Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kantarell
#1354515
Har en XC60 D4 R-Design -19 och upplever efter några veckors erfarenheter att Polestar påverkar alla körlägen med de mycket trevliga modifieringarna av automatlåda mm. Men den allra största upplevelsen är att när man scrollar över till Polestar Engeneering, som alltså ersätter Dynamic, så blir bilen ganska bakhjulsdriven och jag upplever även att antislirfunktionen tonas ner en hel del. För en som växte upp med PV, Amazon, 140 mm och alltid tyckt om att åka brett på vinterföre så är det nya körläget som att uppleva gamla tider på nytt. Testade under helgens snöoväder och det var hur kul som helst att återigen kunna få driva genom kurvorna med ett kontrollerat uppställ. Heder åt dem som tänkt till här. Påverkar ju inte normal körning heller då körläget måste väljas aktivt av föraren.
av Sudden78
#1354559
kantarell skrev:Har en XC60 D4 R-Design -19 och upplever efter några veckors erfarenheter att Polestar påverkar alla körlägen med de mycket trevliga modifieringarna av automatlåda mm. Men den allra största upplevelsen är att när man scrollar över till Polestar Engeneering, som alltså ersätter Dynamic, så blir bilen ganska bakhjulsdriven och jag upplever även att antislirfunktionen tonas ner en hel del. För en som växte upp med PV, Amazon, 140 mm och alltid tyckt om att åka brett på vinterföre så är det nya körläget som att uppleva gamla tider på nytt. Testade under helgens snöoväder och det var hur kul som helst att återigen kunna få driva genom kurvorna med ett kontrollerat uppställ. Heder åt dem som tänkt till här. Påverkar ju inte normal körning heller då körläget måste väljas aktivt av föraren.
Håller med! Askul att kunna "drifta" lite :-). Upplever även att bilen blivit mer bakhjulsdriften i comfortläget, men jag kan ha fel.
av Bempo
#1354646
Det låter ju lovande och motiverande för Polestar, även om jag på amazontiden var en som åkte framhjulsdrivet. Men det som stör mig enormt är att det inte går att välja som standard körläge på min personliga profil att jag ha Polestar läget. Om jag betalar uppåt 10’ så vill jag använda de pengarna, varje gång jag kör, alltid. Att tvingas flytta koncentrationen från trafiken och snurra på pinnen (”select drive mode” som det heter på nysvenska) och välja polestar och trycka ner pinnen det suger fett.

Jag ser fram mot en tråd när nån oberoende trimfirma kommer med uppgradering av både effekt och drive mode inställningar som ger uppgraderingen som standardläge.Som jag skrivit förut, det är bara en enkel programmering i styrsystemet som behövs. Synd att jag fattar noll av sånt
av Lockis
#1354648
Bempo skrev:Det låter ju lovande och motiverande för Polestar, även om jag på amazontiden var en som åkte framhjulsdrivet. Men det som stör mig enormt är att det inte går att välja som standard körläge på min personliga profil att jag ha Polestar läget. Om jag betalar uppåt 10’ så vill jag använda de pengarna, varje gång jag kör, alltid. Att tvingas flytta koncentrationen från trafiken och snurra på pinnen (”select drive mode” som det heter på nysvenska) och välja polestar och trycka ner pinnen det suger fett.

Jag ser fram mot en tråd när nån oberoende trimfirma kommer med uppgradering av både effekt och drive mode inställningar som ger uppgraderingen som standardläge.Som jag skrivit förut, det är bara en enkel programmering i styrsystemet som behövs. Synd att jag fattar noll av sånt
Du verkar fortfarande inte ha greppat...
Du har alltid en optimerad bil... oavsett körläge...
av Bempo
#1354701
Det är fem sidor med inlägg och en hel del förklaringar så jag börjar förstå. Om jag lägger 7-10 papp på Polestar uppgrading så får jag:

+ 3 hk
+ 50 Nm
+ bättre växlingsprogram
+ bättre gasrespons
+ en allmänt mycket trevligare och roligare bil

under förutsättning att jag alltid manuellt väljer "Polestar" på drive mode vid varje körning. Om jag inte väljer Polestar på drive mode så får jag ändå en uppgradering av en del eller alla ovanstående "+" jämfört med idag men inte fullt ut på någon av "plusen". Rätta mig gärna om jag ändå inte förstått korrekt. Jag brukar ha svårt för att lyssna och ta till mig säger en del.

Jag har inget emot att göra en Polestar optimering, det har jag gjort på mina tidigare Volvo (och motsvarande på tidigare bilar av andra fabrikat) men jag stör mig på att denna optimering inte går att göra till mitt default drive mode inställning.
av Lockis
#1354703
Bempo skrev:under förutsättning att jag alltid manuellt väljer "Polestar" på drive mode vid varje körning. Om jag inte väljer Polestar på drive mode så får jag ändå en uppgradering av en del eller alla ovanstående "+" jämfört med idag men inte fullt ut på någon av "plusen". Rätta mig gärna om jag ändå inte förstått korrekt. Jag brukar ha svårt för att lyssna och ta till mig säger en del.
Nu verkar du ha greppat. Men jag måste fråga, kör du runt i Dynamic läget alltid idag?
Polestar Enginered läget ersätter Dynamic och även om det ibland kan vara kul att trycka i det läget så är det väldigt sällan jag hoppar in på det.
av Sudden78
#1354708
Jag kör inte heller särskilt ofta i Polestarläget. Bilen blir liksom riktigt brutal då och det gör sig bäst när man har bråttom, är på bushumör eller kör på motorvägen med en massa omkörningar. För det mesta kör jag på Comfort som är förvalt, vilket duger fint då detta läge förbättrats rejält med optimeringen. Märker tydligt att det finns mera vrid i comfortläget och lådan är så mycket bättre. Växlar mjukare och jämnare, men ändå mer responsiv på nåt sätt.
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
#1354713
Bempo skrev: tor 19 dec 2019, 10:15 Det är fem sidor med inlägg och en hel del förklaringar så jag börjar förstå. Om jag lägger 7-10 papp på Polestar uppgrading så får jag:

+ 3 hk
+ 50 Nm
+ bättre växlingsprogram
+ bättre gasrespons
+ en allmänt mycket trevligare och roligare bil

under förutsättning att jag alltid manuellt väljer "Polestar" på drive mode vid varje körning. Om jag inte väljer Polestar på drive mode så får jag ändå en uppgradering av en del eller alla ovanstående "+" jämfört med idag men inte fullt ut på någon av "plusen". Rätta mig gärna om jag ändå inte förstått korrekt. Jag brukar ha svårt för att lyssna och ta till mig säger en del.

Jag har inget emot att göra en Polestar optimering, det har jag gjort på mina tidigare Volvo (och motsvarande på tidigare bilar av andra fabrikat) men jag stör mig på att denna optimering inte går att göra till mitt default drive mode inställning.
3hk är vid max varvtal, kolla in skillnaden i mellanregistret samt de andra fyra sakerna som ändras i drivlinan. För min bil innebar det 7 hk vid max varvtal men 19 hk i mellanregistret. https://engineered.polestar.com/se/pro ... tic-2017-2
av Freddy100
#1354714
Många upplever att Polestar optimerar allt från motorrespons till stabilare växellåda men i slutändan vinner man en tiondedelsekund från 0 till 100km/h. Jag vet att det inte är meningen att tävla vid start från trafilljus men ändå känns det som placeboeffekt om motor inte blir piggare...
Användarvisningsbild
av Ormbett
#1354728
50Nm och 20 extra kusar i mellanregistret kan väl knappast kallas placebo. 0-100 är ointressant för mig, däremot skönt med extra vrid vid omkörningar (S60T52020). Jag kör i stort sett bara i Comfort mode.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]