Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Car
#1347673
Jag skulle gärna vilja höra om erfarenheter av er som tankar HVO 100, för- och nackdelar? Är själv inte så insatt och vet inte hur jag kommer att göra.

Och blir det billigare?
av Lockis
#1347681
Nej, blir inte billigare. Samma förbrukning. Samma skatt. Men dyrare inköp. Hade man fått någon form av subvention hade jag gladeligen bytt.
av Car
#1347701
"inköp", ,"bytt"? men vad jag avser är vissa diesel modeller som volvo för några månader sen godkände för körning även med hvo 100. Man kan alltså välja vilket som.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1347703
Min förbrukning ökade från 0,5 till 0,55 ungefär. Så det blir inte billigare. Man får ha långt gången klimatångest (eller umgås med folk som har) för att det ska vara värt det. Jag fick åka en omväg för att få tag på det.
av Lockis
#1347705
Car skrev:"inköp", ,"bytt"? men vad jag avser är vissa diesel modeller som volvo för några månader sen godkände för körning även med hvo 100. Man kan alltså välja vilket som.
Inköp av HVO100, det kostar 1.5-2kr extra per liter här. "bytt" för jag är skåning :-D https://sv.wiktionary.org/wiki/bytt
av dfa
#1347746
Försökte göra det så mycket som möjligt när jag körde Diesel, för ratt jag har råd :) Har dock en bensinare nu sedan en vecka.
av Dubbelpippi
#1347812
dfa skrev: tis 12 nov 2019, 22:02 Försökte göra det så mycket som möjligt när jag körde Diesel, för ratt jag har råd :) Har dock en bensinare nu sedan en vecka.
Du är medveten om att dina CO2-utsläpp är större med en bensinare än en diesel? (givet samma motorstorlek då). Sen har vi ju såklart partikelproblematiken, men nya dieselmotorer har väldigt bra filter. Kanske inte superbra att köra mycket diesel inne i trånga stadskärnor, men ute i övriga landet är det rätt lugnt.

Jag bytte nyligen till en Volvo-diesel som är godkänd för 100% HVO100. Kollar man aktuella drivmedelspriser på Circle K där jag tankar ligger Diesel (Miles) på 16.43 kr/l och HVO100 på 16.97 kr/l. Antar vi samma förbrukning så kostar det mig alltså 54 ör mer per liter, inte så farligt. Men....via företaget har jag rabatt på just Circle K på 100 öre per liter, vilket gäller för fossil diesel....men inte HVO100. Alltså blir det 1.54 kr dyrare per liter för mig att tanka HVO100.

Min avsaknad av klimatångest gör det väldigt svårt för mig att motivera HVO100 över fossil diesel.
av Lockis
#1347814
Dubbelpippi skrev:Jag bytte nyligen till en Volvo-diesel som är godkänd för 100% HVO100. Kollar man aktuella drivmedelspriser på Circle K där jag tankar ligger Diesel (Miles) på 16.43 kr/l och HVO100 på 16.97 kr/l. Antar vi samma förbrukning så kostar det mig alltså 54 ör mer per liter, inte så farligt. Men....via företaget har jag rabatt på just Circle K på 100 öre per liter, vilket gäller för fossil diesel....men inte HVO100. Alltså blir det 1.54 kr dyrare per liter för mig att tanka HVO100.
Jag tror det skiljer sig 1.50kr i skåne på "vanlig" och HVO100. För oss utan extra rabatter. Vilket gör att när man kör 3000 mil om året så skenar kostnaden ganska markant för en privatperson.
Har man förmånen att företaget står för drivmedel på en förmånsbil, hade jag nog inte tvekat att tanka HVO100 dock :-)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1347862
Dubbelpippi skrev:Du är medveten om att dina CO2-utsläpp är större med en bensinare än en diesel? (givet samma motorstorlek då).
Nej. CO2-utsläppen är direkt kopplat till bränsleförbrukning. Inte motorstorlek.
av mikebike
#1347869
dfa skrev:Försökte göra det så mycket som möjligt när jag körde Diesel, för ratt jag har råd :) Har dock en bensinare nu sedan en vecka.
Jag kör 35% E85 i min T6 och den går faktiskt bättre med det. 5-10% merförbrukning.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]