Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slackie
#1345448
Ska beställa bil till min fru och skulle vilja veta vad verklig förbrukning på d3 vs t4 är. Min totalkalkyl baserat på WLTP skiljer marginellt per månad så lite verkliga data från er som kör D3 och T4 skulle verkligen uppskattas.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 slackie, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1345455
ahh.. Ska titta i min spåkula och se vad din fru kommer ha för förbrukning...
Hur någon annans förbrukning ser ut kommer inte stämma överens med din frus.
Diseln lär dra mindre dock. Men allt beror på körstil.

Bensin Lägsta 7.21 högsta 10.19
Diesel Lägsta 4.90 Högsta 6.73

Det jag däremot kan säga är att när jag precis beställde så ställde jag T5 och D4 mot varandra och kom fram till att D4 skulle vara ca 3kr billigare per mil i enbart drivmedelsförbrukning med dagens pris skillnader.
För mig som kör ca 3000 mil om året blev det då en rätt stor summa. Kör man bara 1000 mil och mindre sträckor är nog bensinaren att föredra.
av Lövet
#1345457
Den stora prisskillnaden kommer komma från inköpspriset och restvärdet, inte förbrukningen. Min bild är att skillnaden bensin/diesel har minskat och numera bara ligger nånstans 1.5-2dl per mil. Räknat på 1500 mil så är det alltså bara 370kr/mån i skillnad.
av Lockis
#1345458
Lövet skrev:Den stora prisskillnaden kommer komma från inköpspriset och restvärdet, inte förbrukningen. Min bild är att skillnaden bensin/diesel har minskat och numera bara ligger nånstans 1.5-2dl per mil. Räknat på 1500 mil så är det alltså bara 370kr/mån i skillnad.
Håller med dig. Dock är restvärdet en punkt ingen vet något om. Man kan bara sia och hoppas på det bästa :-)
Inköpspriset D3 vs T4 är 900:- i skillnad men då får du T4 som automat för dem 900:-
Så i min värld är det faktiskt förbrukningskostnaden det som går att räkna på men även den är ju högst osäker eftersom att man inte riktigt vet vart bränslepriserna tar vägen.

Dock så tror jag inte det är värt 3kr milen om man avskyr diesel karaktären. Utan då kan det kanske vara värt att betala 3kr extra för att få åka bensinare, detta kan dock bara Slackie's fru svara för. Annars är det rent kostnadsmässigt till dieselns fördel om man räknar med samma restvärde på bägge bilarna och kan leva med att Dieseln är automat. Ska man ha en D3 automat är den genast 19000 dyrare och då är bensinen billigare om man inte kör en jäkla massa mil.

EDIT: Något man är säker på är väl dock att automatare har ett bättre 2:a hands värde så att köpa en manuell bil privat idag är väl inget att fundera på om man inte räknar med att köra den tills den ska skrotas? Och då är det genast till T4:ans fördel.
av slackie
#1345499
Tack för snabba svar. Jo, är införstådd med körstil och restvärden - nu rör det sig om en tjänstebil till min fru och vi bryr oss inte om några restvärden. Jag var mer intresserad av hur verklig förbrukning ter sig till redovisade WLTP värden för att se om min kalkyl håller. Länken med diverse inrapporterade förbrukningssiffror är bra - man kan tom räkna på standardavvikelse nu.
av Lockis
#1345504
slackie skrev:Tack för snabba svar. Jo, är införstådd med körstil och restvärden - nu rör det sig om en tjänstebil till min fru och vi bryr oss inte om några restvärden. Jag var mer intresserad av hur verklig förbrukning ter sig till redovisade WLTP värden för att se om min kalkyl håller. Länken med diverse inrapporterade förbrukningssiffror är bra - man kan tom räkna på standardavvikelse nu.
Det du bör notera med dem länkarna är att det är Gamla V60 T4 så siffrorna kanske inte stämmer helt med det nya.
Men det är som alltid, billigare att köra diesel. WLTP stämmer nog ganska bra dock. Personligen använde jag differensen mellan WLTP när jag räknade ut att dieseln skulle bli ungefär 3kr billigare per mil.
av jaronsso
#1345532
Till skillnad från allt hittills i tråden kan väl jag bidra med att svara på frågan som TS ställer.

Kör D3 och har kört ca 600 mil nu.
Snittar 0,57
Kör väl ganska ”normalt”. 110-120 på motorväg utan större accelerationer.
Ca 6 mil om dagen i snitt. Ca 5 mil motorväg och någon mil ren stadskörning. Stadskörningen drar ju som alltid en hel del.

Har kört några längre sträckor på 10-20 mil och ligger då på 0,45 ca. Tycker jag är riktigt bra.
av slackie
#1345702
jaronsso skrev:Till skillnad från allt hittills i tråden kan väl jag bidra med att svara på frågan som TS ställer.

Kör D3 och har kört ca 600 mil nu.
Snittar 0,57
Kör väl ganska ”normalt”. 110-120 på motorväg utan större accelerationer.
Ca 6 mil om dagen i snitt. Ca 5 mil motorväg och någon mil ren stadskörning. Stadskörningen drar ju som alltid en hel del.

Har kört några längre sträckor på 10-20 mil och ligger då på 0,45 ca. Tycker jag är riktigt bra.
Äntligen :) Tack för svar! Ganska väl överens med WLTP redovisade siffror. Inte dåligt!

Skall bli intressant med lite feedback från Er som kör T4.
Användarvisningsbild
av pojoel
#1359371
D3 auto. 0.43 lite/mil. Frugan pendlar till jobb. 4 och en halv mil enkel resa.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]