Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1346439
Malmstroem skrev: ons 06 nov 2019, 17:01 Dyker och dyker...

I oktober 2019 var 32,7% av nyregistreringarna diesel. Det har varit en nedgång sedan toppåret 2012, men jag skulle inte kalla det för att dyka. Jag skulle snarare säga att förändringstakten har minskat, där el nu går uppåt på bekostnad av fossil -- både bensin och diesel.

Notera att förändringen till el och hybrid är hårt styrd av det ekonomiska styrreglerna. Elbilar är vanligast i Norge och Sverige, där de också subventioneras kraftigt. I länder som inte har dessa subventioner är elbilar inte lika heta.
Vet inte om jag kan hålla med om att det är kraftiga subventioner på elbilar här...
Vad får man tillbaka? 60.000:-?
Det är en droppe i havet för en ren elbil i familjestorlek, där många kostar närmare miljonen...
Och nej, jag anser inte att Nissan Leaf och KIA Soul/Niro är familjebilar, de får väl inte ens ha dragkrok? :-)

Jag kommer tycka att en elbil är bra subventionerad när den är momsfri. :-)
av Lockis
#1346440
fjohan82 skrev:
Malmstroem skrev: ons 06 nov 2019, 17:01 Dyker och dyker...

I oktober 2019 var 32,7% av nyregistreringarna diesel. Det har varit en nedgång sedan toppåret 2012, men jag skulle inte kalla det för att dyka. Jag skulle snarare säga att förändringstakten har minskat, där el nu går uppåt på bekostnad av fossil -- både bensin och diesel.

Notera att förändringen till el och hybrid är hårt styrd av det ekonomiska styrreglerna. Elbilar är vanligast i Norge och Sverige, där de också subventioneras kraftigt. I länder som inte har dessa subventioner är elbilar inte lika heta.
Vet inte om jag kan hålla med om att det är kraftiga subventioner på elbilar här...
Vad får man tillbaka? 60.000:-?
Det är en droppe i havet för en ren elbil i familjestorlek, där många kostar närmare miljonen...
Och nej, jag anser inte att Nissan Leaf och KIA Soul/Niro är familjebilar, de får väl inte ens ha dragkrok? :-)

Jag kommer tycka att en elbil är bra subventionerad när den är momsfri. :-)
60.000 på en Hyndai Ioniq som kostar som mest 400 000, är dock rätt bra bonus.
Lägg därtill att bilen är "skattebefriad".
Visst inte en familjebil i ditt avseende men man kan nog sitta 4 vuxna ganska komfertabelt och det räcker för många. Så visst är det rätt bra subventionerat i sverige.
av PärH
#1346920
Jag håller med om dålig gasrespons på D4 men då väljer man till polestaroptimering så blir det bättre :-)
av Lockis
#1346921
PärH skrev:Jag håller med om dålig gasrespons på D4 men då väljer man till polestaroptimering så blir det bättre :-)
Dynamic läget är också rätt coolt :D På icke Polestar optimerad bil.
av Dubbelpippi
#1346937
fragge skrev:Köpa diesel eller ej beror ju på hur mycket gambler du är. Det finns ju en anledning att försäljningen av dieselbilar dyker rakt ner och att dessa nu reas ut. Staten har gett sig sjutton på att straffa ut dieselbilar och vad detta innebär i framtiden kan man ju spekulera om. Just nu ser det ju inte så ljust ut för dem iallafall.
Sen om du verkligen gillar karaktären på dieslar eller kanske kan få tag på billig diesel så kanske det kan vara värt risken.
Malmstroem skrev: ons 06 nov 2019, 17:01 Dyker och dyker...

I oktober 2019 var 32,7% av nyregistreringarna diesel. Det har varit en nedgång sedan toppåret 2012, men jag skulle inte kalla det för att dyka. Jag skulle snarare säga att förändringstakten har minskat, där el nu går uppåt på bekostnad av fossil -- både bensin och diesel.

Notera att förändringen till el och hybrid är hårt styrd av det ekonomiska styrreglerna. Elbilar är vanligast i Norge och Sverige, där de också subventioneras kraftigt. I länder som inte har dessa subventioner är elbilar inte lika heta.
"Staten har gett sig sjutton på att straffa ut dieselbilar". På vilka mer sätt än skatten?

Skatten för en V60 D4 med 190 hk (utsläpp 143 g CO2/km) landar på 6554 kr/år i skatt efter årskiftet. En V60 T4 med 190 hk (utsläpp på 170 g CO2/km) kommer kosta 7260 kr/år i skatt. Visst kan man föra något resonemang om "dieselhästar vs. bensinhästar" och körupplevelse/preferens, men då kommer personligt tyckande in i ekvationen. Rent objektivt är skatten fortfarande lägre för en dieselbil, eftersom den just nu baseras på utsläpp av koldioxid.

Nyregistreringen av dieselbilar i höst bör såklart ses i ljuset av "skattehöjningen", det låter på bilförsäljare runt om i landet som att det är rush ute i bilhallarna. Men varför just dieselbilar? Varför inte bensinbilar med? Kommer vi se liknande statistik som sommaren 2018 när Bonus-Malus infördes? Relativt stabil försäljning av bensin/diesel innan, en rush precis innan 1 juli 2018, en avmattning månaden efter och sedan relativt stabil försäljning efter det.
Bilagor
DieselBensin_BonusMalus.PNG
DieselBensin_BonusMalus.PNG (39.71 KiB) Visad 447 gånger
Senast redigerad av 1 Dubbelpippi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1346939
Jag är inte ett dugg orolig för diesel. Hämtar ut en ny V90CC D5 25/11.

För några år sedan var en bensinmotor ”iskall”. Ett uttryck som var mycket vanligt förr på detta forum.
av Bempo
#1347538
Körde nu en långresa med V60 T5 hyrbil och det var första gången jag körde T5 längre än provkörning. Min egen privata bil är en V60 CC -19 med D4. Och efter den här resan är det ingen tvekan att jag skulle välja D4 igen om det vore aktuellt. Känns som bättre drag speciellt på lägre varv. Ska leta upp effektkurvor och kolla om min känsla stämmer med verkliga siffror.

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]