Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Car
#1360281
Nu ca 2 veckor innan leverans av min V60 D4 så hör min åf av sig och undrar om jag vill ha lackskydd, i mejlet står bl.a. detta: "Vi erbjuder Lackskydd som håller i 18 månader och som är godkänd av volvo, i med samband med leveransen kostar det 3495:-... Om du tar lackskydd senare kommer det att kosta dig 5495:-."

Det här har jag inte hört något om förut. Ska man verkligen på en splitterny bil som kund behöva lägga ut pengar på ytterligare skydd för lacken? Enligt mig så låter det inte riktigt klokt! Låter rent av oförskämt. Är alltså lacken när den kommer direkt från tillverkningen i Gent undermålig?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1360282
Sen kan du ju köpa till en optimering av motorn också, så att den funkar optimalt liksom.
av DavidBlomqvist
#1360284
Car skrev:Nu ca 2 veckor innan leverans av min V60 D4 så hör min åf av sig och undrar om jag vill ha lackskydd, i mejlet står bl.a. detta: "Vi erbjuder Lackskydd som håller i 18 månader och som är godkänd av volvo, i med samband med leveransen kostar det 3495:-... Om du tar lackskydd senare kommer det att kosta dig 5495:-."

Det här har jag inte hört något om förut. Ska man verkligen på en splitterny bil som kund behöva lägga ut pengar på ytterligare skydd för lacken? Enligt mig så låter det inte riktigt klokt! Låter rent av oförskämt. Är alltså lacken när den kommer direkt från tillverkningen i Gent undermålig?
Alla bilar behöver lackskydd för att se fina ut hahah, vilken form av lackskydd väljer du själv, du kan ju även skydda bilen själv genom att vaxa den. Skulle jag låta någon annan lägga lackskydd så skulle jag nog inte ta Volvos skydd utan vända mig till en bilvårdsfirma, tex DITEC eller MR Cap eller ännu hellre en firma som lägger keramiskt lackskydd.

Nu polerar och skyddar jag mina bilar själv, så direkt jag fått hem min nya bil så blir det en polering och sedan lägger jag själv keramiskt lackskydd, det viktigaste för att hålla bilen fin över tid handlar dock inte om lackskyddet utan att man tvättar bilen ofta samt att man tvättar rätt för att inte repa lacken i onödan. Det finns ju gott om produkter för att skydda bilen under kortare tid med så som sprayvaxer och dylikt.
Användarvisningsbild
av Funk
#1360289
Jag lackskyddar alltid direkt efter leverans, oavsett om det är köpt bil eller leasad. Mig kostar det minimalt, förutom tiden eftersom jag gör det själv... Jag vill ha en snygg och lättskött bil, så för mig gäller keramiskt skydd.
Om det behövs ? Nej kanske inte egentligen, men jag är sån att jag stryker mina skjortor ganska noga och putsar mina skor för jag vill ha det fräscht...men med tanke på hur det ser ut på grannarnas parkeringar så verkar i alla fall bilens vård vara eftersatt i mina ögon.

/Thomas
av Tiimpan
#1360314
Du behöver så klart inte lägga ut pengar på ett extra skydd. Kör själv keramiskt men det är för att bilen blir mer lätt tvättad och klart lite glansigare också :-)
av Car
#1360346
Jag förstår faktiskt ingenting. När jag nu köper en ny volvo för närmare 400000 så utgår jag från att allt är i premium kvalité. Att ingenting är i dålig el undermålig kvalité. Men tydligen anser några här samt min åf att utsidan, skalet, inte är helt ok utan det behöver åtgärdas för att det ska bli riktigt bra. Nej, det här gör mig redan innan jag fått min första volvo i livet besviken på volvo.

Och framför allt, det här sk erbjudandet borde jag ha fått vid köptillfället, och INTE några dar innan leverans! Det hela luktar rävaktig girighet. Starkt!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1360348
Nu gör du en höna av en fjäder.

Det är inget som helst fel på lacken. Du får ett erbjudande om att få bilen high-tech-vaxad bara. Antingen ser du ett värde i det eller så gör du inte det. Ingen tillverkare av normala konsumentbilar gör det på fabrik eller som ingående standardgrej vid leverans.

Visst erbjudandet hade de väl kunnat lämna redan från början men spelar det någon roll egentligen?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1360351
TS förstår uppenbarligen inte vad ett lackskydd tillför... :bored:
Kortfattat: Inte ens en Rolls Royce har en lack som obehindrat står emot salt samt övrig väder och vind.
Visst kan man skita i att underhålla lacken, köra bilen i maskintvätt etc. men då ska man inte klaga på att den blir matt, full av asfaltsfläckar, flygrost och repig.
av Insjö78
#1360352
Car skrev: tor 23 jan 2020, 18:54 Jag förstår faktiskt ingenting. När jag nu köper en ny volvo för närmare 400000 så utgår jag från att allt är i premium kvalité. Att ingenting är i dålig el undermålig kvalité. Men tydligen anser några här samt min åf att utsidan, skalet, inte är helt ok utan det behöver åtgärdas för att det ska bli riktigt bra. Nej, det här gör mig redan innan jag fått min första volvo i livet besviken på volvo.

Och framför allt, det här sk erbjudandet borde jag ha fått vid köptillfället, och INTE några dar innan leverans! Det hela luktar rävaktig girighet. Starkt!

Men du måste väl nån gång hört talas om det går att lägga på ett lackskydd på ny bil för att skydda lacken och göra den mer lätt tvättad m.m. Och att man i alla tider har vaxat och sköt sin lack på sin bil. I min värld inte konstigt alls att dom frågar dig. Men visst kunde kanske gjorts i samband med köpet och inte när den ska levereras, det kan jag ge dig :-D hur som helst lycka till med nya bilen ;-)
av Bempo
#1360359
De kontaktade dig med ett erbjudande om lägre pris och vad är det för fel med det. Låt bli om du inte vill utnyttja det. Jag gör numera sånt själv på våra bilar för att det ger mig avkoppling från annat och det är roligt. Och för att jag har tid. Förr om åren köpte jag återkommande tjänsten till våra bilar för att jag inte hade möjlighet hinna göra det själv.

Jag var med på den tiden när det var standard att man köpte till en överdragsklädsel till bilen. Det var helt otänkbart att man skulle sitta på originalklädseln för den fick inte bli sliten och originaltyget hade dålig motståndskraft mot UV strålning. Visst fanns det bilar, främst japaner, med galonklädsel som var hemsk utan överdrag men flesta bilarna hade tygklädsel. Och vi köpte till Bosch storknick för att kunna se vägen när det var mörkt.
Vi har väl alltid köpt till utrustning för att optimera bilarna så det i sig är väl inget att jaga upp sig över.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]