Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klabbe65
#1358137
Monnier skrev: fre 10 jan 2020, 07:08
stevvee skrev:
Monnier skrev:Min säljare hävdar att man inte behöver välja till elektrisk värmare för att det ska fungera.

Och att bilen drar 4A när man använder värmaren kunde vara en indikation på att deåt stämde.

4A är ju ändå ca 900W . Och så mycket drar ju inte en bränslevärmare på en fossilbil.
Eller? Volvons startbatteri är på mellan 960-1140Wh när det är fulladdat så nästan halva batteriet skulle tömmas på 30min om så var fallet.

Men jag är beredd att ge mig eftersom parkeringsklimat vägrar starta när bränslenivån är låg.

Men jag förstår ändå inte varför den behöver över 900W. Till vilken nytta om det ändå används bensin?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Vart står det att den skall dra 900 w ? Som sagt Norden bilar har bränslevärmare och ingen elvärmare överhuvudtaget. Haft min bil 1 år så rätt bra koll.
Du kan välja till elektrisk värmare vid beställning om du vill.

Men strax över 4A är vad den drar när du kör parkeringsklimat med kabeln i vilket ger dryga 900w. Tror inte det står någonstans men så är det.

Frågan är bara vad de används till... tycker det är rätt mycket

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Har du bockat ur ratt och stols värmen när du kollar upp hur mycket bilen drar?
av stevvee
#1358138
Monnier skrev:
stevvee skrev: Vart står det att den skall dra 900 w ? Som sagt Norden bilar har bränslevärmare och ingen elvärmare överhuvudtaget. Haft min bil 1 år så rätt bra koll.
Ena bilden är utan värmare och den andra är med. Mellan 840-1050W verkar den dra

Det är fortfarande inte elvärmaren som drar för det finns ingen. Det enda du kan få i Sverige är att lägga till en kupévärmare som är som vilken Defa/Calix kupéelement som helst. Bilen har ingen egen värmare. Bränslevärmaren drar däremot det där och därför man ex måste köra minst lika länge i tid som du kört bränslevärmaren (på en icke hybridbil)
av Monnier
#1358143
stevvee skrev:är att lägga till en kupévärmare som är som vilken Defa/Calix kupéelement som helst. Bilen har ingen egen värmare. Bränslevärmaren dr
fast du kan ju lägga till både elektrisk värmare och kupévärmare.

Men det är här matten blir fel.... om Bränslevärmare drar avrundat 1kW + Bensin (avrundat ca 10 kWh/l)
och en elektrisk värmare drar 500W enligt volvo själva.... Varför finns ens bränslevärmare? Energimässigt verkar den ju värdelös

Något är ju helt åt helvete ur energisynpunkt


Edit:
Jag är medveten om att dett kan förändras med temperaturen men räknar med maxvärden:

Bränslevärmare:
utan stol/ratt: 750W-850W + Bränslevärmare (5kW)

Totalt: 5750W

Elektrisk med kupévärmare:
500W+1200W = 1700W

En bränslevärmare drar alltså ca 4000W mer energi än en elektrisk
Senast redigerad av 2 Monnier, redigerad totalt 0 gång.
av DajaZ3
#1358146
Min T8 startar bensinvärmaren, sen kör den stolsvärme, rattvärme och defroster på bakruta och backspeglar. Och även framför kameraenheten i framrutan. Detta då jag står inkopplad med sladd, står jag utan sladd kör den bara bensinvärmaren.
av stevvee
#1358148
Monnier skrev:
stevvee skrev:är att lägga till en kupévärmare som är som vilken Defa/Calix kupéelement som helst. Bilen har ingen egen värmare. Bränslevärmaren dr
fast du kan ju lägga till både elektrisk värmare och kupévärmare.

Men det är här matten blir fel.... om Bränslevärmare drar avrundat 1kW + Bensin (avrundat ca 10 kWh/l)
och en elektrisk värmare drar 500W enligt volvo själva.... Varför finns ens bränslevärmare? Energimässigt verkar den ju värdelös

Något är ju helt åt helvete ur energisynpunkt


Edit:
Jag är medveten om att dett kan förändras med temperaturen men räknar med maxvärden:

Bränslevärmare:
utan stol/ratt: 750W-850W + Bränslevärmare (5kW)

Totalt: 5750W

Elektrisk med kupévärmare:
500W+1200W = 1700W

En bränslevärmare drar alltså ca 4000W mer energi än en elektrisk

Vem säger det? Enligt både Volvo själva samt bygg din Volvo är det citat ”Kupévärmaren är endast 53 mm tunn och aktiveras automatiskt utifrån omgivningens temperatur. Kupévärmaren är utrustad med temperaturbegränsare, brytare för avstängning och levereras med bygelfäste.

Kupévärmaren är S-märkt för extra säkerhet och trygghet. Om kupévärmaren används tillsammans en elektrisk motorvärmare behöver du ett strömuttag säkrat med 10 A (2200 W).

• Färg: Charcoal
• Vikt: 0,8 kg
• Mått (L x B x D): 194 x 148 x 53 mm
• Effekt: 1200 watt vid -25°
• Spänning: 230 Volt”

En helt vanlig kupévärmare som monteras inne i kupén.
Om du nu fortfarande tror att du har en elvärmare kan du prova bocka ur bränslevärmaren i bilen och se hur varmt du får i bilen. Enbart bilar utanför Norden har elvärmare istället för bränslevärmare. Förra V60 twin hade däremot elvärmare.
av Monnier
#1358149
Elvärmaren värmer motorn och kupevärmaren värmer kupen. Total förbrukning 1700W
Bränslevärmaren värmer motorn och kupen och drar 5700W i energi
av stevvee
#1358160
Från manualen.

”Värmare

Värmaren har två delfunktioner som i olika situationer hjälper till att värma kupé eller motor.

Värmaren har två delfunktioner:

Parkeringsvärmare – värmer vid behov kupén när parkeringsklimatets förkonditionering är aktiverad.

Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning.”


”Beroende av marknad används en bränsledriven värmare eller en elektrisk värmare”
av Monnier
#1358166
men du kan fortfarande beställa elektrisk motorvärmare och kupevärmare som tillbehör.

skillnaden på 4000W är fortfarande väldigt stor
av stevvee
#1358173
Monnier skrev:men du kan fortfarande beställa elektrisk motorvärmare och kupevärmare som tillbehör.

skillnaden på 4000W är fortfarande väldigt stor

En helt vanlig gammal variant som ansluts med vanlig schucko ja.
av Monnier
#1358181
Som tack vare 4000W lägre förbrukning blir både mer ekonomisk och miljövänligare när den körs jämfört med bränslevärmaren
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]