Sida 4 av 10

Re: Polestar någon missnöjd?

Postat: tis 10 dec 2019, 11:50
av Wirke
Vad jag vet är effekt- och momenthöjningen från Polestaroptimeringen närvarande i alla Drive modes. Det som skiljer mellan Eco/Comfort/Dynamic gäller växellådans reaktionstid och växlingspunkter samt kraftfördelningen till bakaxeln via AWD systemet (mer RWD i Dynamic).

När TV testade skrev man:
" I det vanliga Comfort-läget justeras utläggsreaktionen vid ungefär halvgas och växlingspunkterna skärps från knappt trekvarts gaspådrag. I Dynamic-läget justeras gaspådrag redan från start, växlingspunkter ligger generellt på högre varvtal än basvarianten ."

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ed-619219/

Och som svar på frågan; nej jag är inte missnöjd.

Re: Polestar någon missnöjd?

Postat: tis 10 dec 2019, 12:01
av volvobrasse
Hmm nen servicetekniker på Volvo säger att enligt Polestars hemsida finns inte någon optimering till S60 T5 ännu? Stämmer det?

Re: Polestar någon missnöjd?

Postat: tis 10 dec 2019, 12:05
av Lockis

Re: Polestar någon missnöjd?

Postat: tis 10 dec 2019, 13:48
av volvobrasse
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 12:05 @volvobrasse, https://engineered.polestar.com/se/upgr ... -selector/
Ah gött, har skickat detta till teknikern. Dock säger han att enligt siffrorna verkar det inte göra någon gigantumskillnad. Ser också att det handlar om 3 hk mer i topregistret? 0-100 ca 0,1 sek snabbare. Hmm Dvs påverkar inte accelerationen nämnvärt om ska se till siffrorna. :-o

Re: Polestar någon missnöjd?

Postat: tis 10 dec 2019, 13:56
av Lockis
volvobrasse skrev:
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 12:05 @volvobrasse, https://engineered.polestar.com/se/upgr ... -selector/
Ah gött, har skickat detta till teknikern. Dock säger han att enligt siffrorna verkar det inte göra någon gigantumskillnad. Ser också att det handlar om 3 hk mer i topregistret? 0-100 ca 0,1 sek snabbare. Hmm Dvs påverkar inte accelerationen nämnvärt om ska se till siffrorna. :-o
.... du får 50nm mer? Folk som bara stirrar sig blinda på HK har ju ingen aning om varför man polestar optimerar.
Tror du kommer må bättre av att avvakta tills typ BSR har något monster trim som ger dig mycket mer HK.

Re: Polestar någon missnöjd?

Postat: tis 10 dec 2019, 14:00
av volvobrasse
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 13:56
volvobrasse skrev:
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 12:05 @volvobrasse, https://engineered.polestar.com/se/upgr ... -selector/
Ah gött, har skickat detta till teknikern. Dock säger han att enligt siffrorna verkar det inte göra någon gigantumskillnad. Ser också att det handlar om 3 hk mer i topregistret? 0-100 ca 0,1 sek snabbare. Hmm Dvs påverkar inte accelerationen nämnvärt om ska se till siffrorna. :-o
.... du får 50nm mer? Folk som bara stirrar sig blinda på HK har ju ingen aning om varför man polestar optimerar.
Tror du kommer må bättre av att avvakta tills typ BSR har något monster trim som ger dig mycket mer HK.
Nja självklart är vridet väsentligt, men vi snackar ju 0.1 sek snabbare upp 100. Det är ju ett resultat av både HK och vrid.

Re: Polestar någon missnöjd?

Postat: tis 10 dec 2019, 15:07
av Freddy100
Precis, det verkar vara trevligare med optimeringen men that is all. Därför känns det lite kontroversiellt att betala 9200+600 kronor för sådan lul lul

Re: Polestar någon missnöjd?

Postat: tis 10 dec 2019, 17:05
av Elektrikern84
Wirke skrev: tis 10 dec 2019, 11:50 Vad jag vet är effekt- och momenthöjningen från Polestaroptimeringen närvarande i alla Drive modes. Det som skiljer mellan Eco/Comfort/Dynamic gäller växellådans reaktionstid och växlingspunkter samt kraftfördelningen till bakaxeln via AWD systemet (mer RWD i Dynamic).

När TV testade skrev man:
" I det vanliga Comfort-läget justeras utläggsreaktionen vid ungefär halvgas och växlingspunkterna skärps från knappt trekvarts gaspådrag. I Dynamic-läget justeras gaspådrag redan från start, växlingspunkter ligger generellt på högre varvtal än basvarianten ."

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ed-619219/

Och som svar på frågan; nej jag är inte missnöjd.
Nja inte mer RWD utan mer vrid till bakaxeln (dock max 50 % på Haldexen). Hade gärna sett att man själv kunde välja eller ställa in så man fått en mer permanent 40/60 som AUDI och BMW.

Re: Polestar någon missnöjd?

Postat: tor 12 dec 2019, 09:59
av volvobrasse
För att försöka förstå och ursäkta om detta är en upprepande fråga (?). Men om man optimerar bilen. Kommer då optimeringen påverka samtliga körlägen? Eller gör den bara om Dynamic till Polestar-läge med lite bättre fräs och utväxling etc?

Re: Polestar någon missnöjd?

Postat: tor 12 dec 2019, 10:48
av Sudden78
volvobrasse skrev: tor 12 dec 2019, 09:59 För att försöka förstå och ursäkta om detta är en upprepande fråga (?). Men om man optimerar bilen. Kommer då optimeringen påverka samtliga körlägen? Eller gör den bara om Dynamic till Polestar-läge med lite bättre fräs och utväxling etc?
Alla körlägen påverkas. I alla fall Comfort också. Economy kör jag aldrig med....