Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1352588
tlt skrev:Tack för alla svar!
Då är det bara att invänta nästa kampanj på polestar.

// T
Mechanum har fortfarande kampanj om du har en av dem nära dig :-)
https://www.mechanum.com/tillaggstjanst ... ptimering/
av Elektrikern84
#1352598
Sudden78 skrev: sön 08 dec 2019, 13:03
epostaren skrev:Jag märker skillnaden på alla lägen med Polestar på min V60 T5. Det som märks mest är att bilen oavsett läge svarar direkt på gaspådrag och den lilla med närvarande fördröjningen är helt borta numera. Detta märker man bl.a. när man t.ex. saktar in och ska in i en rondell för att sedan gasa på. Den svarar direkt.
Samma här. Förbättringen är inte bara i Dynamicläget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Man kan ju undra varför bilen för närmare halv-miljonen inte ska va optimerad från start!?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1352610
Kan inte bara mer än att instämma hos de andra, har en XC60 T5 och jag måste nog dra det så långt att den var närmast okörbar innan Polestar.. Optimeringen av växellådan samt mellanregistret lyfter bilen och den går nu som man förväntar sig för en bil kring 500k, 6900kr fattigare från min sida. Uträknad merförsäljning àla Volvo eller bara bristande utveckling? Svår fråga men helt klart är att det är värt att uppgradera.

Lite OT är att det tydligen kommit en uppgradering gällande kraftövering samt motorstyrning för i alla fall vad jag vet XC60 som skall ha löst de saker jag störde mig på dock ett och halvt (!!!!!!) år efter bilen hämtades ut, premium deluxe

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk


Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1352722
Jag är också lite inne på att köra Polestar på min S60 T5:a. Undrar bara vilken kännbar skilland det blir? När jag optimerade min äldre V60 T3 2015 kände jag i princip noll skillnad.
av Sudden78
#1352724
volvobrasse skrev: mån 09 dec 2019, 09:32 Jag är också lite inne på att köra Polestar på min S60 T5:a. Undrar bara vilken kännbar skilland det blir? När jag optimerade min äldre V60 T3 2015 kände jag i princip noll skillnad.
Jag har kört Polestar både i min gamla XC60 med 5-cyl diesel och nu även i min nya T6:a. Tycker skillnaden är tydlig, men främst nu på T6:an. Främst gällande växellådan, men även vridmomentet som blir bättre i mellanregistret på T6:an. Fick även lite mer bakhjulsdrift vilket jag är riktigt förtjust över!

På den gamla 5-cylindriga D4:an märktes det främst på höga varv då bilen fick en extra "knuff", var särskilt användbart vid omkörningar i höga hastigheter på motorvägen.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1352840
Kan summera det som att på de äldre bilarna satsade man, i likhet med många s.k. trimfirmor, på att öka vridmomentet mycket, vilket gav en kännbar effekt vid acceleration. Men i de nyare bilarna lägger man störst vikt vid att optimera gasrespons, växelläge/respons osv. Rent effektmässigt gör det mindre skillnad idag, men trots det en högst påtaglig skillnad i hur bilen är att köra. Bilen blir mer alert och sportig numera.
av Bempo
#1352865
tlt skrev:Hej
Har en V60 cc D4 MY20 som jag tycker är lite seg iväg när man har rullat in till en korsning eller rondell och ska gasa iväg. Blir bättre när man har dynamic läge i stället för comfort eller eco . Har läst om att fördröjningen försvinner om man poleststar optimerar. Är det någon som har upplevt något negativt med optimering, kan vara vad som helst tex. ryckig gång , högre bränsleförbrukning eller hårdare växlingar eller blir det bara (allt) bättre?

// T
Precis så känner jag med vår precis samma bil du har och tydligen är Polestar enda sättet få den ”normal”. Frågade på verkstan om erbjudande men det skulle inte komma nåt förens i efter sommaren -20. Jag tror inte de vet nånting men deras gissning kan ändå vara rätt. Jag känner inte för att betala fullpris för det är som att be om att bli blåst på stålar. Med tanke på bilens pris tycker jag fortfarande den skulle varit komplett från början.
En fråga till er som har polestarat bilen, måste man snurra på den där staven varje gång man kör för att få polestarläget? Nu har jag en personlig profil inlagd för att slippa en motor som lägger av varje gång jag stannar till och det stör mig att inte min nyckel påverkar personliga inställningar av drive mood. För det går väl inte?
av Lockis
#1352869
Bempo skrev: mån 09 dec 2019, 21:23
tlt skrev:Hej
Har en V60 cc D4 MY20 som jag tycker är lite seg iväg när man har rullat in till en korsning eller rondell och ska gasa iväg. Blir bättre när man har dynamic läge i stället för comfort eller eco . Har läst om att fördröjningen försvinner om man poleststar optimerar. Är det någon som har upplevt något negativt med optimering, kan vara vad som helst tex. ryckig gång , högre bränsleförbrukning eller hårdare växlingar eller blir det bara (allt) bättre?

// T
Precis så känner jag med vår precis samma bil du har och tydligen är Polestar enda sättet få den ”normal”. Frågade på verkstan om erbjudande men det skulle inte komma nåt förens i efter sommaren -20. Jag tror inte de vet nånting men deras gissning kan ändå vara rätt. Jag känner inte för att betala fullpris för det är som att be om att bli blåst på stålar. Med tanke på bilens pris tycker jag fortfarande den skulle varit komplett från början.
En fråga till er som har polestarat bilen, måste man snurra på den där staven varje gång man kör för att få polestarläget? Nu har jag en personlig profil inlagd för att slippa en motor som lägger av varje gång jag stannar till och det stör mig att inte min nyckel påverkar personliga inställningar av drive mood. För det går väl inte?
Det måste man göra, bilen kommer fortfarande starta I standard läget. Anledningen till detta är utsläpp och typgodkännande har jag för mig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]