dfa skrev: ↑tis 12 nov 2019, 22:02
Försökte göra det så mycket som möjligt när jag körde Diesel, för ratt jag har råd :) Har dock en bensinare nu sedan en vecka.
Du är medveten om att dina CO2-utsläpp är större med en bensinare än en diesel? (givet samma motorstorlek då). Sen har vi ju såklart partikelproblematiken, men nya dieselmotorer har väldigt bra filter. Kanske inte superbra att köra mycket diesel inne i trånga stadskärnor, men ute i övriga landet är det rätt lugnt.
Jag bytte nyligen till en Volvo-diesel som är godkänd för 100% HVO100. Kollar man aktuella drivmedelspriser på Circle K där jag tankar ligger Diesel (Miles) på 16.43 kr/l och HVO100 på 16.97 kr/l. Antar vi samma förbrukning så kostar det mig alltså 54 ör mer per liter, inte så farligt. Men....via företaget har jag rabatt på just Circle K på 100 öre per liter, vilket gäller för fossil diesel....men inte HVO100. Alltså blir det 1.54 kr dyrare per liter för mig att tanka HVO100.
Min avsaknad av klimatångest gör det väldigt svårt för mig att motivera HVO100 över fossil diesel.