Sida 1 av 4
Ladda T8 hemma, total förvirring...
Postat: ons 20 nov 2019, 21:26
av Andreas2019
Hej,
Efter lååång väntan så fick jag äntligen min T8. Med bilen får man ju en laddkabel för "vanlig" kontakt vilket fungerar utmärkt (låst till 10A)...men jag ligger lite väl på marginalen i huset som är uppsäkrat till 20A. Med andra ord får det inte bli för kallt ute innan en propp smäller av när jag laddar. Nu till förvirringen...
Har kontaktat ett antal elektriker samt två tillverkare av laddboxar och dom är eniga i följande:
1. Man får inte ladda en bil med vanlig stickpropp då uttagen inte klarar så hög ström kontinuerligt
-Varför levererar då Volvo med en sådan om brandrisken är så stor som alla säger?!
2. Laddboxar för hybridbilar 3,7 kW kör alltid på EN fas, så det är bara att säkra upp huset till 25A
-Okej...den höjda elnätsavgiften äter ju då upp hela grejjen med att ladda hemma för pendling. Bilen drar ju trots allt inte supermycket.
3. Det finns inga laddboxar/lösningar för att fördela lasten på tre faser för en Volvo
-Nejhepp…
Hur har ni andra gjort? Skall man be en elektriker försöka frigöra en fas så gått det bara går?
Som ni säkert förstår så är jag ingen elektriker ;)
/Andreas
Re: Ladda T8 hemma, total förvirring...
Postat: ons 20 nov 2019, 21:38
av PärH
Re: Ladda T8 hemma, total förvirring...
Postat: ons 20 nov 2019, 21:40
av PärH
Re: Ladda T8 hemma, total förvirring...
Postat: ons 20 nov 2019, 21:43
av Monnier
Andreas2019 skrev:Hej,
Efter lååång väntan så fick jag äntligen min T8. Med bilen får man ju en laddkabel för "vanlig" kontakt vilket fungerar utmärkt (låst till 10A)...men jag ligger lite väl på marginalen i huset som är uppsäkrat till 20A. Med andra ord får det inte bli för kallt ute innan en propp smäller av när jag laddar. Nu till förvirringen...
Har kontaktat ett antal elektriker samt två tillverkare av laddboxar och dom är eniga i följande:
1. Man får inte ladda en bil med vanlig stickpropp då uttagen inte klarar så hög ström kontinuerligt
-Varför levererar då Volvo med en sådan om brandrisken är så stor som alla säger?!
2. Laddboxar för hybridbilar 3,7 kW kör alltid på EN fas, så det är bara att säkra upp huset till 25A
-Okej...den höjda elnätsavgiften äter ju då upp hela grejjen med att ladda hemma för pendling. Bilen drar ju trots allt inte supermycket.
3. Det finns inga laddboxar/lösningar för att fördela lasten på tre faser för en Volvo
-Nejhepp…
Hur har ni andra gjort? Skall man be en elektriker försöka frigöra en fas så gått det bara går?
Som ni säkert förstår så är jag ingen elektriker ;)
/Andreas
1. Du får men bör se till att uttag och ledningar är i bra skick. Det är inte att rekommendera
2&3 det finns boxar som lastbalanserar.
Samt sätt effektvakt på värmesystemet om du har möjlighet
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Ladda T8 hemma, total förvirring...
Postat: ons 20 nov 2019, 23:16
av tunnis
Jag har laddat via vägguttag i tre år utan problem.
På landet laddar jag dessutom via en 25m lång skarvsladd ... funkat bra bara man har hela sladden utrullad.
Har en ställbar laddsladd och laddar med 8A.
Re: Ladda T8 hemma, total förvirring...
Postat: ons 20 nov 2019, 23:34
av tjtj
Jag hade köpt en sån här för 3000kr och laddat med 6A.
https://www.evsolution.se/produkt/laddk ... uko-6-16a/
Med 6A så kan jag inte tänka mig att vägguttaget blir överhettat, och chansen är rätt liten att en propp går i skåpet, men det beror ju självklart hur all belastning i huset är fördelad på faserna.
Re: Ladda T8 hemma, total förvirring...
Postat: tor 21 nov 2019, 07:54
av Klabbe65
Andreas2019 skrev: ↑ons 20 nov 2019, 21:26
Hej,
Efter lååång väntan så fick jag äntligen min T8. Med bilen får man ju en laddkabel för "vanlig" kontakt vilket fungerar utmärkt (låst till 10A)...men jag ligger lite väl på marginalen i huset som är uppsäkrat till 20A. Med andra ord får det inte bli för kallt ute innan en propp smäller av när jag laddar. Nu till förvirringen...
Har kontaktat ett antal elektriker samt två tillverkare av laddboxar och dom är eniga i följande:
1. Man får inte ladda en bil med vanlig stickpropp då uttagen inte klarar så hög ström kontinuerligt
-Varför levererar då Volvo med en sådan om brandrisken är så stor som alla säger?!
2. Laddboxar för hybridbilar 3,7 kW kör alltid på EN fas, så det är bara att säkra upp huset till 25A
-Okej...den höjda elnätsavgiften äter ju då upp hela grejjen med att ladda hemma för pendling. Bilen drar ju trots allt inte supermycket.
3. Det finns inga laddboxar/lösningar för att fördela lasten på tre faser för en Volvo
-Nejhepp…
Hur har ni andra gjort? Skall man be en elektriker försöka frigöra en fas så gått det bara går?
Som ni säkert förstår så är jag ingen elektriker ;)
/Andreas
Jag fick en Garo 3 fas laddbox installerad som har lastbalansering, har 20A in i huset och boxen är inställd på 16A så när mitt SPA bad eller någon annan stor förbrukare "jobbar" så sänker Garo boxen laddningen också fort förbrukaren slutar "jobba" så ökar laddningen på igen, tyvärr så har jag inte fått min bil än men grannen har stått och laddat hemma hos mig ett par gånger och det fungerar helt perfekt

Re: Ladda T8 hemma, total förvirring...
Postat: fre 22 nov 2019, 15:28
av Neno
Ska få en v60 T6 TE till våren och jag har liknande bekymmer men! jag är elektriker om det gör nån skillnad.
De första jag vill säga är att det är bara en bil (hus) som har brunnit upp av ca 90 000 laddbara bilar, och de flesta laddas hemma antar jag, en timmer användes också som man inte får använda mellan bil och uttag.
På jobbet har jag sett ett antal brända eluttag men aldrig ett uttag som har börjat ta eld, bara lite smält plast i kontakten, våra motorvärmare är säkrade 10A och används dagligen, av folk som kör värme hela dagen, folk med laddbara bilar laddar också sina bilar. Det är ca 80 parkeringar med uttag. Även 16 trefasuttag förekommer på jobbet som har haft dålig kontakt och hög last, många brända kontakter har jag sett tex att uttagen inte gick att ta isär men aldrig ett uttag som har tagit eld.
Så det är svårt att säga hur man skall göra.
Jag kommer att dra en kabel från huvudsäkringen till parkeringen och sätta ett uttag eller laddbox där, har inte bestämt mig än.
Letar efter en bra laddbox, gillar Easee boxen men gillar inte att det är en touchknapp på den.
Vet du om att bilen har en timmer du kan ställa när den skall börja ladda. Så du kan kanske klara säkringen om du börjar ladda 1 på morgonen/natten
Re: Ladda T8 hemma, total förvirring...
Postat: fre 22 nov 2019, 16:02
av Monnier
Nu är jag inte opartisk eftersom jag jobbar på Schneider Electric. Jag kommer köra med denna fast nerställd till 10A
https://www.se.com/se/sv/product/EVH3S1 ... ry-id=1800
Nackdelen med den är att den inte lastbalanserar.
Re: Ladda T8 hemma, total förvirring...
Postat: fre 22 nov 2019, 16:22
av Zanders
@Neno,
Va är det du inte gillar med touchknappen?