Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353534
Älskar röststyrningen! Funkar bra till allt.
Även jag var av åsikten: "Jag tycker personligen att avsaknaden av fysiska knappar är det sämsta med hela bilen." Men rätt så snabbt blev det en skön grej istället och stör mig på bilar som inte har det "digitalt".
av Bempo
#1353656
Funktioner vill jag styra m h a knappar och vred, information vill jag få från en display. Värme i stol och ratt vill jag styra på samma sätt som för värme i bakrutan, med knapp. Värme i kupen vill jag styra med ett vred och temperatur ser jag gärna på en display.
Röststyrning kör jag nån gång i bland på telefon och får svar : ”det finns flera nn”. Jag kan acceptera att sånt är framtiden men jag är väl så där lagom mycket framtiden som person :)
av fragge
#1353670
Har haft touchscreen i mina senaste 4 bilar och har inte lärt mig att uppskatta det ännu trots att jag anser mig vara mottaglig för ny teknik (jobbar som systemutvecklare).
Det är svårt att pricka rätt på skärmen medans man kör eftersom bilen rör sig och guppar upp och ned, det innebär att det tar alldeles för mycket fokus från vägen för att kontrollera simpla saker som stolsvärmen. Med fysiska knappar behövde man inte ens ta bort blicken från vägen då man visste var knappen var och kunde känna den med fingrarna.
Jag förstår givetvis poängen med touchscreen då det är betydligt mer flexibelt, men att säga att det är smidigt att använda under färd kan jag inte hålla med om.
Senast redigerad av 1 fragge, redigerad totalt 0 gånger.
#1353674
Kör röststyrningen hela tiden, grym funktion som underlättar en hel del.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1353678
Är bättre med fysiska knappar men knapp layouten i min gamla s60 var inte direkt optimal. Var rätt svårt att träffa rätt knapp när de satt som de satt.
av Bempo
#1353693
fragge skrev: lör 14 dec 2019, 11:25 Har haft touchscreen i mina senaste 4 bilar och har inte lärt mig att uppskatta det ännu trots att jag anser mig vara mottaglig för ny teknik (jobbar som systemutvecklare).
Det är svårt att pricka rätt på skärmen medans man kör eftersom bilen rör sig och guppar upp och ned, det innebär att det tar alldeles för mycket fokus från vägen för att kontrollera simpla saker som stolsvärmen. Med fysiska knappar behövde man inte ens ta bort blicken från vägen då man visste var knappen var och kunde känna den med fingrarna.
Jag förstår givetvis poängen med touchscreen då det är betydligt mer flexibelt, men att säga att det är smidigt att använda under färd kan jag inte hålla med om.
👍
av Car
#1353747
Det verkar rätt tydligt vara en surströmmingsgrej detta, dvs antingen gillar man röststyrning el också hatar man det. Jag får helt enkelt vänta och se vad jag tycker om smaken på röststyrning, men jag hoppas jag kommer att gilla det, för det verkar ju på papperet rätt smidigt i alla fall. Men visst hade jag uppskattat två rejäla knappar/vred ändå ...
#1353772
Haft min S60 sen igår o hunnit med ca 30mil. Gav mig på röststyrningen direkt och utan att ens tittat i manualen styr jag värme, navigation, radio mm utan problem.

Använder Android Auto och att kunna styra både bil och Google Assistans samtidigt är grymt smidigt.

Med andra ord, jag saknar inte alls knappar :-)

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]