Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henrik92
#1337021
Hej!

Funderar på att byta från min 2015 V60 D4 AWD till 2019 T6 AWD och försöker räkna ut ca skillnaden på kostnaden för drivmedel. Jag kör i princip endast stadstrafik med en stor del start/stop så med min D4 snittar jag 0,86l/mil. Ni som har den nya V60 med T6 AWD, vad har ni för förbrukning? Skriv gärna ert körmönster också!

Jag vet att man kan kolla teknisk data på Volvos hemsida samt känner även till www.spritmonitor.de dock upplever jag det som att det Volvos hemsida säger är önskesiffror och på spritmonitor är där inte så många T6:or som lagt in sin förbrukning.

Ha det fint!
av RYN
#1337041
Jag kör en V60 T6 -19 som är Polestaroptimerad men optimeringen har inte påverkat min förbrukning.
Min körprofil är ju inte lik din men det kan kanske vara av intresse ändå. Jag pendlar till jobbet 30 km 80- och 100-väg och brukar hamna runt 0,8 l/mil om jag följer trafikrytmen och undviker omkörningar. Vid lite mer inspirerad körning hamnar jag lätt på 0,9-1,0 på samma sträcka.
Stadstrafik vet jag inte men skulle gissa på 1,2-1,5. Någon annan kanske vet bättre.
Med 1700 kg husvagn efter om någon är intresserad 1,5-1,6 l/mil i 90 km/h.

Alla siffror tagna från On Call-appen som jag upplever stämmer väl överens med verkligheten.

Jag upplever att förbrukningen är extremt beroende av körstil, mycket mer än vad jag har upplevt med någon annan bil. Kör man lugnt och försiktigt går det att komma ner i vettiga siffror och gasar men lite finns det inga gränser för hur mycket man kan komma upp i. :-o
Men det är en rolig bil att köra :-D
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1337331
Jag kör normalt 2*16 km i Stockholms förorter och lyckas ligga kring 0,75 de gånger det inte är trafik/köer, men vid kö så landar det gärna kring 1,1 (detta vid extremt defensiv körning). Ett extra rödljus är skillnaden mellan 0,75 och 0,80. Så ja, 1,2-1,5 låter inte fel... Men motorn "viner" härligt när man trycker på gaspedalen :-)
av Sudden78
#1349135
Jag kör -19 T6 AWD och har gjort det i ca 500mil. Ligger på ett snitt på 1.09 liter/mil. Har då kört grovt 50/50 landsväg/stad. Emellanåt lite ”inspirerad buskörning”. Förbrukningen går ned markant direkt man ligger på landsvägen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]