Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fyrahjul
#1346651
Men frågan är. Jag kör i princip aldrig på grusvägar. Kör mest i stan eller på motorväg. Känns inte som att stänkskydd gör jättenytta med mitt körsätt?
av Lockis
#1346654
fyrahjul skrev: tor 07 nov 2019, 18:35 Men frågan är. Jag kör i princip aldrig på grusvägar. Kör mest i stan eller på motorväg. Känns inte som att stänkskydd gör jättenytta med mitt körsätt?
Det ligger väl vatten/snö/slask/salt på dem vägarna också.
av fyrahjul
#1346656
Lockis skrev: tor 07 nov 2019, 18:38
fyrahjul skrev: tor 07 nov 2019, 18:35 Men frågan är. Jag kör i princip aldrig på grusvägar. Kör mest i stan eller på motorväg. Känns inte som att stänkskydd gör jättenytta med mitt körsätt?
Det ligger väl vatten/snö/slask/salt på dem vägarna också.
Absolut, men ska inte bilen fixa snö och vatten? Stänkskydd tänker jag mest grus och ren skit.
av Lockis
#1346659
fyrahjul skrev: tor 07 nov 2019, 18:41
Lockis skrev: tor 07 nov 2019, 18:38
fyrahjul skrev: tor 07 nov 2019, 18:35 Men frågan är. Jag kör i princip aldrig på grusvägar. Kör mest i stan eller på motorväg. Känns inte som att stänkskydd gör jättenytta med mitt körsätt?
Det ligger väl vatten/snö/slask/salt på dem vägarna också.
Absolut, men ska inte bilen fixa snö och vatten? Stänkskydd tänker jag mest grus och ren skit.
Klart att den fixar det. Men dina medtrafikanter får det lite lättare under dem förhållandena. Samtidigt som du skyddar din bil mot eventuellt grus/sten.
av fyrahjul
#1346697
Jag köper det. Skall dock lägga på stenskottsfilm på hela bilen. Sedan hoppas jag och tror inte att bilen kommer se ut som en prickig korv efter 3-4 år pga av detta. Har dock aldrig hört talats om det. Däremot så kan jag nog räkna med med skit längssidorna.
av Lockis
#1346699
fyrahjul skrev:Jag köper det. Skall dock lägga på stenskottsfilm på hela bilen. Sedan hoppas jag och tror inte att bilen kommer se ut som en prickig korv efter 3-4 år pga av detta. Har dock aldrig hört talats om det. Däremot så kan jag nog räkna med med skit längssidorna.
Stenskottsfilmen har väl en livslängd på 2-3 år ungefär?
Självklart kommer det fungera och skydda din bil, så för att skydda din bil behöver du inte ha stänkskydd. Hade du sagt detta i din första post hade nog dem flesta sagt samma.
Utav hänsyn till dina medtrafikanter kan det dock vara schysst att ha stänkskydd :-D
av Torslanda
#1346745
Men nog tusan är stänkskydd bussigt även mot din egen bil. Är förvånad över hur dessa tämligen små och diskreta flärpar håller bilen fri från skvätt och skit på sidorna. Jämför med min tidigare xc60 som saknade dessa - det räckte ju att rulla ut från tvätthallen så hade du halva vägbanan utmed sidorna. Upplever det som stor skillnad i positiv bemärkelse!
av fnatt3
#1346762
Personligen ser jag endast fördelar med stänkskydd, men alla tycker ju olika.
Jag tycker dem är små och diskreta på min V60, sticker inte ut på något negativt sätt. Samtidigt gör dem sitt jobb mer än väl tycker jag.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]