Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
#1338382
Exempel,
Jag kör med bra flyt in i rondellen genom vänsterfilen och i högerfilen ligger en annan bil som just startat, jag släpper av på gasen för att ha lämplig fart i rondellen, när jag ska svänga ut på min avfart så vill jag accelerera och köra från snigeln i högerfältet. Då måste motorn upp i höga varv innan den börjar dra på växel och omedelbart den börjar dra måste jag släppa av lite på gasen för att inte idiotköra. Det blir en väldigt ryckig körning och rusvarv på motorn.

Jag vill ha lådan att dra direkt när motorn kommit upp på lämpligt varvtal, som det är nu verkar det som jag måste väcka upp lådan genom att tvingas gasa rejält först. Det här är när scrollhjulet är ställt på vanlig körning. Jag är inte road av att lägga tid och koncentration på att ändra det

Vet nån om det finns uppdaterad mjukvara för aut lådan? Eller om Polestar eliminerar det här?
Ingen av våra andra bilar, av andra fabrikat, beter sig som vår V60CC. Inte heller någon annan Volvo vi haft tidigare har haft en ”sovande autlåda”.
#1338387
Har en T5:a som hade ungefär samma beteende som din D4:a med en liten men retsam fördröjning i t.ex. rondeller. Detta är helt borta efter Polestaroptimeringen som jag gjorde för ett tag sedan. Så om jag gissar, så får du samma upplevelse som jag om du Polestaroptimerar din D4:a. Har samma känsla oavsett körläge Comfort eller Polestar-läget.
#1338542
Min upplevs som mer eller mindre likadan, och det är något jag reagerat på sedan bilen togs ut. Kört ca 200 mil nu.
Vi har en Passat hemma, 2017, där växellådan går betydligt mjukare i sådana lägen. Det är visserligen en bensin, och min V60 en diesel. Vet inte hur det avgör.
Det är den enda grejen jag reagerat på vara bättre på Passaten än Volvon. Allt annat är Volvon överlägsen på, men inte växellådan, hittills i alla fall.
#1338546
Upplever samma sak på min V90CC, men som @Xanthopteryx, skrev så blev det bättre med sommaruppdateringen: https://www.volvocars.com/se/support/to ... dateringar.

Jag killgissar att det har har med optimering för den nya WLTP-körkykeln att göra, på nåt sätt får den sega responsen i lådan ner förbrukningsvärderna i den körcykeln. Har även läst biltester där nya Audi A6 har fått kritik för seg respons vid gaspådrag. Din Passat är optimerad för den Gamla NEDC-körcykeln.
#1338591
Håller med om att automaten är kass i just detta scenario, upplever precis detta, om man gasar på för mycket efter rondell eller förväntar sig reptilsnabb respons. Den är inte så snabb och tricket är att inte trycka ner gasen för fort/djupt så det blir kickdown. Höga varv lär innebära att den har kuggat ner ett par-tre växlar när man trycker på gasen men om man trycker nättare på gasen och låter turbon sköta accet från något lägre varv så blir det inte lika bröligt. :) Det tar någon sekund extra men när turbotrycket kommer så blir det bra fart ur rondellen ändå.

Tycker automaten framför allt är ryckfri och skön i många andra situationer, i trafik när man rullar, från stoppljus/korsning när man går från broms till gas. Det är som att det är svårare för den att växla rätt när man rullar långsamt fram mot en korsning eller i en rondell.
#1338597
beachman skrev: mån 23 sep 2019, 09:14 Upplever samma sak på min V90CC, men som @Xanthopteryx, skrev så blev det bättre med sommaruppdateringen: https://www.volvocars.com/se/support/to ... dateringar.

Jag killgissar att det har har med optimering för den nya WLTP-körkykeln att göra, på nåt sätt får den sega responsen i lådan ner förbrukningsvärderna i den körcykeln. Har även läst biltester där nya Audi A6 har fått kritik för seg respons vid gaspådrag. Din Passat är optimerad för den Gamla NEDC-körcykeln.
Så är det kanske.
Min bil hämtades ut för en månad sen. Byggdes för ca 6 veckor sen.
Kan det vara så att den har gammal mjukvara?

Jag har till skillnad från TS en D3, men det spelar väl ingen roll i detta läget kanske.
#1338601
Det kommer nya saker typ varje vecka så upplever du saker som inte känns bra så be de lägga på. Ibland är det ju buggar också som smyger sig in.
Se till att de skriver ner felet bra och återkoppla sedan. Är det ett vettigt ställe så skickar de in om det inte blir löst.
#1338606
Xanthopteryx skrev: mån 23 sep 2019, 14:29 Det kommer nya saker typ varje vecka så upplever du saker som inte känns bra så be de lägga på. Ibland är det ju buggar också som smyger sig in.
Se till att de skriver ner felet bra och återkoppla sedan. Är det ett vettigt ställe så skickar de in om det inte blir löst.
Jag ska ärligt säga att jag "lärt mig" acceptera det. Tänkt den är lite annorlunda än min Passat bara. Har bara kört 200 mil och inte funderat svinmycket på det förrän jag läste om det här, att min bil reagerar på samma sätt.
Det är en tjänstekärra, som jag förvisso betalar för och är rädd om, men så länge jag inte stör mig än mer på det lär jag dröja till det är dags för service..
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]