Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompalompa
#1360373
Car skrev: tor 23 jan 2020, 18:54 Jag förstår faktiskt ingenting. När jag nu köper en ny volvo för närmare 400000 så utgår jag från att allt är i premium kvalité. Att ingenting är i dålig el undermålig kvalité. Men tydligen anser några här samt min åf att utsidan, skalet, inte är helt ok utan det behöver åtgärdas för att det ska bli riktigt bra. Nej, det här gör mig redan innan jag fått min första volvo i livet besviken på volvo.

Och framför allt, det här sk erbjudandet borde jag ha fått vid köptillfället, och INTE några dar innan leverans! Det hela luktar rävaktig girighet. Starkt!
Lacken är ju inte av undermålig kvalité bara för att de erbjuder lackskydd. Du behöver inte oroada dig, lacken kommer att vara i utmärkt skick vid leverans. Ingen biltillverkare lackskyddar sina bilar gratis inför leverans. Jag utförde själv en keramisk lackskyddsbehandling för att slippa vaxa två gånger om året och förhoppningsvis så håller det de tre åren som jag ska ha bilen.

Lackskyddsbehandlingar eller vaxning utförs inte för att lacken är av dålig kvalité. Det utförs för att skydda lacken och hålla den i bra skick och det är helt upp till dig om du vill göra det eller ej, det är inte billeverantörens ansvar.
av Lockis
#1360383
Car skrev:Nu ca 2 veckor innan leverans av min V60 D4 så hör min åf av sig och undrar om jag vill ha lackskydd, i mejlet står bl.a. detta: "Vi erbjuder Lackskydd som håller i 18 månader och som är godkänd av volvo, i med samband med leveransen kostar det 3495:-... Om du tar lackskydd senare kommer det att kosta dig 5495:-."

Det här har jag inte hört något om förut. Ska man verkligen på en splitterny bil som kund behöva lägga ut pengar på ytterligare skydd för lacken? Enligt mig så låter det inte riktigt klokt! Låter rent av oförskämt. Är alltså lacken när den kommer direkt från tillverkningen i Gent undermålig?
Förlåt.. Men du har nog missuppfattat vad ett lackskydd är till för.. Det har inget med kvaliten på lacken att göra utan på att bevara glans osv. Jag la ett lackskydd på min, ser inga nackdelar då bilen blir mer lätt tvättad och glänser mer.

EDIT: Ser nu att inte bara jag har haft synpunkter på TS inlägg.. Hoppas TS har bättre förståelse nu.
av Car
#1360394
Ingen som svarat hittills har kommenterat min poäng. Detta att jag anser det vara självklart att en ny volvo ska ha ett fullgott skydd i lacken från start, annars är inte bilen färdig än för försäljning. Och är inte lacken i en ny premium bil av fullgod kvalité, då ska inte bilen säljas överhuvudtaget, utan då får faktiskt ingenjörerna masa sig tillbaks till ritbordet och göra om och göra rätt.

Och nej, jag har aldrig i mitt långa liv hört talas om lackskydd för nya bilar. Men så är jag inte heller en bilnörd. Och nu tänker jag mejla tillbaks till min åf och tacka nej till det sk ”erbjudandet”.
av Lockis
#1360395
Car skrev:Ingen som svarat hittills har kommenterat min poäng. Detta att jag anser det vara självklart att en ny volvo ska ha ett fullgott skydd i lacken från start, annars är inte bilen färdig än för försäljning. Och är inte lacken i en ny premium bil av fullgod kvalité, då ska inte bilen säljas överhuvudtaget, utan då får faktiskt ingenjörerna masa sig tillbaks till ritbordet och göra om och göra rätt.

Och nej, jag har aldrig i mitt långa liv hört talas om lackskydd för nya bilar. Men så är jag inte heller en bilnörd. Och nu tänker jag mejla tillbaks till min åf och tacka nej till det sk ”erbjudandet”.
...
Du har fortfarande inte förstått.. INGEN tillverkare lägger på ett lackskydd från fabrik.. Någonsin... Att volvo erbjuder dig ett är inte för att lacken är dålig utan för att dem vill hjälpa dig att hålla den fräsch så länge som möjligt. Finns inget som tvingar dig att ta ett lackskydd. Kvaliten på lacken är inte sämre för att du inte tar ett lackskydd...
Det är dock väldigt intressant att du tror att Volvos lack är sämre än tidigare bilmärken du köpt. Bara för att dem erbjuder dig ett extra skydd...

Finns ingen lack utan skydd som står emot väder/vind/fågelspillning osv.. Det är detta ett lackskydd hjälper till att skydda mot.

Nåja vi har försökt förklara för dig vad det är och vilken funktion det fyller. Du verkar dock ha bestämt dig för att lacken är skit för att man erbjuder att skydda den extra.
Finns en anledning till att BMW ÅF i stan erbjuder att skicka bilen på DITEC innan leverans.....
Användarvisningsbild
av Derank
#1360396
Du behöver såklart inte lackskydda den, det rä helt frivilligt och lacken blir inet förstörd för det. jag har inte lackskyddat min XC60 och den är 4år, jag har inte ens vaxat den än, anänder dok en massa tvättvax och avrinningsmedel osv när jag tvättar så den är len som en barnrumpa iaf.

Jag har haft ett 2k lackydd legandes i snart 3år som jag tänkte jag skulle lägga på men dagens tvättmedel och avrinningmedel är så bra att jag struntat i det.

Nu ska det tilläggas att jag har gratis tillgång till det mesta från Smartab och har köpt en drös med andra fabrikat sosåm Thershine, labocosmetica, Purify osv osv osv så jag har tillgång i drivor
av Car
#1360397
”Bevara glans osv”. Sak samma! En ny volvo för 400000 ska ha detta i lacken från början! Varför i hela världen ska kunden till en ny bil lägga ut tusentals kronor för att glansen på lacken ska bevaras några extra månader! Den kvalitén ska ju redan finnas där! Bilen är ju ny! Kostar en livs förmögenhet! Då har jag rätt att kräva fullgod kvalité och fullgott bevarande av glans, osv! Ju mer jag lyssnar på alla här ju sjukare ter sig alltsammans.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1360403
Car skrev: tor 23 jan 2020, 22:18 ”Bevara glans osv”. Sak samma! En ny volvo för 400000 ska ha detta i lacken från början!
Varför kräva detta av en Volvo för ynka 400' när varken Lamborghini, Bentley, Rolls Royce eller andra lyxmärken för mångmiljonbelopp inte har det?
Ingen bil har mig veterligen någonsin haft ett inbyggt lackskydd, frånsett den vanliga klarlacken.
Användarvisningsbild
av Derank
#1360404
Den kommer att glänsa när du hämtar ut den, du kan vara lungn
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1360407
Du måste nog börja förstå att det är inte "Volvo" som erbjuder dig lackskyddet utan precis som du skriver så är det återförsäljaren och då bör du även förstå att detta är precis vad all annan handel sysslar med vare sig det är dagligvaruhandel eller sällanköpshandel och det stavas med ett enda ord: MERFÖRSÄLJNING.

Från ett vinstdrivande företag med konsumtion som inriktning så handlar mycket (om inte allt) om merförsäljning, i detta fall försöker ÅF premiera dig ett lackskydd/lackförsegling eller vad du nu vill kalla det till ett bättre pris än vad du som slutkund skulle få utan att ta del av erbjudandet, vad är problemet? Tacka ja eller nej...




Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

av Tompalompa
#1360421
Glansen kommer hålla långt över några månader även utan lackskydd, du behöver inte vara orolig.

Sedan när är Volvo ett premiummärke? V60, Sveriges överlägset mest solda bil 2019, en helt vanlig bil för 400 000. Ser inte riktigt något speciellt med det. Misstolka mig inte nu för jag tycker verkligen att Volvo har steppa upp ett steg och de har verkligen lyckats och grattis till din nya bil. Jag tror att du kommer bli väldigt nöjd med bilen men man kan ju inte jämföra det med premiumbilar som jag anser är t.ex. Bentley, Rolls Roy's mm. Och de lägger inte heller på lackskydd som flera andra har påpekat.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]