Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1338219
Hej, lite ny på V60 och elhybrider då jag kört V70/XC70/V90 de senaste åren och jag har en del frågor.

Någon som har koll?

1. Hur långt kommer man med elen i praktiken (årsmodell 2020)?
2. Buller jämfört med V90? Jag kommer att ha akustikrutorna.

Något annat jag vill veta när jag lämnar V90 AWD 243hk?

Tack för svar. :-)
#1338524
hansandreasson skrev: fre 20 sep 2019, 21:15 Hej, lite ny på V60 och elhybrider då jag kört V70/XC70/V90 de senaste åren och jag har en del frågor.

Någon som har koll?

1. Hur långt kommer man med elen i praktiken (årsmodell 2020)?
2. Buller jämfört med V90? Jag kommer att ha akustikrutorna.

Något annat jag vill veta när jag lämnar V90 AWD 243hk?

Tack för svar. :-)
Jag har kört en V60 D5 TE i snart 3 år och är supernöjd med bilen - en laddhybrid är bra på många saker (men kanske inte "bäst" på något)

Står i begrepp att byta bil, men eftersom leveranstiden på V60 T6 TE är astronomisk så blev det inte praktiskt möjligt....hade jag haft 1 år på mig hade det funkat bättre. Har du hört med din återförsäljare hur lång väntetiden är? Har sett lite här på forumet att modellår 2020 av V60 T6 TE är fullbokad, men det är inte uppgifter jag själv bekräftat. När ska du byta bil?

Ang. räckvidd så kan jag bara jämföra med min egen V60 D5 TE och generellt för laddhybrider så finns det mycket som påverkar din räckvidd. Körstil och trafikrytm, din fart, om du blåser på med ljudsystem och AC osv. Som mest har jag pressat min till 41 km och då gick större delen av färden på en 100-väg.

För senare generationer av V60 så får du nog räkna med runt 40 km eller lite därunder, men det beror helt på hur du kör den. Folk som faktiskt kör de senare hybrider kan nog ge dig ett noggrannare svar :-)

Buller har jag ingen koll på, men det finns en bra tråd om akustikrutor som kan ge lite svar på hur andra upplever det.
#1338543
Tack för bra info.
Beställer man idag säger Bra Bil i Upplands Väsby att en V60 T6 TE levereras i april. Vad jag förstår har batterikapaciteten ökat med 15 % för de bilar som tillverkas efter v46 i år. Så då blir det mer åt 5-6 mil än 3-4.

Kunde inte beställa akustikrutor med Momentum utan jag var tvungen att gå upp till Momentum Advanced. Då gick de laminerade rutorna att beställa.
#1338559
hansandreasson skrev:Tack för bra info.
Beställer man idag säger Bra Bil i Upplands Väsby att en V60 T6 TE levereras i april. Vad jag förstår har batterikapaciteten ökat med 15 % för de bilar som tillverkas efter v46 i år. Så då blir det mer åt 5-6 mil än 3-4.

Kunde inte beställa akustikrutor med Momentum utan jag var tvungen att gå upp till Momentum Advanced. Då gick de laminerade rutorna att beställa.
5-6 mil kan du glömma. Kanske 5 om du kör riktigt riktigt lugnt en varm sommardag. Skulle säga mer 4-4,5 mil.

Jag får ut runt 3,5-4,5 mil där 4,5 mil är riktigt optimal förhållanden.
#1338563
Tack.
Räknar jag +15 % på dina siffror så hamnar man på ca. 4,6 mil. Jag har 2,5 mil till jobbet och kan ladda där och då slipper jag diesel på de resorna helt. Det tillsammans med det lägre förmånsvärdet så kommer en hybridbil förbättra min ekonomi med ca. 2500:-/ per månad. Något att se fram emot! :-)
#1338574
hansandreasson skrev:Tack.
Räknar jag +15 % på dina siffror så hamnar man på ca. 4,6 mil. Jag har 2,5 mil till jobbet och kan ladda där och då slipper jag diesel på de resorna helt. Det tillsammans med det lägre förmånsvärdet så kommer en hybridbil förbättra min ekonomi med ca. 2500:-/ per månad. Något att se fram emot! :-)
Diesel behöver du aldrig någonsin tanka ;)

2,5 mil klarar du även motorväg på vintern så ja jobbpendling blir ett nöje. Jag åker 11 mil och kan ej ladda men åker 0,4 i snitt pump till pump. Åker ca 120-170 mil på 50 liter.
#1339427
Hej,
Jag har en V60 T8 MY20 som plockades ut för ca tre veckor sedan.
Det nya batteriet är grymt. I stadstrafik med mycket gas/broms kommer jag lätt 45km i höstrusk utan förvärmning.
Har kört lite längre sträckor med blandade hasrigheter och motorväg i lite kallare väder och utan förvärmning. Kom då styva 51km med AC/värme på.
Tack vare att bensinvärmaren kör värme så kommer man ganska långt på el. Betydligt längre än MY19.
Jag har dessutom 19” som förkortar räckvidden.
#1339566
Handersg skrev: lör 28 sep 2019, 13:44 Hej,
Jag har en V60 T8 MY20 som plockades ut för ca tre veckor sedan.
Det nya batteriet är grymt. I stadstrafik med mycket gas/broms kommer jag lätt 45km i höstrusk utan förvärmning.
Har kört lite längre sträckor med blandade hasrigheter och motorväg i lite kallare väder och utan förvärmning. Kom då styva 51km med AC/värme på.
Tack vare att bensinvärmaren kör värme så kommer man ganska långt på el. Betydligt längre än MY19.
Jag har dessutom 19” som förkortar räckvidden.
Det verkar lovande med lite längre räckvidd på el. Jag ser fram mot leverans av min V60 T8 i mars. Jag beställde också 19" hjul men bränsleförbrukningen skulle vara marginellt lägre på dessa än på 18". Fast det var utseendet som avgjorde det valet.
#1339690
hansandreasson skrev: mån 23 sep 2019, 08:47 Tack för bra info.
Beställer man idag säger Bra Bil i Upplands Väsby att en V60 T6 TE levereras i april. Vad jag förstår har batterikapaciteten ökat med 15 % för de bilar som tillverkas efter v46 i år. Så då blir det mer åt 5-6 mil än 3-4.

Kunde inte beställa akustikrutor med Momentum utan jag var tvungen att gå upp till Momentum Advanced. Då gick de laminerade rutorna att beställa.
Från fyra mil till fem mils räckvidd är ju en ökning med 25 procent..

Från tre mil till fem mil är ca 60 procents ökning... 😀 ( snabbt överslag utan miniräknare..)

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]