Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ikke
#1346625
Vart har ni satt fast kupefläkten ni som har elektrisk motorvärmare kan man sätta den vid sidan där det sitter ett nät vill inte ha den på golvet
av beachman
#1346638
Ikke skrev: tor 07 nov 2019, 17:02 Vart har ni satt fast kupefläkten ni som har elektrisk motorvärmare kan man sätta den vid sidan där det sitter ett nät vill inte ha den på golvet
Min PST satte fast den uppochnedvänd under handskfacket. Syns aldrig och är aldrig ivägen, suverän placering enligt mig. Jag behöver inte plocka ur den ur bilen på sommaren, glömmer bort att den finns.

Jag har inte fördjupat mig hur den är fastskruvad, men det är en calix kupévärmare med fäste.
av stevvee
#1346717
beachman skrev:
Ikke skrev: tor 07 nov 2019, 17:02 Vart har ni satt fast kupefläkten ni som har elektrisk motorvärmare kan man sätta den vid sidan där det sitter ett nät vill inte ha den på golvet
Min PST satte fast den uppochnedvänd under handskfacket. Syns aldrig och är aldrig ivägen, suverän placering enligt mig. Jag behöver inte plocka ur den ur bilen på sommaren, glömmer bort att den finns.

Jag har inte fördjupat mig hur den är fastskruvad, men det är en calix kupévärmare med fäste.
Placeringen är rätt kass ur ett uppvärmningsyfte. Den skjuter mycket värme mot stolen istället sen ut i kupén. Börjar märkas vid -10 och neråt. Skulle hellre rikta den snett uppåt via kardantunnel för bäst fördelning utav värmen.
av beachman
#1346808
stevvee skrev: tor 07 nov 2019, 21:29 Placeringen är rätt kass ur ett uppvärmningsyfte. Den skjuter mycket värme mot stolen istället sen ut i kupén. Börjar märkas vid -10 och neråt. Skulle hellre rikta den snett uppåt via kardantunnel för bäst fördelning utav värmen.
Möjligvis tar det lite längre tid att få rutorna isfria med den placeringen jämfört med att rikta direkt uppåt, - ja. Men värmen stiger ju till taket i alla fall, jag skulle säga att flödet i mitt fall studsar mot passagerarsätets rygg och uppåt, inte så tokigt. Jag kör ändå motorvärmaren minst 2 timmar i förväg och då hinner hela kupén bli varm och då spelar det ingen roll.

Tilläggas ska sägas att jag "bara" bor 3 mil norr om Umeå, i mellersta Norrland med andra ord. Det är inte så ofta det är kallare än -25 här och ganska torr luft. Bor man längre norrut, eller där det är fuktigare klimat kan det vara viktigare med placeringen och effekten på kupévärmaren.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]