Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1496720
TommyP86 skrev: fre 22 apr 2022, 10:04 Sätter allt på uv och värme-kyla. Kem har sällan mer än ytlig påverkan, att det blir matt osv.
UV-påverkan är detsamma som en kemisk påverkan i den betydelse att plastens bindningar slås sönder.
Och motverkas med tillsatser i plastmassan.

Värme bidrar till en expansion som i sig självt inte kommer att knäcka plasten då den expanderar uniformt över hela detaljens yta. Om man då har infästningar som inte tar hänsyn till expansion, ja då går det sönder. Men det har man upptäckt redan under utvecklingsarbetet.
#1496738
least skrev: fre 22 apr 2022, 12:55 Värme bidrar till en expansion som i sig självt inte kommer att knäcka plasten då den expanderar uniformt över hela detaljens yta.
Det är precis vad den inte gör eftersom uppvärmningen inte blir jämn
Känn på lyktglaset när bilen stått i solen..
#1498787
Erik Å skrev: fre 22 apr 2022, 16:56
least skrev: fre 22 apr 2022, 12:55 Värme bidrar till en expansion som i sig självt inte kommer att knäcka plasten då den expanderar uniformt över hela detaljens yta.
Det är precis vad den inte gör eftersom uppvärmningen inte blir jämn
Känn på lyktglaset när bilen stått i solen..
Men värsta sprickor finns ju på skyltbelysning som inte exponeras så mycket för solen.
#1498801
Freddy100 skrev:
Erik Å skrev: fre 22 apr 2022, 16:56
least skrev: fre 22 apr 2022, 12:55 Värme bidrar till en expansion som i sig självt inte kommer att knäcka plasten då den expanderar uniformt över hela detaljens yta.
Det är precis vad den inte gör eftersom uppvärmningen inte blir jämn
Känn på lyktglaset när bilen stått i solen..
Men värsta sprickor finns ju på skyltbelysning som inte exponeras så mycket för solen.

Sprickorna i skyltbelysningen beror troligtvis på att du använt kallavfettning och inte lyckats spola bort det ordentligt. Det letar sig in runt packningen och är supersvårt att få bort.
Det var förklaringen jag fick när de bytte min på garanti. Spolar extra noga nu och det har inte spruckit än på 3 månader.
#1544745
Då var det dax igen!
Bytte ut mina lyktor samt reflexer i april förra året på selekt garantin
Nu har reflexerna spruckit igen och ringde då min PST och nu till det komiska och för mig helt åt helvete.
Hade jag betalat för bytet förra året så hade jag haft livstids garanti på reflexerna men nu var det bytt på selekt garantin så nu har man ingen garanti ja ni hör hur dumt det låter.... reflexerna kostar 250:-/st så jag hade ju gärna bytt dem själv men man måste plocka bort hela kofångaren för att komma åt och byta de ska Nybergs bil ha 2000:- för.

Reflex som reflex nån jävla garanti måste de väl lämna när de bytt ut sakar på bilen...
Blir så trött på sånt här......
#1544751
Hedda83 skrev:Då var det dax igen!
Bytte ut mina lyktor samt reflexer i april förra året på selekt garantin
Nu har reflexerna spruckit igen och ringde då min PST och nu till det komiska och för mig helt åt helvete.
Hade jag betalat för bytet förra året så hade jag haft livstids garanti på reflexerna men nu var det bytt på selekt garantin så nu har man ingen garanti ja ni hör hur dumt det låter.... reflexerna kostar 250:-/st så jag hade ju gärna bytt dem själv men man måste plocka bort hela kofångaren för att komma åt och byta de ska Nybergs bil ha 2000:- för.

Reflex som reflex nån jävla garanti måste de väl lämna när de bytt ut sakar på bilen...
Blir så trött på sånt här......
Har ju varit en goodwill hos Volvo, jag bytte på min gamla V60cc 19 och sonen på sin V90 18 utan kostnad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]