Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1354953
Har en XC60 T8 och har nu fått en laddbox installerad hemma.
Beställde en Easee Home från Efuel. Den går
Även att köpa via Tibber men jag har annat elabonnemang. Valde den eftersom den i framtiden går att öka från dagens 3,7kW till 22kW utan någon ändring (inte i boxen iallafall, bara huvudsäkring och säkringar behöver i så fall höjas). Den kostade 8000:- vilket var överkomligt för en som går att ladda såpass mycket med i framtiden. Priset var utan kabel eftersom jag redan hade en 5m att använda.
Assemblin var här och monterade, kopplade in den på 3-fas 16A på en gång. Det gick på ca 3500:-.
Använde Naturvårdsverkets e-anmälan för att registrera det och bifogade kvitto på boxen och faktura från installatören. 45 min senare fick jag Mail på Kivra att jag beviljats 50%, betalas ut om ca 10 dagar. Smidigt!!!
Kopplade upp boxen till mitt Wi-Fi och kan se pågående laddning och sammanställd historik. Går även att ställa maximal A direkt i appen, samt låsa fast kabeln.
Verkar funka bra hittills efter några dagar med laddningar.
C9D37219-2F3E-4CC3-8C10-E6B257A14356.jpeg
C9D37219-2F3E-4CC3-8C10-E6B257A14356.jpeg (513.82 KiB) Visad 4383 gånger
#1354961
Kul!
Jag ska också beställa en easee, jag kör redan Tibber och via dom kostar boxen 7000, jag får min bil v26, så innan dess tänkte jag installera, jag ska också köra 3fas 16A. Kör du med lastbalanseraren också? Vad har du för A på huvudsäkring en, 20A?
#1354992
Hink84 skrev: lör 21 dec 2019, 07:23 Kul!
Jag ska också beställa en easee, jag kör redan Tibber och via dom kostar boxen 7000, jag får min bil v26, så innan dess tänkte jag installera, jag ska också köra 3fas 16A. Kör du med lastbalanseraren också? Vad har du för A på huvudsäkring en, 20A?
Japp, såg att man fick rabatt via Tibber men vill köra vidare med mitt nuvarande elbolag.
Jag har ingen lastbalansering (watty), dels fanns den inte på lager och så provaur jag utan, har laddat via schuko ett tag och det har gått bra även om det vara varit 10A. Jag har 20A huvudsäkring.
Hör av dig framåt sommaren innan du beställer så kan jag berätta om allt fortsatt funkar bra! :)
#1355005
Hink84 skrev: lör 21 dec 2019, 11:01 Absolut!
Jag har bara 16A, så jag funderar på att även ta med en watty om man fortfarande får 50% tillbaka :-) alt uppgradera till 20A om det fungerar bra för dig, är väl på vi tern det är mest kritiskt tänker jag
Ja det verkade som att man får tillbaka 50% på allt i samband med installation. Nu kan det ju bli ändringar till regeringsbrevet för 2020, medan vet ju aldrig.
Väldigt individuellt från hus till hus säkert beroende på uppvärmning m.m. Jag provade att köra laddning, spis och ugn på full kräm och det funkade iallafall!
#1355525
MrColt skrev: tis 24 dec 2019, 08:11 Lite avundsjuk på ditt avstånd mellan parkering och mätarskåp.
För mig befinner sig dessa detaljer 35 meter ifrån varandra, vilket kommer innebära en betydligt högre installationskostnad.
Ja jag valde denna lösning för att få enkel och billig installation. Men nu får Volvon stå ”ute” och Clion i carporten istället. Annars hade jag fått dra 15 m + grävt...
#1363796
Har också beställt en Easee laddbox, kommer dock behöva rätt lång kabeldragning. Återkoppla gärna med mer erfarenheter nu när ni haft era boxar ett tag. Kommer nog fläska på med 5g6mm kabel för att vara framtidssäkrad. Hur smart är egentligen elektroniken i boxen, om man kopplar upp den på tre faser men bara laddar via en fas som på Volvon, kommer då laddaren fördela lasten på alla inkommande faser eller kommer den bara belasta en fas? Nån som har koll på det?
#1363807
Jag velar mellan en Easee boxoch en som heter ''wallcharger'' med display och knapp för strömstyrkan.

På en easeebox får man väl ställa in strömmen i en app? På nått sett känns det krångligare att ta upp telefonen för att välja strömstyrkan än att göra det på en knapp och se strömstykan i displayen.
Dessutom får man köpa en typ 2 kabel till easeeboxen, helst vill man ha en i bilen och en i boxen hela tiden då blir det två kablar som skall köpas. Med wallcharger så får man med fast ansluten kabel.

Är easee boxen ansluten till wifi eller har man ett simkort i för 3G eller liknande?

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]