Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddy100
#1354735
Jag håller med om det att 0-100 km/h är inte heller speciellt intressant för mig men svårt att blunda att det i verkligheten speglar effekt oavsett hur kurvorna ser ut på hk och Nm. Man kan inte ta hänsyn bara till ev Nm och hk och blunda att det blir samma acceleration. Men jag köper argument att bilen känns trevligare att köra. Själv tänkte jag optimera min T5 men är nu tveksam om det är värt det....10k extra på bil som redan nu rullar som en dröm.
av Bempo
#1354746
Lockis skrev:
Bempo skrev:under förutsättning att jag alltid manuellt väljer "Polestar" på drive mode vid varje körning. Om jag inte väljer Polestar på drive mode så får jag ändå en uppgradering av en del eller alla ovanstående "+" jämfört med idag men inte fullt ut på någon av "plusen". Rätta mig gärna om jag ändå inte förstått korrekt. Jag brukar ha svårt för att lyssna och ta till mig säger en del.
Nu verkar du ha greppat. Men jag måste fråga, kör du runt i Dynamic läget alltid idag?
Polestar Enginered läget ersätter Dynamic och även om det ibland kan vara kul att trycka i det läget så är det väldigt sällan jag hoppar in på det.
Quote på quote... ”Kör jag runt i Dynamic läget alltid idag?” Svar nej. Dynamicläget ger ett annat växlingsprogram och mer ”sportig” körning. När jag läser olika inlägg som beskriver det som Polestar optimering innebär så tycker jag inte att Dynamic kan jämföras med Polestar. Dessutom tror jag det framgått att jag inte uppskattar rulla-och-tryck-på-pinnen för drive mode. Den tar min koncentration från trafiken.
Dynamic läget känns mer som när jag på förra Volvon förde växelväljaren till vänster och la i sportläge för snabbare nedväxling och längre drag på varje växel. Därför gjorde jag Polestar optimering på den och fick alla de fördelarna varje gång jag startade bilen utan att behöva välja det läget.
av Lockis
#1354778
Bempo skrev:
Lockis skrev:
Bempo skrev:under förutsättning att jag alltid manuellt väljer "Polestar" på drive mode vid varje körning. Om jag inte väljer Polestar på drive mode så får jag ändå en uppgradering av en del eller alla ovanstående "+" jämfört med idag men inte fullt ut på någon av "plusen". Rätta mig gärna om jag ändå inte förstått korrekt. Jag brukar ha svårt för att lyssna och ta till mig säger en del.
Nu verkar du ha greppat. Men jag måste fråga, kör du runt i Dynamic läget alltid idag?
Polestar Enginered läget ersätter Dynamic och även om det ibland kan vara kul att trycka i det läget så är det väldigt sällan jag hoppar in på det.
Quote på quote... ”Kör jag runt i Dynamic läget alltid idag?” Svar nej. Dynamicläget ger ett annat växlingsprogram och mer ”sportig” körning. När jag läser olika inlägg som beskriver det som Polestar optimering innebär så tycker jag inte att Dynamic kan jämföras med Polestar. Dessutom tror jag det framgått att jag inte uppskattar rulla-och-tryck-på-pinnen för drive mode. Den tar min koncentration från trafiken.
Dynamic läget känns mer som när jag på förra Volvon förde växelväljaren till vänster och la i sportläge för snabbare nedväxling och längre drag på varje växel. Därför gjorde jag Polestar optimering på den och fick alla de fördelarna varje gång jag startade bilen utan att behöva välja det läget.
Fast nej, det läget hade också ändrats precis som idag. Och "Den tar min koncentration från trafiken" du kan ju alltid lägga i Polestar/Dynamic från start... Du kommer nog ha samma upplevelse i comfort på din nya bil med polestar som du hade på din förra bil. MAO ALLA lägen optimeras. Dynamic/Polestar Engineered blir bara så mycket mer aggresivt än vad det är idag..
av Sudden78
#1354806
0-100, helt ointressant. När har man nytta av det? Mellanregistret är viktigast och det är där du märker skillnaden, oavsett körläge. Sedan blir ju bilen så vansinnigt aggressiv och kul i Polestarläget! En riktig adrenalinkick.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av epostaren
#1354814
Man är ju olika, men för mig var det viktigaste att turbolagget är borta när man t.ex. saktar ner inför en rondell och trycker på gasen för att kvickt komma iväg. Innan Polestar, så fanns det en liten men mycket irriterande fördröjning innan bilen svarade när man tryckte på gasen och den fördröjningen är numera ett minne blott. Resten som Polestar för med sig, är bara en bonus för mig...
av JAT
#1356019
epostaren skrev:Man är ju olika, men för mig var det viktigaste att turbolagget är borta när man t.ex. saktar ner inför en rondell och trycker på gasen för att kvickt komma iväg. Innan Polestar, så fanns det en liten men mycket irriterande fördröjning innan bilen svarade när man tryckte på gasen och den fördröjningen är numera ett minne blott. Resten som Polestar för med sig, är bara en bonus för mig...
Tror mer att det är gasresponsen som ändrats och inte turbolagg...men förstår precis vad du menar. Jag märkte samma sak efter Polestaroptimering.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1356163
Var väldigt nära att kontakta min personlige servicetekniker på Volvo för att beställa en optimering, tills jag såg dennaBild

Känns inte speciellt värt pengarna...





Skickat från min iPhone med Tapatalk
av fyrahjul
#1356182
Ikke skrev: mån 30 dec 2019, 09:08 Bilda er en egen uppfattning istället och prova själva tycker det gör en stor skillnad i karaktär på min xc60 t5 iallafall
Prova? Du menar prova med att betala 10 000:-? Samt "karaktär"? Utveckla.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]