Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Car
#1353341
Det som på papperet verkar vara ett minus för mig, dvs att fläkt och klimat inte har fysiska knappar, utan man tvingas in i Sensus för att ändra, upplever någon det som ett verkligt minus?

Och är det någon som istället för Sensus använder sig av röststyrning vid inställning av fläkt och klimat?

Och hur smidigt/osmidigt upplevs det?
#1353348
Använder oftast röststyrning för temperatur o fläkthastighet. Om jag fryser, säger jag alltså: jag fryser och temperaturen höjs med en grad. Säger jag att: jag är varm, så sänks temperaturen med en grad. Säger jag: öka fläkten, så ökar fläkthastigheten ett snäpp. Smidigt...
av RYN
#1353489
Jag tycker personligen att avsaknaden av fysiska knappar är det sämsta med hela bilen.
Det är flera gånger jag har vinglat omkring som en onykter när jag försökt sikta rätt på skärmen.
Jag försöker använda röststyrningen som faktiskt fungerar ganska bra men hade hellre haft knappar att trycka på. Knappar som man kan hitta utan att titta bort från vägen.
Obs, detta är mina personliga åsikter.
av lny
#1353490
Då kan du säga "Ställ in temperaturen på 22 grader"

Här är lite exempel ifrån manualen på kommandon:
"Ställ in temperaturen på X grader" – ställer in önskad temperatur.
"Öka temperaturen"/" Minska temperaturen"– höjer/sänker inställd temperatur ett steg.
"Ställ in fläkten på max"/"Stäng av fläkten" – ändrar fläktnivå till Max/Off.
"Öka fläkten"/"Minska fläkten" – höjer/sänker inställd fläktnivå ett steg.
"Sätt på autoklimat" – aktiverar automatreglerat klimat.
"Sätt på AC"/"Stäng av AC" – aktiverar/deaktiverar luftkonditioneringen.
"Sätt på återcirkulationen"/"Stäng av återcirkulationen" – aktiverar/deaktiverar luftåtercirkulationen.
"Sätt på defrostern"/"Stäng av defrostern" – aktiverar/deaktiverar avfrostning av rutor och yttre backspeglar.
"Sätt på stolsvärmen"/"Stäng av stolsvärmen" – aktiverar/deaktiverar eluppvärmt säte.
"Öka stolsvärmen"/"Minska stolsvärmen" – höjer/sänker inställd nivå för eluppvärmt säte ett steg.
"Sätt på rattvärmen"/"Stäng av rattvärmen" – aktiverar/deaktiverar eluppvärmd ratt.
"Synka temperaturen" – synkroniserar temperaturen för samtliga klimatzoner i bilen med förarsidans inställda temperatur.
"Sätt på bakre defroster"/"Stäng av bakre defroster" – aktiverar/deaktiverar eluppvärmd bakruta och yttre backspeglar.
"Rikta fläkten mot golvet"/"Rikta fläkten mot kupén" – öppnar önskat luftflöde.
av Car
#1353526
Ryn: "Jag tycker personligen att avsaknaden av fysiska knappar är det sämsta med hela bilen."

Det har även varit min inställning i hela valet av bil. Om jag sen kommer att tycka likadant när jag fått den låter jag vara osagt.

Och Iny, det låter ju väldigt smidigt och bra det där, hoppas bara det kommer att upplevas lika bra och smidigt i verkligheten när jag väl får pärlan min.
av fragge
#1353532
Tycker röstsyrningen funkar bra till det mesta. Känns dock fånigt att prata med bilen när man har passagerare i bilen, brukar fippla med skärmen då istället och det är tyvärr inte smidigt medans man kör.
#1353533
Röststyrning är bra som attans, gäller att lära sig prata och förstå kommadon.

Ett utav skälen till varför carplay suger är just att funktioner för röststyrningen försvinner när man kopplar in luren.

Sen att knappa på en skärm är inga konstigheter. Var precis samma snack innan smartphone fanns i var och varannans hand. Ni alla som vill ha fysiska knappar, kan ni blindskrift också då och beställer specialknappar? För annars känns alla knappar likadana ut ju.


Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]