Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seqerlars
#1363701
Vet att det finns en del trådar om detta för andra modeller, men jag tycker det är dax vi startar en egen för oss med S60.

Som alla säkert förstår vibrerar min ratt och pedaler vid hastigheter över 100km/h. Det känns extra mycket när man börjar komma upp i 110.-115km/h. Jag har haft bilen sedan den 13/12-19 och kört 300mil, så bilen är mer eller mindre ny.

Jag kör på Volvo original fälg 18" 5-Y Spoke Black Diamond Cut Alloy Wheel med vinterdäck dubb Continental Ice Contact 235/45 R18, om det nu har någon betydelse.

Är jag ensam om detta på nya S60 eller är det fler som upplever det här?
av seqerlars
#1363704
Det kan jag tyvärr inte svara på så här på rak arm, måste jag åka till en mack och kolla upp. Däcktrycksövervakningen visar grönt så mycket vet jag. Menar du att bilen är så känslig även om däckens tryck ligger inom vad övervakningen anser ok?
av LazerHawke
#1363705
seqerlars skrev:Det kan jag tyvärr inte svara på så här på rak arm, måste jag åka till en mack och kolla upp. Däcktrycksövervakningen visar grönt så mycket vet jag. Menar du att bilen är så känslig även om däckens tryck ligger inom vad övervakningen anser ok?
övervakningen skall kalibreras om när man ändrat tryck och är trycket den samma som man kalibrerats med indikerar den ej endast om trycket avviker
Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1363707
Om du kör långsamt med bilen, i gånghastighet. Gungar bilen då? Om den gör det så har du något täck som inte är runt. Ett däck kan separera invändigt av olika orsaker, punkteringslagning, kört på en trottoarkant eller kört ner i ett potthål.
av Erik Å
#1363711
Leta upp en däckverkstad som har "road force"-balanseringsmaskiner och kolla upp alla hjulen! Det avslöjar alla fel på däck och fälg..
av fkullberg
#1363712
Som många säger, kolla upp däcken. Fixar nog din ÅF, säkert nog lurt med något däck eller om du har otur fälg.
av Erik Å
#1363720
Minns när min V70 var sprillans ny, det var rejäl obalans och ÅF balanserade ett par gånger utan att det blev bra. Åkte till en liten däckverkstad i stans skumma kvarter i stället.. blev perfekt! :-D Men som sagt, det behövs "road force" för att utesluta skeva däck, inte självklart att ÅF har såna. De kostar $$$, oftast bara däckfirmor med stor omsättning och framåtanda som köper såna.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]