RmK skrev: ↑lör 07 mar 2020, 21:15
Elektrikern84 skrev: ↑lör 07 mar 2020, 11:53
Jag är Elektriker på elverk så kär firmans bil till och från arbetsplatsen så har ju inga pendlingsmil ToR jobbet. Visst hade det funkat till å frn Ica Maxi å så. Men det är mest långkörningar
Som elektriker borde du givetvis haft en laddhybrid ;) Det hör man ju på yrkesvalet
Skämt å sido. Hade skatten inte vart så blodig på dieslarna så hade jag kört vidare på diesel. Kör inte våldsamt mycket men 2000-2500 mil / året blir det iaf.
360:- / året på T8.. Sjukt.
Jo hade mitt lokala elbolag haft ett kabelskåp i närheten av mitt garage hade jag lätt satt upp en egen laddatolpe med fri el (jobbar med El-distribution).
Men man måste ju få lite perspektiv. Skatten är 8400 på Diesel, 360kr på Laddhybrid men då betalar man ca 20-25 tusen mer i skatt på hybriden (momsen på det extra inköpspriset). Men som @bempo säger så är det lite mot vad hela bilen kostar. Jag räknade som sagt på mina 2000 mil per år. Jag har en V90 D4 idag så lätt rkna på bränslekostnader.
Skulle ta 4,5 år att gå jämt ut men då räknade jag INTE med att ladda på stan där det kostar att ladda.