Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383256
Luigi skrev: tor 04 jun 2020, 10:01
Denesfay skrev: sön 15 mar 2020, 23:21 Jag kör med svart grillram. Den är omlackerad. Så kör jag med polestarutblåsen. Körde sänkning i somras. Detta år blir det BC racing coilovers. Jag har även tonat främre sidorutorna samt tagit bort bakre torkaren och monterat en plugg från KillAllWipers. Det är en T6 AWD med Polestaroptimering.

Tjena Du har en grymt snygg sänkning på din bil! Vad har du för sänkning eller har du gjort nåt extra?
Jag har Heico/Eibach 30/20mm och den sänker inte alls lika mycket :-( Har också samma hjul som du i 20' men min ser fortfarande ut som en XC/SUV.
Har också tagit bort bakre torkaren men hittar inte rätt på "Killallvipers" sida har du en länk?

mvh Ludde

Jag kör just nu med BC Racing till V90. Men har problem med klonkande framvagn. Så innan jag löst det så rekomenderar jag inte BC till V90. Innan det så körde jag med bortsvarvade stopp i gaffeln där fjäderbenen sitter åtskruvade. Då kunde jag få ned hela paketet så långt jag ville. Bak är det bara att byta distanserna. Finns en mängd olika att köpa på Volvo. Men det är inte alla V60 som går att sänka genom att byta distans.

Jag hade 30mm distanser bak original.
Det finns dom V60 som har 6mm distanser original.
Dessa blir problematiska att sänka bak.
#1387662
Denesfay skrev: tor 04 jun 2020, 11:01Jag hade 30mm distanser bak original.
Det finns dom V60 som har 6mm distanser original.
Dessa blir problematiska att sänka bak.
Vad är det som avgör om en bil har tex 30mm distanser bak eller tex 6mm distanser osv. Min bil har tex 6mm distanser orginal & din har 30mm orginal. Ändå är inte min bil lägre än vad din var orginal. Det jag vill komma till är att det måste vara något mer än bara distanserna som styr bilens höjd bak.

Skulle vara tacksam om nån kan hjälpa mig att svara på detta. Då jag just nu har stora problem med att kunna sänka min bil bak & vet inte hur jag ska gå vidare.

En annan fråga, är det nån här inne som kör helt utan distanser bak eller vet om det ens är möjligt?
#1387674
Jag har diskuterat detta med en som har 6mm. Troligtvis är det skillnad i trycket på den tvärgående bladfjädern. Dvs. Den fjädern kombinerat med 6mm distanser bör vara styvare. Och den med 30mm tvärt om. Men detta är bara en teori efter att ha mätit och jämfört det mesta i bakvagnen spontant.
#1387680
Tack snabbt svar :-D Kanske kan ligga något i den förklaringen du ger. Men skulle ändå vara intressant att veta vilka modeller av v60 som har 30mm distanser & vilka som har 6mm.

Får man fråga vilken modell av V60 den personen du pratade med som hade 6mm distanser hade & vet du om han/hon hade vanligt chassi eller sportchassi på sin bil?
#1387683
Ja. Jag har ju sportchassi på min. Så man tycker ju då att den borde ha den styvare fjädern. Men icke. Han som jag jämförde med har en V60 Polestar Engineered. Han har faktiskt löst sänkningen med motorkuddar eller vad det heter.
#1387686
Du menar v60 T8 Polestar Engineered? Får man fråga hur dessa motorkuddar fungerar, är det avancerat att ändra, montera?

En annan fråga vet du om det kan skilja något åt när det kommer till stötdämpare & fjädrar fram mellan olika modeller eller chassi?
Mitt problem just nu är att jag har monterat en sänkningssats på min bil som skulle göra den lägre men istället blev den något högre både fram & bak tyvärr :-( Därför mina fråga.
#1387690
Ja. V60 Polestar Engineered/V60 T8 Polestar Engineered. Kallas väl olika bland folk.

Jag hade monterat Eibach sänkningssats för V90 förut.
Sänkte knappt en millimeter fram. Bak däremot gick jag då från 30mm till 10mm. Där blev det lågt. Så jag modifierade gafflarna som håller i fjäderbenet fram. Tog bort stoppet i dessa. På så vis kunde jag få ned fjäderbenet längre ned och klämma åt det där istället. Då fick jag bilen så låg som jag ville ha den men även styvare med Eibachfjädrarna.

Sedan ville jag även ha lite styvare dämpare bak. Därför köpte jag BC Racing Coilovers för V90. Monterade detta kit men har sedan dess haft problem med klonkande framvagn. Så detta kit ska bort.

Nästa steg jag ska köra på är H&R sänkfjädrar. H&R brukar sänka som utlovat jämfört med Eibach enligt många jag pratat med. Jag kommer att få hem H&R satsen inom ett par veckor.


Vad för sänkning har du monterat?
#1387696
Jag monterade en H&R sänkningssats. Har haft dessa på alla mina tidigare bilar både Volvo & andra märken. Har alltid varit jätte nöjd med dom. Då dom alltid sänkt vad dom lovat. Därför jag köpte samma märke igen. Har en T5 med sportchassi. Trodde den skulle sänka ca 15mm fram med denna, men tyvärr gjorde den inte det. Min slutsats är att det alltså måste skilja något mer än bara fjädrarna fram när det kommer till min bil & den bil dom har tagit fram satsen på. Som sänker den bilen mer än vad min gör. Vad det är blir jag inte klok på.

Sen hur det är med din bil & om det kommer fungera eller inte vågar jag såklart inte svara på. Men vill bara förbereda dig på att det inte är säkert att denna sats kommer sänka din bil mer än vad din Eibach sats gör. Även om den kan göra det såklart. Självklart svårt att veta innan man provat :-)
#1435893
Någon som har laborerat med OEM+? Alltså delar interiört och exteriört att delar med andra modeller, XC60, XC90, V90.

Finns det några roliga delar som US-modellerna har som vi inte har här? ( Gula sidopositionsljus i framlyktorna, ja men de går tydligen inte att byta )
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen