Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1355004
När man läser här hur långt man kommer blir man ju ite sugen, så jag gjorde en lite kalkyl. Jag har beställt en V60 CC D4 och har räknat med lån, skatt och drivmedel och utgått ifrån min egen körcykel och kommer fram till att månadskostnaden blir den samma utslaget på de tre första åren med Malus-skatt på D4an. Efter tre år blir den billigare (Räknat med ett Dieselpris på 17 kr per liter).
Bilen är netto 100000 kr dyrare, jag har inte räknat bort förluster i värdeminskningen ännu. Men jag antar att värdet minskar c.a 50% på tre år även på Laddhybriderna?

Synd att bilen är så himla dyr, annars hade det varit ett lättare val. Dessutom är det synd att man inte inte kan få CC bilarna med TE.
av stevvee
#1355023
Elektrikern84 skrev:När man läser här hur långt man kommer blir man ju ite sugen, så jag gjorde en lite kalkyl. Jag har beställt en V60 CC D4 och har räknat med lån, skatt och drivmedel och utgått ifrån min egen körcykel och kommer fram till att månadskostnaden blir den samma utslaget på de tre första åren med Malus-skatt på D4an. Efter tre år blir den billigare (Räknat med ett Dieselpris på 17 kr per liter).
Bilen är netto 100000 kr dyrare, jag har inte räknat bort förluster i värdeminskningen ännu. Men jag antar att värdet minskar c.a 50% på tre år även på Laddhybriderna?

Synd att bilen är så himla dyr, annars hade det varit ett lättare val. Dessutom är det synd att man inte inte kan få CC bilarna med TE.

Svårt att sia om 3 år men just nu är det väldigt fördelaktigt med hybrid när det gäller andrahandsvärdet.
av limpan2
#1355171
Hej, mitt första inlägg i forumet och precis tagit jungfruturen med t6 te´n...
Lite siffror:
12,7mil
Totalt snitt 4,1l/mil
Kom exakt 4 mil på el, detta gick dock i princip stumt i 105km/h. Körde precis en sträcka om 3mil i ca 80km/h och hade enligt färddatorn 1,5mil kvar.

Men här kommer det som förvånade mig.
Jag nollställde färddatorn exakt när batteriet tog slut. Efter det höll jag mellan 80-90km/h på landsväg och landade på ett snitt om 6,0l/mil. Det var givetvis inget gasande under denna sträcka, men ändå. Jag är riktigt imponerad!
Kommer sedan tidigare från en BMW 330e som på vintern räckte ca 1,5mil på el. Så ruggigt nöjd!
av stevvee
#1355213
limpan2 skrev:Hej, mitt första inlägg i forumet och precis tagit jungfruturen med t6 te´n...
Lite siffror:
12,7mil
Totalt snitt 4,1l/mil
Kom exakt 4 mil på el, detta gick dock i princip stumt i 105km/h. Körde precis en sträcka om 3mil i ca 80km/h och hade enligt färddatorn 1,5mil kvar.

Men här kommer det som förvånade mig.
Jag nollställde färddatorn exakt när batteriet tog slut. Efter det höll jag mellan 80-90km/h på landsväg och landade på ett snitt om 6,0l/mil. Det var givetvis inget gasande under denna sträcka, men ändå. Jag är riktigt imponerad!
Kommer sedan tidigare från en BMW 330e som på vintern räckte ca 1,5mil på el. Så ruggigt nöjd!

Är du verkligen nöjd med 4.1L/milen ;)?
av limpan2
#1355261
stevvee skrev:
limpan2 skrev:Hej, mitt första inlägg i forumet och precis tagit jungfruturen med t6 te´n...
Lite siffror:
12,7mil
Totalt snitt 4,1l/mil
Kom exakt 4 mil på el, detta gick dock i princip stumt i 105km/h. Körde precis en sträcka om 3mil i ca 80km/h och hade enligt färddatorn 1,5mil kvar.

Men här kommer det som förvånade mig.
Jag nollställde färddatorn exakt när batteriet tog slut. Efter det höll jag mellan 80-90km/h på landsväg och landade på ett snitt om 6,0l/mil. Det var givetvis inget gasande under denna sträcka, men ändå. Jag är riktigt imponerad!
Kommer sedan tidigare från en BMW 330e som på vintern räckte ca 1,5mil på el. Så ruggigt nöjd!

Är du verkligen nöjd med 4.1L/milen ;)?
Haha! Ja... Kommateringen hamnade lite fel där... Skyller på julölen! 4,1l/100km och 6,0l/100km är det givetvis!
av Putteman
#1568152
Jag postade detta i en annan gammal tråd, men hittade att denna tråden är nog mer passande, så lägger det här också.

Jag är nyfiken på en begagnad V60 recharge, T6 eller T8. Bilen rullar i vardagen ca 20-30 km / dag mer eller mindre stadskörning. Kan man förvänta sig att åka bara på el då dagligen?
Jag undrar främst för att jag vet att vissa bilar "snålar" på elen och hoppar snabbt över till bensindrift fast det finns ström kvar i batteriet när dom belastas lite. Jag skulle ju vilja att batteriet används tills det är tomt, och sen går bensinmotorn in. Går det på dessa?

Och som jag förstår det i denna tråden så kan bensinmotorn behövas för att hålla kupévärme? Gillar att ha varmt o gott i kupén, hur långt ner i temperatur klarar man sig utan att nyttja bensinmotorn för värme? Bor i Malmö där vi har relativt milt klimat, men är ute efter att få ner fossilförbrukningen i vardagen.

Tack
av Mrpandy
#1568153
Tycker du ska kolla in en som har det stora batteriet så att du kommer runt 70-80 km på el. Kör du i Pure mode så kommer den att enbart köra på el tills att den tar slut och då gå över till Hybrid läget.

Bensinmotorn hjälper till att värma bilen, vet faktiskt inte vad gränsen går men det känns ju som om det är mellan 10-15 grader.
av Putteman
#1568156
Mrpandy skrev: mån 22 jan 2024, 10:20 Tycker du ska kolla in en som har det stora batteriet så att du kommer runt 70-80 km på el. Kör du i Pure mode så kommer den att enbart köra på el tills att den tar slut och då gå över till Hybrid läget.

Bensinmotorn hjälper till att värma bilen, vet faktiskt inte vad gränsen går men det känns ju som om det är mellan 10-15 grader.
Tack
Kom det stora batteriet 2022, eller ska man t.o.m söka efter 2023 isf? Är ett rent privatköp och är intresserad utav att hålla ner priset. Skulle vilja försöka få lågt miltal och sedan behålla bilen rätt länge.

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]