Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorhuven
#1348118
Kan tolkas som att det inte handlar om miljö utan mer att göra EU mindre beroende av oljeländerna och samtidigt göra invånarna mer beroende av EU-el med tokbeskattade ladd-stolpar. Jag är inte emot detta men det är märklig panik nu.
av dfa
#1348119
Dubbelpippi skrev: ons 13 nov 2019, 10:43
dfa skrev: tis 12 nov 2019, 22:02 Försökte göra det så mycket som möjligt när jag körde Diesel, för ratt jag har råd :) Har dock en bensinare nu sedan en vecka.
Du är medveten om att dina CO2-utsläpp är större med en bensinare än en diesel?
Japp!

Miljö är inte den enda parametern för mig när jag väljer bil, men om jag kan minska utsläppen försöker jag göra det.
av Elektrikern84
#1349096
Tankar HVO sedan lång tid tillbaka i olika fordon. Tankar min Volvo sedan i april och det funkar kanoners. Bilen upplevs inte annorlunda på något sätt. Kör otroligt olika från gång till gång men min medelförbrukning har ej ökat.
av Hypoxia
#1349590
Jag retar mig som fasiken på att det är så svårt att hitta mackar som erbjuder HVO100 med personbilsmunstycke. Det är hyfsat tunt med mackar över huvudtaget, men det finns en hel del om man hade åkt lastbil.

Verkar även vara relativt oprioriterat hos bensinbolagen; den handfull mackar som jag frågat på har huvuddelen av de anställda inte ens vetat att HVO överhuvudtaget finns. Om det vore prioriterat borde personalen i alla fall fått veta om ifall det var på väg eller inte...
av Lövet
#1349591
Hypoxia skrev:Jag retar mig som fasiken på att det är så svårt att hitta mackar som erbjuder HVO100 med personbilsmunstycke. Det är hyfsat tunt med mackar över huvudtaget, men det finns en hel del om man hade åkt lastbil.

Verkar även vara relativt oprioriterat hos bensinbolagen; den handfull mackar som jag frågat på har huvuddelen av de anställda inte ens vetat att HVO överhuvudtaget finns. Om det vore prioriterat borde personalen i alla fall fått veta om ifall det var på väg eller inte...
Har gjort samma reflektion. Min gissning är att man ganska enkelt säljer den volym av HVO man har till avtalskunder och lastbilar. "Vanliga" privatpersoner är helt enkelt inte prioriterade.
av Elektrikern84
#1349695
Hypoxia skrev: tor 21 nov 2019, 18:25 Jag retar mig som fasiken på att det är så svårt att hitta mackar som erbjuder HVO100 med personbilsmunstycke. Det är hyfsat tunt med mackar över huvudtaget, men det finns en hel del om man hade åkt lastbil.

Verkar även vara relativt oprioriterat hos bensinbolagen; den handfull mackar som jag frågat på har huvuddelen av de anställda inte ens vetat att HVO överhuvudtaget finns. Om det vore prioriterat borde personalen i alla fall fått veta om ifall det var på väg eller inte...
Ja det stämmer. Jag bor i Norra Stockholms län och det finns ett gäng HVO mackar bl,a Circle K i Akalla och Veddesta och OK har två mackar i Järfälla som kör HVO för personbil. Dock Preem i Rosersberg har bara Lastbilspumpar.
De flesta Preem coh Såifa mackar jag besökt ute i landet har bara munstycken för lastbilar vilket stör. Jag vill ju tanka Preems HVO då den är bäst ur miljösynpunkt då den inte innehåller Palm eller PFAD eller konkurrerar med livsmedel. Palmolja är ju fö förbjudet i HVO numera (eller ja, skattebefrielse är borta).
Talade med Preem och de förklarade med att de inte har tillräckligt med HVO för att också erbjuda HVO till personbilar men att jag gärna skulle tanka Preem EVO + med 50% HVO. MEn de pumparna är ju väldigt få också ,tankar dock det på den mack de har det på i Örebro när jag passerar där.
En annan positiv grej med HVO 100 är att man slipper RME inblandningen
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1349701
Då gånger jag tankar diesel blir det hvo. Men då blir det såifa, och där är det bara lastbilsmunstycken. Men de har passat alla gånger? Man kör bara på lägre hastighet. Eller har jag missat nåt?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1349761
Elektrikern84 skrev:Talade med Preem och de förklarade med att de inte har tillräckligt med HVO för att också erbjuda HVO till personbilar men att jag gärna skulle tanka Preem EVO + med 50% HVO. MEn de pumparna är ju väldigt få också ,tankar dock det på den mack de har det på i Örebro när jag passerar där.
Den B7 diesel som säljs av Volvohandlarna innehåller upp till 42% HVO. Många av stationerna har även ren HVO.
av Elektrikern84
#1349818
Fjonsson skrev: fre 22 nov 2019, 14:20
Elektrikern84 skrev:Talade med Preem och de förklarade med att de inte har tillräckligt med HVO för att också erbjuda HVO till personbilar men att jag gärna skulle tanka Preem EVO + med 50% HVO. MEn de pumparna är ju väldigt få också ,tankar dock det på den mack de har det på i Örebro när jag passerar där.
Den B7 diesel som säljs av Volvohandlarna innehåller upp till 42% HVO. Många av stationerna har även ren HVO.
Nej, Den B7 Diesel Preem har idag är: ACP: 93% Diesel, 7 % RME. Evolution: 25-40% HVO, 7% RME, Resten Diesel. Evolution Plus: Minst 50% HVO och RME (dock max 7% RME) och resten Diesel. Preems HVO 100 finns bara med Lastbilsmunstycken.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]