Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1346424
fragge skrev: ons 06 nov 2019, 14:42
Lockis skrev:Jag hade bud på en T6te också men just laddningen gjorde det svårt för mig att genomföra det köpet. Jag räknade ut att den skulle bli ca 50.000 dyrare efter miljöbonus och skatte sänkning men då jag inte kan ladda hemma hade historien blivit dyrare eftersom att förbrukningen är mycket högre än en diesel bil. Nu bor jag i Skåne och här har vi ännu inga miljözoner så jag känner mig lugn med mitt val av motor. Hoppas och tror dock att nästa kommer vara laddbar.
Att kunna ladda hemma håller jag med om är lite av en förutsättning för att få ut det mesta av en laddhybrid. Så som jag använder min T8 nu så görs majoriteten av alla resor på el. På längre landsvägsresor till t.ex. fjällen och liknande så går den dock förvånansvärt snålt, ca. 0,55 l/mil. I 130 km/h på motorvägen hamnar den på ca. 0,75 l/mil. Tycker jag är helt ok för en 2,2 tons SUV.
Jo, tyvärr bor jag i hyresrätt och det finns inget intresse att installera laddstolpe på parkeringen. Har försökt nu i lite mer än 1 år och responsen är alltid att dem ska undersöka saken. Detta är dock anledningen till privatköp av bil just nu. Kommer laddstolpe så blir det nog en hybrid som förmånsbil.
#1346447
Fjonsson skrev:Om 3-4år är malus avbetalat och skatten sjunker. I kombination med ca 50% restvärde.
absolut, frågan är dock hur år 4 skatterna kommer se ut på en T5 jämfört med en D4.
#1346527
Fjonsson skrev: ons 06 nov 2019, 23:47
Lockis skrev:
Fjonsson skrev:Om 3-4år är malus avbetalat och skatten sjunker. I kombination med ca 50% restvärde.
absolut, frågan är dock hur år 4 skatterna kommer se ut på en T5 jämfört med en D4.
Är inte faktorerna kända?
Jo, men jag kan dem inte. Så jag kan iheller inte räkna ut skatten för år 4
#1346545
Lövet skrev:Rent ekonomiskt så gäller det att köpa så billig bil som möjligt för att få så liten värdeminskning som möjligt. Det är verkligen inte så att dieselbilar idag har 30% restvärde och hybrider 60% utan snarare i stil med 55% på diesel och 60% på hybrider. Fiktiga siffror men de är inte långt från sanningen. Dvs det "dåliga" restvärdet på dieseln gör den ändå billigare eftersom det trots allt är pengar vi handlar med och inte %.

Som sägs ovan också så måste du ju köpa de bilar som finns idag. Och sanningen är att det inte finns så många alternativ till bensin och diesel idag. Hybrider, absolut men de kostar dels 200.000kr mer än bensin/diesel netto (massor med rabatter på diesel, knappt några alls på hybrid) och de har enorma leveranstider tyvärr fortfarande.
Nja har bud på min hybrid efter 2000 mil och får 10 k mer än när jag köpte den. Hybrider är bra starka på marknaden.
#1346547
stevvee skrev: tor 07 nov 2019, 08:12
Lövet skrev:Rent ekonomiskt så gäller det att köpa så billig bil som möjligt för att få så liten värdeminskning som möjligt. Det är verkligen inte så att dieselbilar idag har 30% restvärde och hybrider 60% utan snarare i stil med 55% på diesel och 60% på hybrider. Fiktiga siffror men de är inte långt från sanningen. Dvs det "dåliga" restvärdet på dieseln gör den ändå billigare eftersom det trots allt är pengar vi handlar med och inte %.

Som sägs ovan också så måste du ju köpa de bilar som finns idag. Och sanningen är att det inte finns så många alternativ till bensin och diesel idag. Hybrider, absolut men de kostar dels 200.000kr mer än bensin/diesel netto (massor med rabatter på diesel, knappt några alls på hybrid) och de har enorma leveranstider tyvärr fortfarande.
Nja har bud på min hybrid efter 2000 mil och får 10 k mer än när jag köpte den. Hybrider är bra starka på marknaden.

Just nu är det större efterfrågan på elbilar och hybrider vilket medför en inflation på priserna. Hur det kommer se ut om 3 år är det ingen som vet. Förmodligen kommer inte hybrid priserna vara vad dem är idag men det är min teori.
#1346553
Lockis skrev: tor 07 nov 2019, 00:04
Fjonsson skrev: ons 06 nov 2019, 23:47
Lockis skrev:
absolut, frågan är dock hur år 4 skatterna kommer se ut på en T5 jämfört med en D4.
Är inte faktorerna kända?
Jo, men jag kan dem inte. Så jag kan iheller inte räkna ut skatten för år 4
Titta här: https://bilskatt.nu/

Om vi antar att beskattningen inte förändras på ett tag så ser det ut som tabellen i länken.

V60 D4 Automat

Reggad innan 2020-01-01 (baseras på 119g CO2/km)
Skatt år 1-3: 4186 kr/år (Malus)
Skatt år 4- : 2394 kr/år (Ej malus)

Reggad efter 2020-01-01 (baseras på 146g CO2/km)
Skatt år 1-3: 6916 kr/år (Malus)
Skatt år 4- : 2928 kr/år (Ej malus)

V60 T5 Automat

Reggad innan 2020-01-01 (baseras på 157g CO2/km)
Skatt år 1-3: 8242 kr/år (Malus)
Skatt år 4- : 3502 kr/år (Ej malus)

Reggad efter 2020-01-01 (baseras på 174g CO2/km)
Skatt år 1-3: 10290 kr/år (Malus)
Skatt år 4- : 4388 kr/år (Ej malus)
#1346563
Dubbelpippi skrev: tor 07 nov 2019, 09:21
Lockis skrev: tor 07 nov 2019, 00:04
Fjonsson skrev: ons 06 nov 2019, 23:47

Är inte faktorerna kända?
Jo, men jag kan dem inte. Så jag kan iheller inte räkna ut skatten för år 4
Titta här: https://bilskatt.nu/

Om vi antar att beskattningen inte förändras på ett tag så ser det ut som tabellen i länken.

V60 D4 Automat

Reggad innan 2020-01-01 (baseras på 119g CO2/km)
Skatt år 1-3: 4186 kr/år (Malus)
Skatt år 4- : 2394 kr/år (Ej malus)

Reggad efter 2020-01-01 (baseras på 146g CO2/km)
Skatt år 1-3: 6916 kr/år (Malus)
Skatt år 4- : 2928 kr/år (Ej malus)

V60 T5 Automat

Reggad innan 2020-01-01 (baseras på 157g CO2/km)
Skatt år 1-3: 8242 kr/år (Malus)
Skatt år 4- : 3502 kr/år (Ej malus)

Reggad efter 2020-01-01 (baseras på 174g CO2/km)
Skatt år 1-3: 10290 kr/år (Malus)
Skatt år 4- : 4388 kr/år (Ej malus)
Precis detta jag trodde dock, vilket gör att folk kommer välja diesel framför bensinare igen. Är ju ändå 1400 om året i skillnad på T5 och D4.
Sen finns det dem som lever och svär vid diesel respektive bensin som alltid väljer det dem gillar. Men jag tror en diesel kommer vara mer attraktiv som begagnad med tanke på förbrukning och skatteskillnader.

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]