Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av koln
#1368326
Däremot körde jag oladdad från söderhamn i snöovädret igår, snöslask och tungkört.
15mil och snittade 0,88, men det gick verkligen tungt i snön på E4an
av Elektrikern84
#1368405
koln skrev: tor 05 mar 2020, 20:51 Däremot körde jag oladdad från söderhamn i snöovädret igår, snöslask och tungkört.
15mil och snittade 0,88, men det gick verkligen tungt i snön på E4an
Helt okay med 0,67. Kört som lägst på 0,58 ToR Stockholm - Köpenhamn. Annars ligger jag på c.a 0,62 på långkörning med V90 D4 AWD. Har en V60 CC på G och gissar den ligger rätt lika i förbr. kanske lite mer då den är högre.
Jag räknade att det skulle ta c.a 4 år att Break even på en T6 TE samt att jag tkr CC är ett par pinnhål snyggare.
Nästa bil blir nog minst en Laddhybrid.
Användarvisningsbild
av RmK
#1368456
Vad blir skatten på en V60 CC ? Det är min favoritmodell av V60. Synd att de tycker att man inte skall ha hybrid i sådana. Då hade det lätt blivit en CC för mig.
av Elektrikern84
#1368457
RmK skrev: fre 06 mar 2020, 15:09 Vad blir skatten på en V60 CC ? Det är min favoritmodell av V60. Synd att de tycker att man inte skall ha hybrid i sådana. Då hade det lätt blivit en CC för mig.
År 1-3 8400:-
År 3- 3800:-

En T6 TE hade gått loss på drygt 100k extra så det skulle ta ca 4,5 år att break even. Sen det med skatt så av 100000 kr extra är det 20000 kr i Moms så man får ju ändå ”skatta” extra för en TE ;-)
av koln
#1368517
För mig är dealbreakern med laddhybriden vardagspendlingen.
Imorse var det 11minus, bilen körde bränsle motorn i 4km sedan slog den av och jag körde på el till och från jobbet, 41km ToR, Drog enligt journalen 4dl totalt. Man kommer långt på den tanken om 90% är pendlingskörning
av Elektrikern84
#1368569
koln skrev: fre 06 mar 2020, 22:23 För mig är dealbreakern med laddhybriden vardagspendlingen.
Imorse var det 11minus, bilen körde bränsle motorn i 4km sedan slog den av och jag körde på el till och från jobbet, 41km ToR, Drog enligt journalen 4dl totalt. Man kommer långt på den tanken om 90% är pendlingskörning
Jag är Elektriker på elverk så kär firmans bil till och från arbetsplatsen så har ju inga pendlingsmil ToR jobbet. Visst hade det funkat till å frn Ica Maxi å så. Men det är mest långkörningar
Användarvisningsbild
av RmK
#1368670
Elektrikern84 skrev: lör 07 mar 2020, 11:53 Jag är Elektriker på elverk så kär firmans bil till och från arbetsplatsen så har ju inga pendlingsmil ToR jobbet. Visst hade det funkat till å frn Ica Maxi å så. Men det är mest långkörningar
Som elektriker borde du givetvis haft en laddhybrid ;) Det hör man ju på yrkesvalet :-D

Skämt å sido. Hade skatten inte vart så blodig på dieslarna så hade jag kört vidare på diesel. Kör inte våldsamt mycket men 2000-2500 mil / året blir det iaf.

360:- / året på T8.. Sjukt.
av Bempo
#1368688
Jag håller med dig om att skatten är hög, vår V60 CC av modellår -19 är registrerad -18 och årsskatten är 6.554:-. Vi åker mindre än 1.000 mil om året med den bilen så mer än 6.50:- mil i skatt är det. Det är i alla fall mycket pengar för bilskatt men jag vill äga mina grejer och betalar bilen med mina egna pengar. Därför blev det heller ingen billig V60 när vi räknade ihop allt vi lagt till. Och ställer jag bilens inköpspris i relation till vad bilen kostar i skatt så är skattepengarna som att pinka i Ålands hav jämfört med vad vi betalade för bilen.
av Elektrikern84
#1368704
RmK skrev: lör 07 mar 2020, 21:15
Elektrikern84 skrev: lör 07 mar 2020, 11:53 Jag är Elektriker på elverk så kär firmans bil till och från arbetsplatsen så har ju inga pendlingsmil ToR jobbet. Visst hade det funkat till å frn Ica Maxi å så. Men det är mest långkörningar
Som elektriker borde du givetvis haft en laddhybrid ;) Det hör man ju på yrkesvalet :-D

Skämt å sido. Hade skatten inte vart så blodig på dieslarna så hade jag kört vidare på diesel. Kör inte våldsamt mycket men 2000-2500 mil / året blir det iaf.

360:- / året på T8.. Sjukt.
Jo hade mitt lokala elbolag haft ett kabelskåp i närheten av mitt garage hade jag lätt satt upp en egen laddatolpe med fri el (jobbar med El-distribution).
Men man måste ju få lite perspektiv. Skatten är 8400 på Diesel, 360kr på Laddhybrid men då betalar man ca 20-25 tusen mer i skatt på hybriden (momsen på det extra inköpspriset). Men som @bempo säger så är det lite mot vad hela bilen kostar. Jag räknade som sagt på mina 2000 mil per år. Jag har en V90 D4 idag så lätt rkna på bränslekostnader.
Skulle ta 4,5 år att gå jämt ut men då räknade jag INTE med att ladda på stan där det kostar att ladda.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]