Lockis skrev:
Får jag bara fråga varför?
I min värld ska inte en ny bil behöva byta säkringar. Går säkringarna tyder det på allvarliga problem som bör vara garanti åtgärd.
Du har dessutom VoC, vilket ger dig gratis väg assistans.
Du får så klart fråga varför. Även om det inte hjälper min fråga :)
Jag vill helt enkelt veta att jag har säkringar hemma ifall det skulle behövas så jag slipper åka till verkstaden för att någon inkompetent tekniker ska ljuga mig rakt i ansiktet.
Det är lättare för mig att byta säkring och köra vidare. Går samma säkring sönder igen. Självklart ska det då kollas upp.
Senast en säkring gick (12V-uttagen i bilen) så klarade verkstaden inte av att hitta felet.
Felet inträffade 2 dagar innan service så när jag lämnade in bilen så sa jag till killen att han kunde ju kolla om det bara är säkringen eller om det är något svårare fel.
När jag hämtar bilen säger killen.
"Jag kollade säkringarna och alla var hela. Jag mätte även med multimeter. Vi måste ta in bilen på felsökning för att kunna hitta felet och åtgärda"
På kvällen tog jag mig tid att både visuellt kolla säkringen och mäta.
Man ser brännmärke och man ser tydligt att den är helt av. Mäter med multimeter och får även där bekräftelse på att det inte finns någon sluten krets.
I och med att han uppenbart ljuger så finns 2 alternativ.
1 Han är helt inkompetent och borde inte jobba som tekniker. Kan jag ens lita på att servicen verkligen är gjord?
2 Han vill ta in bilen och hitta på fel för att tjäna pengar på service.