Sida 1 av 1

T8 batterivikten

Postat: ons 15 jan 2020, 10:08
av finnjävel2020
Jag har försökt hitta på information om batterins vikt men det tycks inte finnas. I en test nämndes att batterin skulle väga 250kg. I Tesla 100kwh väger batterin 550kg vilket gör 5,5kg/kwh. Volvo T8 my20 har 11,6kwh så 250kg låter alldeles för mycket.

Har ni bättre källor på det här?

Re: T8 batterivikten

Postat: ons 15 jan 2020, 10:16
av StefanN
125 kg väger batteriet i min och det är väl ungefär samma storlek.

Re: T8 batterivikten

Postat: ons 15 jan 2020, 10:51
av Funk
Det lär handla om runt 200kg , det är dock inte bara själva batteriets celler utan även kablage, krockskydd samt höljen och diverse annat som ingår i det så det blir svårare att räkna på bara batterivikt.
En Twin Engine V60 är ganska exakt 300 kg tyngre än en FWD eller 200kg tyngre än en AWD så runt 125 till 150 kg ren batterivikt är väl inte helt orimligt ..

/Thomas

Re: T8 batterivikten

Postat: ons 15 jan 2020, 22:05
av Felix1801
Elmotorns vikt ligger med i de 300 kg med.

Re: T8 batterivikten

Postat: tor 16 jan 2020, 07:58
av finnjävel2020
Tack för svaren! Även om batterin skulle väga endast 100kg så är vikt/kwh-proportionen dålig men det är väl pga diverse utrustning som inte har mycket med batterins storlek att göra.

Re: T8 batterivikten

Postat: tor 16 jan 2020, 08:05
av Funk
Felix1801 skrev: ons 15 jan 2020, 22:05 Elmotorns vikt ligger med i de 300 kg med.
Ja det gör den, vikten för elektrisk drivpaket/bakaxel lärvara nästan i närheten av vikten på en AWD-drivning, dvs runt 100kg med drivaxlar, kardan och diffklump.

/Thomas

Re: T8 batterivikten

Postat: tor 16 jan 2020, 08:55
av Lockis
Funk skrev: tor 16 jan 2020, 08:05
Felix1801 skrev: ons 15 jan 2020, 22:05 Elmotorns vikt ligger med i de 300 kg med.
Ja det gör den, vikten för elektrisk drivpaket/bakaxel lärvara nästan i närheten av vikten på en AWD-drivning, dvs runt 100kg med drivaxlar, kardan och diffklump.

/Thomas
Kardan finns väl inte på hybriderna? Motorn sitter ju direkt på axeln?

Re: T8 batterivikten

Postat: tor 16 jan 2020, 09:27
av Zanders
Lockis skrev:
Funk skrev: tor 16 jan 2020, 08:05
Felix1801 skrev: ons 15 jan 2020, 22:05 Elmotorns vikt ligger med i de 300 kg med.
Ja det gör den, vikten för elektrisk drivpaket/bakaxel lärvara nästan i närheten av vikten på en AWD-drivning, dvs runt 100kg med drivaxlar, kardan och diffklump.

/Thomas
Kardan finns väl inte på hybriderna? Motorn sitter ju direkt på axeln?
Läs igen :-) Han menar att klassisk AWD-lina inkl alla komponenter han nämner väger ungefär lika mycket som elmotor med komponenter (utan batteri)

Re: T8 batterivikten

Postat: tor 16 jan 2020, 09:59
av Funk
Läs igen :-) Han menar att klassisk AWD-lina inkl alla komponenter han nämner väger ungefär lika mycket som elmotor med komponenter (utan batteri)
Precis så.. :-)

/Thomas

Re: T8 batterivikten

Postat: tor 16 jan 2020, 13:22
av Lockis
Funk skrev: tor 16 jan 2020, 09:59
Läs igen :-) Han menar att klassisk AWD-lina inkl alla komponenter han nämner väger ungefär lika mycket som elmotor med komponenter (utan batteri)
Precis så.. :-)

/Thomas
My bad, misstolkade :-)