Sida 1 av 5

Tankar du HVO 100?

Postat: tis 12 nov 2019, 17:27
av Car
Jag skulle gärna vilja höra om erfarenheter av er som tankar HVO 100, för- och nackdelar? Är själv inte så insatt och vet inte hur jag kommer att göra.

Och blir det billigare?

Re: Tankar du HVO 100?

Postat: tis 12 nov 2019, 18:18
av Lockis
Nej, blir inte billigare. Samma förbrukning. Samma skatt. Men dyrare inköp. Hade man fått någon form av subvention hade jag gladeligen bytt.

Re: Tankar du HVO 100?

Postat: tis 12 nov 2019, 19:23
av Car
"inköp", ,"bytt"? men vad jag avser är vissa diesel modeller som volvo för några månader sen godkände för körning även med hvo 100. Man kan alltså välja vilket som.

Re: Tankar du HVO 100?

Postat: tis 12 nov 2019, 19:27
av Fjonsson
Min förbrukning ökade från 0,5 till 0,55 ungefär. Så det blir inte billigare. Man får ha långt gången klimatångest (eller umgås med folk som har) för att det ska vara värt det. Jag fick åka en omväg för att få tag på det.

Re: Tankar du HVO 100?

Postat: tis 12 nov 2019, 19:35
av Lockis
Car skrev:"inköp", ,"bytt"? men vad jag avser är vissa diesel modeller som volvo för några månader sen godkände för körning även med hvo 100. Man kan alltså välja vilket som.
Inköp av HVO100, det kostar 1.5-2kr extra per liter här. "bytt" för jag är skåning :-D https://sv.wiktionary.org/wiki/bytt

Re: Tankar du HVO 100?

Postat: tis 12 nov 2019, 22:02
av dfa
Försökte göra det så mycket som möjligt när jag körde Diesel, för ratt jag har råd :) Har dock en bensinare nu sedan en vecka.

Re: Tankar du HVO 100?

Postat: ons 13 nov 2019, 10:43
av Dubbelpippi
dfa skrev: tis 12 nov 2019, 22:02 Försökte göra det så mycket som möjligt när jag körde Diesel, för ratt jag har råd :) Har dock en bensinare nu sedan en vecka.
Du är medveten om att dina CO2-utsläpp är större med en bensinare än en diesel? (givet samma motorstorlek då). Sen har vi ju såklart partikelproblematiken, men nya dieselmotorer har väldigt bra filter. Kanske inte superbra att köra mycket diesel inne i trånga stadskärnor, men ute i övriga landet är det rätt lugnt.

Jag bytte nyligen till en Volvo-diesel som är godkänd för 100% HVO100. Kollar man aktuella drivmedelspriser på Circle K där jag tankar ligger Diesel (Miles) på 16.43 kr/l och HVO100 på 16.97 kr/l. Antar vi samma förbrukning så kostar det mig alltså 54 ör mer per liter, inte så farligt. Men....via företaget har jag rabatt på just Circle K på 100 öre per liter, vilket gäller för fossil diesel....men inte HVO100. Alltså blir det 1.54 kr dyrare per liter för mig att tanka HVO100.

Min avsaknad av klimatångest gör det väldigt svårt för mig att motivera HVO100 över fossil diesel.

Re: Tankar du HVO 100?

Postat: ons 13 nov 2019, 10:50
av Lockis
Dubbelpippi skrev:Jag bytte nyligen till en Volvo-diesel som är godkänd för 100% HVO100. Kollar man aktuella drivmedelspriser på Circle K där jag tankar ligger Diesel (Miles) på 16.43 kr/l och HVO100 på 16.97 kr/l. Antar vi samma förbrukning så kostar det mig alltså 54 ör mer per liter, inte så farligt. Men....via företaget har jag rabatt på just Circle K på 100 öre per liter, vilket gäller för fossil diesel....men inte HVO100. Alltså blir det 1.54 kr dyrare per liter för mig att tanka HVO100.
Jag tror det skiljer sig 1.50kr i skåne på "vanlig" och HVO100. För oss utan extra rabatter. Vilket gör att när man kör 3000 mil om året så skenar kostnaden ganska markant för en privatperson.
Har man förmånen att företaget står för drivmedel på en förmånsbil, hade jag nog inte tvekat att tanka HVO100 dock :-)

Re: Tankar du HVO 100?

Postat: ons 13 nov 2019, 14:20
av Fjonsson
Dubbelpippi skrev:Du är medveten om att dina CO2-utsläpp är större med en bensinare än en diesel? (givet samma motorstorlek då).
Nej. CO2-utsläppen är direkt kopplat till bränsleförbrukning. Inte motorstorlek.

Re: Tankar du HVO 100?

Postat: ons 13 nov 2019, 14:44
av mikebike
dfa skrev:Försökte göra det så mycket som möjligt när jag körde Diesel, för ratt jag har råd :) Har dock en bensinare nu sedan en vecka.
Jag kör 35% E85 i min T6 och den går faktiskt bättre med det. 5-10% merförbrukning.