Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1392068
Kollade precis räckvidd på min XC60 T8, körde i Pure och det visar 40 km precis som alla andras. Den verkliga räckvidden är 48 km med snitthastighet på 42km/h. Då blandade jag landsväg med stadskörning. Jag är positivt överraskad.
#1392119
Har inte riktigt märkt skillnad i pure och hybrid gällande förbrukning.
Bara att pure tillåter att tömma batteriet mer första gången det går till 0 och motorn startar.

När den sedan ligger på tomt batteri och kör så ser nivån ut att pendla lika med båda lägena. Där pure laddar batteriet några procent första gången det tömts (hög bränsleförbrukning)

När jag ligger och kör på landsväg är annars förbrukningen nära identisk.
XC90 visar 35km i hybrid men brukar komma 40-42.
Slår man av AC får man någon km till.

Tyvärr är bilen mycket roligare att köra i power mode...
av JLM
#1571051
Hej!
Hur mår era batterier nu - vilken räckvidd visas i Hybrid respektive Pure vid fulladdat? Och vad är den verkliga räckvidden?

Har nyligen köpt en begagnad XC60 tillverkad 2020-09 (WLTP 52km) och den visar oftast 21-25 km vid uppstart i Hybrid. Det är visserligen vinter men tycker det är himla lågt och undrar om det är normalt.
Användarvisningsbild
av bem
#1571074
Har en V90 T6 Recharge MY22 early, så här visar Volvo Cars appen idag, hybridbatteriet är fulladdat. WLTP är 61 km. Hybridbatteriet på min är 11,6 kWh. Temperaturen f.n. ca. 2 plusgrader. Satt jag mig i bilen och körde i antingen Pure eller Hybrid körläge kom jag lite längre än uppskattade 28 km, det är jag säker på. Som längst har jag under mycket optimala förhållanden på sommaren och körde i 80 km/h på farthållaren i Pure körläge (plattmark, bra asfalt , soligt och fint ute, ingen vind osv) kommit 49 km.
Bilagor
V90_MY22early_VolvoCarsAppen_Hemsidan.jpg
V90_MY22early_VolvoCarsAppen_Hemsidan.jpg (160.44 KiB) Visad 206 gånger
V90_MY22early_VolvoCarsAppen_Laddningssidan.jpg
V90_MY22early_VolvoCarsAppen_Laddningssidan.jpg (104.84 KiB) Visad 206 gånger

Hade liknande på min för massa år[…]

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]