Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av a69
#1357716
a69 skrev: tis 31 dec 2019, 09:11 Kul tråd!
Som jag nämnde i en tidigare tråd tycker jag att vår S60 T5 R-Design är det slöaste med över 200hk jag kört. Så därför har jag funderat på detta med optimering. Det är främst för att få kvickare omkörningar. Sedan beter sig växellådan väldigt konstigt med att ligga kvar på 2an? upp till 30km/h när man kör i samhället vilket ger ett motorvarv på 1800!? Sedan växlar den väldigt "tungt" efter acc om man kliver av gasen. Men det som stör mest är att den känns klumpig i statsmiljö, svår att köra mjukt med så att säga, hur försiktig man än är på gasen. Det är kanske här jag isf kommer uppleva störst skillnad med Polestar...
Sedan kan jag tycka att bara för att jag kör i "standard" läget så borde väl jag få max när jag stampar fullt och vill förbi en lastbil...? Ska prova dom andra körlägena oxå vad det lider. :-)
Citerar mig själv. :-)
Otroligt besviken av hur bilen beter sig i läget "dynamisk"! Lådan ligger kvar på låga växlar och det blir typ 2700 rmp i 80 km/h!? Varför växlar den aldrig? :-/
Provar jag med individuella inställningar i min förarprofil så är det samma sak. Nej! Så'n skit! Ska man behöva rulla över till dynamisk när man vill köra om för att få fullt pullver?! Som jag sagt tidigare så känns 250 hk som ett skämt, speciellt när man tittar på tiden...
Summeringen blir en stor besvikelse. Har någon tips på hur man kan få en vettig inställning så mottages den gärna.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1357742
Jag har också en annan fråga om Polestaroptimering. Vissa säger att bränsleförbrukningen påverkas av en optimering, dvs till det bättre? Kan man få det bekräftat på något sätt? Eller är det också en "placeboeffekt"? :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1357867
finns säkert de som påstår att deras bilar drar mindre efter Polestar, men så är det såklart inte. Tänk efter själv, hade det varit så hade ju alla leverearts med Polestar från början.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1357870
Derank skrev:finns säkert de som påstår att deras bilar drar mindre efter Polestar, men så är det såklart inte. Tänk efter själv, hade det varit så hade ju alla leverearts med Polestar från början.

Säkert så, men tänker att med ex bättre växling etc kan ju påverka förbrukning. Men visst det låter osannolikt. Finns inget på Polestars sida heller vad jag vet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Bempo
#1357876
Derank skrev: ons 08 jan 2020, 20:09 finns säkert de som påstår att deras bilar drar mindre efter Polestar, men så är det såklart inte. Tänk efter själv, hade det varit så hade ju alla leverearts med Polestar från början.
Man ska nog inte räkna bort den saken att de kan dra mindre bränsle genom optimering. Andra bilar av svensk fabrikat som jag genom åren chippat har dragit aningen mindre, och vår förra Volvo, en XC70 D4 -13 drog inte mer fast jag gasade på betydligt mer efter Polestaringreppet. Precis som nämns så är det ju nu också fråga om en växlingsoptimering.

Med tanke på vad en låda Polestar med program och dekal kostar att producera, och vad handlarna för betalt av kund för det, så kan det mycket väl vara en avvägning av bränsleförbrukning vid standardutförande v/s möjligheten/kraven från handlarna att få sälja dessa lönsamma tillbehör.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1357891
Jag har nu bestämt mig för att optimera den på fredag. Skulle det vara total fail så får jag helt enkelt returnera optimeringen. Det som jag nu hoppas optimeringen löser är snabbare växlande. Tycker min S60 T5:a håller för länge på växlandet. Men bättre vrid vore inte helt fel heller.

Återkommer men min upplevelse. Antingen blir det ett jävla gnäll, eller så kommer jag kanske framstå som lätt religös

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lockis
#1357900
Freddy100 skrev:Får man returnera Polestar om man blir missnöjd???
Tror det är 30 dagars ångerrätt. Men kan ha fel, du bör dock ha fått info vid köp :-)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]