Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mossbo
#1361971
Hej, jag har nu kört 9000mil med min -19 XC60, mycket nöjd förutom dessa två simpla detaljer som gör en redigt irriterad, vad är det med mjukvaru gubbarna hos Volvo?, regnsensorn har ju alltid fungerat bra sedan många år, nu är det ju rent katastrofalt. En säkerhets miss dessutom.
Adaptiva farthållaren tvärbromsar en kilometer före tradarna om man håller lite momsad fart. Även på "kotrast" settingen.

Frågat vid service varje gång om dessa båda, finns inget att göra.
Nån som har fått nån ordning på dessa?
#1362070
Regnsensorn är kass på min XC60 -18 också, finns ingen logik i hur den fungerar. Ena stunden fungerar den inte alls och man ser inte ett skit ut får då stänga av och på den och då kör sen så mycket (hela sensorn är då full av vatten) så torkarbladen rullar på torr ruta. Tycker då att den ska sluta men icke, den fortsätter tills jag stänger av skiten. Spelar ingen roll vilken känslighet man har, min v60 my16 fungerade klockrent. Har haft den inne 2 gånger för detta, första kalibrering och andra så gjorde man rent och kalibrerade den igen men fortfarande lika dålig...

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

#1362071
Ok, är ju konstigt att Volvo inte är intresserade av hitta en lösning? På min my 17 xc60 classic funkade det klockrent precis som på Volvodesign89:s V60. Bör ju bli bättre på nyare modeler än sämre menar jag ;-)
#1362083
Håller helt klart med dig, känns helt klart som det är mjukvarurelaterat och det gäller tyvärr fler saker på bilen som fungerar sådär. Man har enligt min mening lyckas riktigt bra med designen, förarmiljö etc men totalt misslyckats med mjukvarudelen, man känner sig som en försökskanin som testar beta versioner åt Volvo, ofrivilligt och 500k fattigare...

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

#1362085
På min s90 funkar den bra. När jag väl hittade funktionen. Körde på intervall i ett par veckor i tron att regnsensorn var ett hack uppåt. Sen upptäckte jag knappen. Nyligen har funktionen blivit sämre tills jag spolar rutan. Tror det beror på torkarbladen.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1362094
Är inte heller nöjd med min regnsensor. Min kan köra helt okej men sedan helt plötsligt köra i full fart, kvittar att man skruvar ner känsligheten i botten utan man behöver slå av och på igen för att den ska lugna ner sig.
av Tiimpan
#1362183
Rillee skrev: lör 01 feb 2020, 20:46 Är inte heller nöjd med min regnsensor. Min kan köra helt okej men sedan helt plötsligt köra i full fart, kvittar att man skruvar ner känsligheten i botten utan man behöver slå av och på igen för att den ska lugna ner sig.
Har haft samma problem hela veckan fruktansvärt irriterande. Min förra XC60 hade aldrig dessa problem. :-(
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]