Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monnier
#1357884
Klabbe65 skrev:Har en fråga gällande Volvo On Call på TE bilarna, kan man inte bara starta stols värmen och ratt värmen utan att bränsle värmaren startar?
Har du sladden i så använder värmaren ca 4A från eluttaget istället för bränslevärme

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av stevvee
#1357887
Monnier skrev:
Klabbe65 skrev:Har en fråga gällande Volvo On Call på TE bilarna, kan man inte bara starta stols värmen och ratt värmen utan att bränsle värmaren startar?
Har du sladden i så använder värmaren ca 4A från eluttaget istället för bränslevärme

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Va ?
av Monnier
#1357889
Ja.

Om bilen är inkopplad när du startar värmaren så värms den med el.

Det som volvo kallar förkonditionering

Bilen börjar dra 4A när jag startar förkonditioneringen och bilen är varm när jag kommer ut.

Eller har jag missförstått något?
Screenshot_20200108-213706_Volvo%20Manual.jpg
Screenshot_20200108-213706_Volvo%20Manual.jpg (38.87 KiB) Visad 591 gånger
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Klabbe65
#1357933
Monnier skrev: ons 08 jan 2020, 21:40 Ja.

Om bilen är inkopplad när du startar värmaren så värms den med el.

Det som volvo kallar förkonditionering

Bilen börjar dra 4A när jag startar förkonditioneringen och bilen är varm när jag kommer ut.

Eller har jag missförstått något?Screenshot_20200108-213706_Volvo%20Manual.jpg

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Varje gång jag kommer ut och har valt förkonditionering så tycker jag att det låter som att bränslevärmaren är igång?
Är det inte så att dina 4A är det som ratt och stolsvärmen drar eller har du provat att välja bort dom när den ändå drar 4A?
Jag vill ha varm stol och ratt när jag ska åka iväg utan att behöva slösa på bensin till värmaren men som det verkar så går den igång ändå för att få värme i bilen när man kör på el om man inte väljer att bocka ur tilläggsvärmare men då får man åka i en väldigt kall och immig bil.
av stevvee
#1357947
Monnier skrev:Ja.

Om bilen är inkopplad när du startar värmaren så värms den med el.

Det som volvo kallar förkonditionering

Bilen börjar dra 4A när jag startar förkonditioneringen och bilen är varm när jag kommer ut.

Eller har jag missförstått något?
Screenshot_20200108-213706_Volvo%20Manual.jpg
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Du är medveten om att V60 twin inte har någon elvärmare när du köpt den i Norden ?
av tunnis
#1358109
Tyvärr är det så att Volvo har snålat in på elvärmare för Nordenspecade bilar 😡
Förkonditionering (Parkeringsklimat) är via bensinvärmaren. (Känns lite DDR)
av Monnier
#1358111
tunnis skrev:Tyvärr är det så att Volvo har snålat in på elvärmare för Nordenspecade bilar Bild
Förkonditionering (Parkeringsklimat) är via bensinvärmaren. (Känns lite DDR)
Min säljare hävdar att man inte behöver välja till elektrisk värmare för att det ska fungera.

Och att bilen drar 4A när man använder värmaren kunde vara en indikation på att deåt stämde.

4A är ju ändå ca 900W . Och så mycket drar ju inte en bränslevärmare på en fossilbil.
Eller? Volvons startbatteri är på mellan 960-1140Wh när det är fulladdat så nästan halva batteriet skulle tömmas på 30min om så var fallet.

Men jag är beredd att ge mig eftersom parkeringsklimat vägrar starta när bränslenivån är låg.

Men jag förstår ändå inte varför den behöver över 900W. Till vilken nytta om det ändå används bensin?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


av stevvee
#1358121
Monnier skrev:
tunnis skrev:Tyvärr är det så att Volvo har snålat in på elvärmare för Nordenspecade bilar Bild
Förkonditionering (Parkeringsklimat) är via bensinvärmaren. (Känns lite DDR)
Min säljare hävdar att man inte behöver välja till elektrisk värmare för att det ska fungera.

Och att bilen drar 4A när man använder värmaren kunde vara en indikation på att deåt stämde.

4A är ju ändå ca 900W . Och så mycket drar ju inte en bränslevärmare på en fossilbil.
Eller? Volvons startbatteri är på mellan 960-1140Wh när det är fulladdat så nästan halva batteriet skulle tömmas på 30min om så var fallet.

Men jag är beredd att ge mig eftersom parkeringsklimat vägrar starta när bränslenivån är låg.

Men jag förstår ändå inte varför den behöver över 900W. Till vilken nytta om det ändå används bensin?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Vart står det att den skall dra 900 w ? Som sagt Norden bilar har bränslevärmare och ingen elvärmare överhuvudtaget. Haft min bil 1 år så rätt bra koll.
av Monnier
#1358131
stevvee skrev:
Monnier skrev:
tunnis skrev:Tyvärr är det så att Volvo har snålat in på elvärmare för Nordenspecade bilar Bild
Förkonditionering (Parkeringsklimat) är via bensinvärmaren. (Känns lite DDR)
Min säljare hävdar att man inte behöver välja till elektrisk värmare för att det ska fungera.

Och att bilen drar 4A när man använder värmaren kunde vara en indikation på att deåt stämde.

4A är ju ändå ca 900W . Och så mycket drar ju inte en bränslevärmare på en fossilbil.
Eller? Volvons startbatteri är på mellan 960-1140Wh när det är fulladdat så nästan halva batteriet skulle tömmas på 30min om så var fallet.

Men jag är beredd att ge mig eftersom parkeringsklimat vägrar starta när bränslenivån är låg.

Men jag förstår ändå inte varför den behöver över 900W. Till vilken nytta om det ändå används bensin?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Vart står det att den skall dra 900 w ? Som sagt Norden bilar har bränslevärmare och ingen elvärmare överhuvudtaget. Haft min bil 1 år så rätt bra koll.
Du kan välja till elektrisk värmare vid beställning om du vill.

Men strax över 4A är vad den drar när du kör parkeringsklimat med kabeln i vilket ger dryga 900w. Tror inte det står någonstans men så är det.

Frågan är bara vad de används till... tycker det är rätt mycket

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Monnier
#1358136
stevvee skrev: Vart står det att den skall dra 900 w ? Som sagt Norden bilar har bränslevärmare och ingen elvärmare överhuvudtaget. Haft min bil 1 år så rätt bra koll.
Ena bilden är utan värmare och den andra är med. Mellan 840-1050W verkar den dra
Bilagor
värmare på.PNG
värmare på.PNG (5.63 KiB) Visad 412 gånger
ingen värmare.PNG
ingen värmare.PNG (5.11 KiB) Visad 412 gånger
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]