårt att se någon ekonomiskt fördel, inte heller för totala utsläppsmängden. Själva laddprocessen är inte tillräckligt effektiv.
Användarvisningsbild
av mikeman
#1365453
SBergdahl skrev:För en utomstående låter det som ganska mycket tankeverksamhet för att nå en förbrukning som inte låter anmärkningsvärt låg.
Verkligen... Som en diesel, fast med bensinmotor då. Hårt arbete men sen kan man vara intresserad av det förstås. Det är hög tid att få ut elbilarna istället, då leder det här optimerandet till lite mer i alla fall.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]