Sida 1 av 1

Energimätare med minne och blåtand för laddning med schuko (220V)?

Postat: ons 04 dec 2019, 23:37
av Spid3r
Det här önskar jag åstadkomma, gäller för laddning i "vanlig" 220V kontakt. Kommer att ladda bilen i gemensam garage i vår förening och måste redovisa elförbrukning till föreningen.
- en blåtands energimätare med minnes- backup-funktion (spara kanske 1 års elförbrukning i energimätaren)
- möjlighet att avläsa värde med mobilen (förbrukning fördelar per dag)
- göra enkelt via en app ett tidsschema
- ev exportera till excel

Vet att det finns manuella varianter för 159kr på Kjell men vill gärna ha en mer användarvänlig variant.
Något mer åt det här hållet, fast jag tror att denna inte har en minnesfunktioner tex, där mätningarna sparas i apparaten.
https://www.conrad.se/p/voltcraft-sem60 ... 6&vat=true

Har ni några tips på en produkt?

Re: Energimätare med minne och blåtand för laddning med schuko (220V)?

Postat: tor 05 dec 2019, 11:33
av Perra83
Har inga tips som är bättre än grunkan i från Conrad. Men Jag får tacka för tipsen!
Jag har bara ett par elmätare i elcentralen men det är allt annat än hightech 2019...... men för lite drygt fem år sedan var dom okej.
IMG_20191205_112918.jpg
IMG_20191205_112918.jpg (221.12 KiB) Visad 1191 gånger

Re: Energimätare med minne och blåtand för laddning med schuko (220V)?

Postat: sön 08 dec 2019, 15:06
av Wolftiny
Skulle rekommendera att låta istallera laddbox, ett vanligt motorvärmaruttag är inte utfört för att klara sådan belastning som att ladda bil. Se länk till elsäkerhetsverkets publikation om att ladda elbil

https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf

Re: Energimätare med minne och blåtand för laddning med schuko (220V)?

Postat: sön 08 dec 2019, 23:43
av Spid3r
Wolftiny skrev: sön 08 dec 2019, 15:06 Skulle rekommendera att låta istallera laddbox, ett vanligt motorvärmaruttag är inte utfört för att klara sådan belastning som att ladda bil. Se länk till elsäkerhetsverkets publikation om att ladda elbil

https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf
Tack för infon.
Skulle helst installera en laddbox men föreningen tillåter inte det i dagsläge (har ingen strategi för laddbilar), hela garaget är uppsäkrat bara till 10A.

Re: Energimätare med minne och blåtand för laddning med schuko (220V)?

Postat: mån 09 dec 2019, 14:22
av leiwi
Spid3r skrev:
Wolftiny skrev: sön 08 dec 2019, 15:06 Skulle rekommendera att låta istallera laddbox, ett vanligt motorvärmaruttag är inte utfört för att klara sådan belastning som att ladda bil. Se länk till elsäkerhetsverkets publikation om att ladda elbil

https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf
Tack för infon.
Skulle helst installera en laddbox men föreningen tillåter inte det i dagsläge (har ingen strategi för laddbilar), hela garaget är uppsäkrat bara till 10A.
Om hela garaget är matat med 10 amp så får vi hoppas att det inte är någon mer som använder el överhuvud taget i garaget eller att det är många belysningar där

Re: Energimätare med minne och blåtand för laddning med schuko (220V)?

Postat: mån 09 dec 2019, 14:33
av Sebathler
Jag har laddat ner tibber appen, där ser jag elförbrukningen på bilen. De har något som kallas power-ups där man kan ladda in en "volvo app" och ansluta bilen. Visar fröbrukning per dag och måndag. Jag har inte elavtal via tibber utan det funkar ändå. Använder dett till att ha koll på hur mycket bilen förbrukar varje månad.

Man ska inte sätta något mellan elluttag och laddsladden, det enda mig kända fallet med brand skedde just av anledningen att man satt en timer i uttaget för att styra laddningen för att inte dra huvudsäkringen.

Re: Energimätare med minne och blåtand för laddning med schuko (220V)?

Postat: tis 10 dec 2019, 00:02
av Spid3r
Sebathler skrev: mån 09 dec 2019, 14:33 Jag har laddat ner tibber appen, där ser jag elförbrukningen på bilen. De har något som kallas power-ups där man kan ladda in en "volvo app" och ansluta bilen. Visar fröbrukning per dag och måndag. Jag har inte elavtal via tibber utan det funkar ändå. Använder dett till att ha koll på hur mycket bilen förbrukar varje månad.

Man ska inte sätta något mellan elluttag och laddsladden, det enda mig kända fallet med brand skedde just av anledningen att man satt en timer i uttaget för att styra laddningen för att inte dra huvudsäkringen.
Aha... det här börjar likna något... tror att detta kan vara en bra lösning, tack!