Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keios
#1350553
Denna fråga har dykt upp flertalet i forumet, men jag blir inte riktigt klok på detta.

En del säger att stols/rattvärme vid förkonditionering enbart fungerar då bilen är ikopplad till laddningen. vilket inte stämmer åtminstone för mig, eftersom den slår på även när inte bilen står i laddning. Sen undrar jag om bilen verkligen använder el från uttaget för stols/rattvärmaren även om den står inkopplad till uttaget (men har slutfört laddningen), eller om den även i dessa fall tar det via batteriet?

Skall jag använda fjärrstart vid de lägen när jag inte står och laddar och vill spara på batteriet? Vill alltså enbart ha parkeringsvärmaren igång för att inte i onödan slösa på räckvidden.

Sen har jag förstått att parkeringsvärmaren även jobbar upp batteriets temperatur vid förkonditionering för att möjliggöra en längre räckvidd. Stämmer detta? Och stämmer detta även för fjärrstart?

Parkeringsvärmaren/tillskottsvärmaren drar rätt så rejält med bränsle. Förkonditionering och tillskottsvärmare vid lite stadskörning kan lätt rendera en förbrukning på 0,5l/milen men den sjunker ju givetvis ganska fort när man kommer ut på landsvägen. Men alldeles oavsett så landar snittförbrukningen på vintern lätt på +0,1-0,2l/milen dels pga extra bränslevärmaren.
av Lockis
#1350575
@Keios, Som jag har förstått det så kan man inte köra förkonditionering på el om bilen inte är inkopplad, utan det är då bensin värmaren som går igång?
Jag kan dock ha missförstått det men här är infon jag har läst:

Förkonditionering är enbart tillgänglig när bilen är ansluten till ett eluttag

*. En laddstolpe som inte alltid är aktiv, t.ex. på grund av en timer, kan orsaka funktionsbortfall för förkonditioneringen.
Om bilen inte är ansluten till ett eluttag är det ändå möjligt att vid varmt klimat få en kort nedkylning av kupén genom att direktstarta förkonditioneringen.
Källa: https://www.volvocars.com/se/support/ma ... itionering
Användarvisningsbild
av coachen
#1350577
Lockis skrev:@Keios, Som jag har förstått det så kan man inte köra förkonditionering på el om bilen inte är inkopplad, utan det är då bensin värmaren som går igång?
Jag kan dock ha missförstått det men här är infon jag har läst:

Förkonditionering är enbart tillgänglig när bilen är ansluten till ett eluttag

*. En laddstolpe som inte alltid är aktiv, t.ex. på grund av en timer, kan orsaka funktionsbortfall för förkonditioneringen.
Om bilen inte är ansluten till ett eluttag är det ändå möjligt att vid varmt klimat få en kort nedkylning av kupén genom att direktstarta förkonditioneringen.
Källa: https://www.volvocars.com/se/support/ma ... itionering
Gäller väl endast elektrisk värmare, i Sverige har vi väl bara bränslevärmare?
av Lockis
#1350582
@coachen, Nu var det ju stolsvärme och rattvärme som var på tal. Klickar man sig vidare in på länken hittar man följande:

Eluppvärmning av ratt* och eluppvärmda säten* för förare och passagerare är valbara att aktivera.

Förkonditionering är enbart tillgänglig när bilen är ansluten till ett eluttag

*. En laddstolpe som inte alltid är aktiv, t.ex. på grund av en timer, kan orsaka funktionsbortfall för förkonditioneringen.
Om bilen inte är ansluten till ett eluttag är det ändå möjligt att vid varmt klimat få en kort nedkylning av kupén genom att direktstarta förkonditioneringen.

Men vad jag har förstått så finns ingen elektrisk värmare för kupe i sverige. utan då är det bränsledriven värmare som du säger.
av Keios
#1351648
Har testat vidare på det här med parkeringsklimat med bilen inkopplad i eluttag och utan.

Det känns mest som en tillfällighet om ratten och stolsvärmen slår på. Ibland slår den på och ibland inte, detta gäller såväl då bilen är ikopplad till vägguttag eller inte. Blir inte klok på detta :x

Sen tror jag inte heller att bilen använder "el från väggen" vid stols/rattvärmare samt bensinvärmare. Hur vet jag detta? Jo, om jag har kört parkeringsklimat så sjunker räckvidden ner mot 35-36km och om jag åker iväg utan att ha använt parkeringsklimat så har jag 37-38kms elräckvidd. Känns riktigt dumt om det verkligen är så här.

Sen är VOC appen riktigt seg om man vill välja att bocka av/på stols/rattvärmen vid parkeringsklimat. Kan ta upp emot 2-3 minuter och oftast får man genomföra ändringen flera gånger innan den tar emot ändringen.
av Erlen
#1352081
När jag startar parkeringsvärmaren genom att bara klicka på starta i VOC så får jag ingen rattvärme/stolsvärme men däremot när jag sätter en timer så får jag det. Så tror det är skillnaden, dvs sätt en timer om du vill ha igång värmen. När jag kör värmaren så laddar min laddbox med ganska låg laddström, så något puttar den in men inte mycket.
av tunnis
#1352381
Nja, så funkar inte min my20.
Startar alltid direkt VOC och ratt/stol blir alltid varm.
#1352826
En fråga till er som har en TE; när man kör förkonditionering, går det på El eller Bensin? Jag har en Diesel idag med el-MoK värmare. Om jag har laddkabeln inkopplad värmer den upp bil/motor med el eller måste jag slösa bempa?
Användarvisningsbild
av coachen
#1352832
Elektrikern84 skrev:En fråga till er som har en TE; när man kör förkonditionering, går det på El eller Bensin? Jag har en Diesel idag med el-MoK värmare. Om jag har laddkabeln inkopplad värmer den upp bil/motor med el eller måste jag slösa bempa?
Jag har ingen TE ännu men det blir till att slösa bempa ;-)
#1352855
coachen skrev: mån 09 dec 2019, 19:10
Elektrikern84 skrev:En fråga till er som har en TE; när man kör förkonditionering, går det på El eller Bensin? Jag har en Diesel idag med el-MoK värmare. Om jag har laddkabeln inkopplad värmer den upp bil/motor med el eller måste jag slösa bempa?
Jag har ingen TE ännu men det blir till att slösa bempa ;-)
Trist!

Tänkte det kanske fanns fler som läste å hade svar! ;-)
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]