Sida 1 av 2

Varför är V60 T8 R-Design generellt högre än andra R-design V60?

Postat: ons 29 jan 2020, 09:58
av Snelhest
Tjena,

Allt gäller V60 med R-Design.
När jag tittar på bilder på nya V60, slås jag av hur ofta T8-modellen ser högre ut än modellerna med andra motorer.

Till och med T6:orna ser lägre ut än T8:an.

Vad handlar detta om?
Jag kan lägga upp många bra exempel om det skulle uppstå tvivel.

Re: Varför är V60 T8 R-Design generellt högre än andra R-design V60?

Postat: ons 29 jan 2020, 10:09
av Zanders
Chassie.jpg
Chassie.jpg (32.79 KiB) Visad 2227 gånger
Dynamiskt chassi på TE och sportchassi på resten

Re: Varför är V60 T8 R-Design generellt högre än andra R-design V60?

Postat: ons 29 jan 2020, 10:11
av Snelhest
Ok, så var är dynamiskt chassi?

Re: Varför är V60 T8 R-Design generellt högre än andra R-design V60?

Postat: ons 29 jan 2020, 10:25
av Zanders
Rena spekulationer nu men jag tror dynamiskt är "standard" och att sport är sänkt och lite hårdare men har inga belägg för det mer än det lilla man kan läsa i konfiguratorn..

Re: Varför är V60 T8 R-Design generellt högre än andra R-design V60?

Postat: ons 29 jan 2020, 14:11
av Felix1801
Zanders skrev:
Chassie.jpg
Dynamiskt chassi på TE och sportchassi på resten
Det står fel i Volvos system. Det är inte sportchassi på T6 eller T8. Anledningen är vikten (sportfjädrarna är för klena) och att det måste vara en viss markfrigång. När det gäller Dynamic så är det funktionen på "rullen" Vilka olika körlägen du kan ha.

Re: Varför är V60 T8 R-Design generellt högre än andra R-design V60?

Postat: ons 29 jan 2020, 16:15
av Zanders
Felix1801 skrev:
Zanders skrev:
Chassie.jpg
Dynamiskt chassi på TE och sportchassi på resten
Det står fel i Volvos system. Det är inte sportchassi på T6 eller T8. Anledningen är vikten (sportfjädrarna är för klena) och att det måste vara en viss markfrigång. När det gäller Dynamic så är det funktionen på "rullen" Vilka olika körlägen du kan ha.
Nej, det är ju precis det jag skrev men det kanske var otydligt. Det jag menade är att sportchassi utgår på TE vilket jag tycker är relativt tydligt i konfiguratorn (bifogade bilden).

Är du säker på det med dynamiska chassit? Det står inget om dynamiskt chassi på inscription (förutom på TE) utan där står det istället drive mode settings vilket är rullen du refererar till.

Re: Varför är V60 T8 R-Design generellt högre än andra R-design V60?

Postat: ons 29 jan 2020, 16:43
av fkullberg
Har med den högre vikten att göra och att den blir för låg, batteriet blir för nära marken och risk för skador.

Re: Varför är V60 T8 R-Design generellt högre än andra R-design V60?

Postat: ons 29 jan 2020, 19:58
av Felix1801
Zanders skrev:
Felix1801 skrev:
Zanders skrev:
Chassie.jpg
Dynamiskt chassi på TE och sportchassi på resten
Det står fel i Volvos system. Det är inte sportchassi på T6 eller T8. Anledningen är vikten (sportfjädrarna är för klena) och att det måste vara en viss markfrigång. När det gäller Dynamic så är det funktionen på "rullen" Vilka olika körlägen du kan ha.
Nej, det är ju precis det jag skrev men det kanske var otydligt. Det jag menade är att sportchassi utgår på TE vilket jag tycker är relativt tydligt i konfiguratorn (bifogade bilden).

Vad skulle Dynamic Chassi vara då? Typ justerbara stötdämpare? Det har inte jag på min T8:a iaf.
Är du säker på det med dynamiska chassit? Det står inget om dynamiskt chassi på inscription (förutom på TE) utan där står det istället drive mode settings vilket är rullen du refererar till.

Re: Varför är V60 T8 R-Design generellt högre än andra R-design V60?

Postat: ons 29 jan 2020, 20:58
av Lockis
Felix1801 skrev:
Zanders skrev:
Felix1801 skrev: Det står fel i Volvos system. Det är inte sportchassi på T6 eller T8. Anledningen är vikten (sportfjädrarna är för klena) och att det måste vara en viss markfrigång. När det gäller Dynamic så är det funktionen på "rullen" Vilka olika körlägen du kan ha.
Nej, det är ju precis det jag skrev men det kanske var otydligt. Det jag menade är att sportchassi utgår på TE vilket jag tycker är relativt tydligt i konfiguratorn (bifogade bilden).

Vad skulle Dynamic Chassi vara då? Typ justerbara stötdämpare? Det har inte jag på min T8:a iaf.
Är du säker på det med dynamiska chassit? Det står inget om dynamiskt chassi på inscription (förutom på TE) utan där står det istället drive mode settings vilket är rullen du refererar till.
Det "dynamiska" chassit är standard chassit.
En T8/T6TE är högre än en "vanlig" R-Design pga vikten. Bygger du även en "vanlig" R-Design och lägger till Four-C chassit så höjs bilen igen. Det är MAO inget sportchassi på TE versionerna. Därav är dem högre.

Re: Varför är V60 T8 R-Design generellt högre än andra R-design V60?

Postat: tor 30 jan 2020, 07:57
av Snelhest
Nedrans bananer.
Vad hittar jag "lagom" sänkfjädrar då? Det ser ut som att Heico plockat bort sina till T8, kan det varit problem?