Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monnier
#1346865
Ursäkta en fråga som kanske är självklar för många.

Inom 2 månader kommer bilen. Tänkte köpa en säkringssats och ser i manualen att V60 T6 TE använder Micro-säkringar.

På exempelvis Jula hittar jag bara Mini och Midi.
Är Micro samma sak som Midi eller går det helt enkelt inte att köpa på exempelvis Jula eller Kjell?
av Lockis
#1346866
Monnier skrev:Ursäkta en fråga som kanske är självklar för många.

Inom 2 månader kommer bilen. Tänkte köpa en säkringssats och ser i manualen att V60 T6 TE använder Micro-säkringar.

På exempelvis Jula hittar jag bara Mini och Midi.
Är Micro samma sak som Midi eller går det helt enkelt inte att köpa på exempelvis Jula eller Kjell?
Får jag bara fråga varför?
I min värld ska inte en ny bil behöva byta säkringar. Går säkringarna tyder det på allvarliga problem som bör vara garanti åtgärd.
Du har dessutom VoC, vilket ger dig gratis väg assistans.
av Monnier
#1346867
Lockis skrev:
Får jag bara fråga varför?
I min värld ska inte en ny bil behöva byta säkringar. Går säkringarna tyder det på allvarliga problem som bör vara garanti åtgärd.
Du har dessutom VoC, vilket ger dig gratis väg assistans.



Du får så klart fråga varför. Även om det inte hjälper min fråga :)

Jag vill helt enkelt veta att jag har säkringar hemma ifall det skulle behövas så jag slipper åka till verkstaden för att någon inkompetent tekniker ska ljuga mig rakt i ansiktet.
Det är lättare för mig att byta säkring och köra vidare. Går samma säkring sönder igen. Självklart ska det då kollas upp.



Senast en säkring gick (12V-uttagen i bilen) så klarade verkstaden inte av att hitta felet.

Felet inträffade 2 dagar innan service så när jag lämnade in bilen så sa jag till killen att han kunde ju kolla om det bara är säkringen eller om det är något svårare fel.
När jag hämtar bilen säger killen.

"Jag kollade säkringarna och alla var hela. Jag mätte även med multimeter. Vi måste ta in bilen på felsökning för att kunna hitta felet och åtgärda"

På kvällen tog jag mig tid att både visuellt kolla säkringen och mäta.
Man ser brännmärke och man ser tydligt att den är helt av. Mäter med multimeter och får även där bekräftelse på att det inte finns någon sluten krets.

I och med att han uppenbart ljuger så finns 2 alternativ.

1 Han är helt inkompetent och borde inte jobba som tekniker. Kan jag ens lita på att servicen verkligen är gjord?

2 Han vill ta in bilen och hitta på fel för att tjäna pengar på service.
av Lockis
#1346871
Monnier skrev:På kvällen tog jag mig tid att både visuellt kolla säkringen och mäta.
Man ser brännmärke och man ser tydligt att den är helt av. Mäter med multimeter och får även där bekräftelse på att det inte finns någon sluten krets.

I och med att han uppenbart ljuger så finns 2 alternativ.

1 Han är helt inkompetent och borde inte jobba som tekniker. Kan jag ens lita på att servicen verkligen är gjord?

2 Han vill ta in bilen och hitta på fel för att tjäna pengar på service.
Skulle gissa på #2.
Självklart får du ha säkringar i din bil och jag blev bara nyfiken, ledsen att jag inte kunde hjälpa dig. Kan dock undersöka i min bil imorgon och återkomma om ingen annan besvarat din fråga innan :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1346872
Monnier skrev: fre 08 nov 2019, 18:40 Ursäkta en fråga som kanske är självklar för många.

Inom 2 månader kommer bilen. Tänkte köpa en säkringssats och ser i manualen att V60 T6 TE använder Micro-säkringar.

På exempelvis Jula hittar jag bara Mini och Midi.
Är Micro samma sak som Midi eller går det helt enkelt inte att köpa på exempelvis Jula eller Kjell?
Finns det två typer av dessa? Eller har någon av nedanstående fel bild...
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... -pa98680sv
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000041842

Hoppas du hittar de som passar!
av Monnier
#1346873
fjohan82 skrev:
Monnier skrev: fre 08 nov 2019, 18:40 Ursäkta en fråga som kanske är självklar för många.

Inom 2 månader kommer bilen. Tänkte köpa en säkringssats och ser i manualen att V60 T6 TE använder Micro-säkringar.

På exempelvis Jula hittar jag bara Mini och Midi.
Är Micro samma sak som Midi eller går det helt enkelt inte att köpa på exempelvis Jula eller Kjell?
Finns det två typer av dessa? Eller har någon av nedanstående fel bild...
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... -pa98680sv
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000041842

Hoppas du hittar de som passar!
Ska kolla med Mekonomen. Men ske ska vänta tills jag har bilen så jag kan ta med en säkring att jämföra med :)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Monnier
#1346874
Lockis skrev:
Monnier skrev:På kvällen tog jag mig tid att både visuellt kolla säkringen och mäta.
Man ser brännmärke och man ser tydligt att den är helt av. Mäter med multimeter och får även där bekräftelse på att det inte finns någon sluten krets.

I och med att han uppenbart ljuger så finns 2 alternativ.

1 Han är helt inkompetent och borde inte jobba som tekniker. Kan jag ens lita på att servicen verkligen är gjord?

2 Han vill ta in bilen och hitta på fel för att tjäna pengar på service.
Skulle gissa på #2.
Självklart får du ha säkringar i din bil och jag blev bara nyfiken, ledsen att jag inte kunde hjälpa dig. Kan dock undersöka i min bil imorgon och återkomma om ingen annan besvarat din fråga innan :-)
Egentligen borde ju verkstaden ha fixat.... Men men.

Jag är glad att jag kollade

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]