Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
#1340245
Jag har XC60 T8 och känner konstant vibrationer. Hjulen är balanserade noggrant, men det hjälper inte.
Provkörde tillsammans med verksmästaren en demobil med 22"s hjul (Jag har 21") och den vibrerade precis likadant.

Jag har börjat fundera över om det helt enkelt är att jag nästan alltid kör på el och om det kan vara anledning till att jag känner alla ojämnheter i vägbanan - jag menar att inga bensinmotorvibrationer då lägger sig "ovanpå".

Det är liksom inget snack om att våra asfalterade vägar är ojämnare idag än för 20-30 år sedan.

Självklart får jag ta och köra ett par dagar med bensinmotorn på och känna efter om min misstanke kan vara korrekt.

Funderar på om luftfjädringen kan vara boven.

Jag har förresten minskat lufttrycket från 2,8 till 2,4 och det verkar ge lite bättre komfort. Tydligen är däckväggarna så pass hårda, att det inte blir en nackdel alls för däcken, slitage etc. Jag förstår då att el- och bensinförbrukningen kan öka lite.

OBS! Varning för eventuella killgissningar. ;)
av pellemando
#1340262
Lockis skrev: ons 02 okt 2019, 12:13 Förresten, har någon koll på om det är problem med vibrationer i XC60 eller V90? Är det "bara" v60 som har problem med vibrationer i T8 utförande?
90 serien är med drabbad. Finns en ganska lång tråd om det. Jag fick min bil återköpet efter fjärde verkstadsbesöket. Lite roligt att dom vid första besöket inte kände något... Med vid fjärde sa att dom inte kan lösa det trots att dom bytt en jävla massa delar på den. V90 D4 AWD hade jag
av stevvee
#1340273
betterlead skrev: Jag har förresten minskat lufttrycket från 2,8 till 2,4 och det verkar ge lite bättre komfort. Tydligen är däckväggarna så pass hårda, att det inte blir en nackdel alls för däcken, slitage etc. Jag förstår då att el- och bensinförbrukningen kan öka lite.

OBS! Varning för eventuella killgissningar. ;)
Med tanke på att runflat däck som har ännu hårdare däcksidor påverkas negativt av för lågt däcktryck (dom är gjorda för att kunna köra helt tomma” så tror jag defenetivt att minskningen i dina däck även det kommer påverka slitaget negativt.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1340284
OK, men rekommenderat däcktryck ligger faktiskt där, ungefär för mina: 2,3 kPa - Eco-trycket 2,7, så det borde verkligen inte vara skadligt för däcken att ha 2,4 kPa-tryck i dem. Min bil har väl förresten inte Runflat-däck? Inte standard hos Volvo, som hos BMW - där hade mina 3-seriebilar runflat.

För hastigheter över 160 km/h: 2,5 kPa.
För full packning/last och hastigheter över 160 km/h: 2,7 kPa.
av stevvee
#1340288
betterlead skrev:OK, men rekommenderat däcktryck ligger faktiskt där, ungefär för mina: 2,3 kPa - Eco-trycket 2,7, så det borde verkligen inte vara skadligt för däcken att ha 2,4 kPa-tryck i dem. Min bil har väl förresten inte Runflat-däck? Inte standard hos Volvo, som hos BMW - där hade mina 3-seriebilar runflat.

För hastigheter över 160 km/h: 2,5 kPa.
För full packning/last och hastigheter över 160 km/h: 2,7 kPa.
Då är det ju ingen fara.

Nej Volvo har inte runflat men eftersom det har dom hårdaste sidorna och det är skadligt för dom med för lågt är det ju garanterat skadligt för vanliga däck med hårda sidor (mjukare än runflat)

Men då har du alltså kört på högsta möjliga rekommenderade innan?
av Lockis
#1340301
pellemando skrev: ons 02 okt 2019, 23:17
Lockis skrev: ons 02 okt 2019, 12:13 Förresten, har någon koll på om det är problem med vibrationer i XC60 eller V90? Är det "bara" v60 som har problem med vibrationer i T8 utförande?
90 serien är med drabbad. Finns en ganska lång tråd om det. Jag fick min bil återköpet efter fjärde verkstadsbesöket. Lite roligt att dom vid första besöket inte kände något... Med vid fjärde sa att dom inte kan lösa det trots att dom bytt en jävla massa delar på den. V90 D4 AWD hade jag
Har sett tråden om V90 men det framgick inte att det var T8 som var påverkad. Du skriver ju själv D4 AWD och det var specifikt T8 som jag var intresserad av när det kom till vibrationer.
Behöver beställa ny tjänstebil inom ett par månader och vi har krav att det ska vara laddbart men med tanke på vibrationerna jag upplevde i den V60 T8 jag provkörde så blir jag lite tveksam på om det faktiskt är en Volvo jag bör ha som nästa bil. Lite tråkigt att en sådan sak förstör en för övrigt fantastisk bil.

Min nuvarande V60 D4 FWD har jag absolut inga vibrationer i :)
av DavidBlomqvist
#1340514
Lockis skrev:
pellemando skrev: ons 02 okt 2019, 23:17
Lockis skrev: ons 02 okt 2019, 12:13 Förresten, har någon koll på om det är problem med vibrationer i XC60 eller V90? Är det "bara" v60 som har problem med vibrationer i T8 utförande?
90 serien är med drabbad. Finns en ganska lång tråd om det. Jag fick min bil återköpet efter fjärde verkstadsbesöket. Lite roligt att dom vid första besöket inte kände något... Med vid fjärde sa att dom inte kan lösa det trots att dom bytt en jävla massa delar på den. V90 D4 AWD hade jag
Har sett tråden om V90 men det framgick inte att det var T8 som var påverkad. Du skriver ju själv D4 AWD och det var specifikt T8 som jag var intresserad av när det kom till vibrationer.
Behöver beställa ny tjänstebil inom ett par månader och vi har krav att det ska vara laddbart men med tanke på vibrationerna jag upplevde i den V60 T8 jag provkörde så blir jag lite tveksam på om det faktiskt är en Volvo jag bör ha som nästa bil. Lite tråkigt att en sådan sak förstör en för övrigt fantastisk bil.

Min nuvarande V60 D4 FWD har jag absolut inga vibrationer i :)
Har lite samma funderingar, man blir lite osäker.
MEN man måste ju även väga in hur många bilar det finns med vibrationer kontra hur många det rullar på vägarna. På dessa forumen får man lätt uppfattningen att varenda bil har vibrationer efter som att alla som är nöjda väldigt sällan gör inlägg om det på forumen :)
Vi får forska vidare i hur många som är helt nöjda med sina bilar istället så känns det nog rätt snabbt bättre haha :)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1340538
DavidBlomqvist skrev:
Lockis skrev:
pellemando skrev: ons 02 okt 2019, 23:17 90 serien är med drabbad. Finns en ganska lång tråd om det. Jag fick min bil återköpet efter fjärde verkstadsbesöket. Lite roligt att dom vid första besöket inte kände något... Med vid fjärde sa att dom inte kan lösa det trots att dom bytt en jävla massa delar på den. V90 D4 AWD hade jag
Har sett tråden om V90 men det framgick inte att det var T8 som var påverkad. Du skriver ju själv D4 AWD och det var specifikt T8 som jag var intresserad av när det kom till vibrationer.
Behöver beställa ny tjänstebil inom ett par månader och vi har krav att det ska vara laddbart men med tanke på vibrationerna jag upplevde i den V60 T8 jag provkörde så blir jag lite tveksam på om det faktiskt är en Volvo jag bör ha som nästa bil. Lite tråkigt att en sådan sak förstör en för övrigt fantastisk bil.

Min nuvarande V60 D4 FWD har jag absolut inga vibrationer i :)
Har lite samma funderingar, man blir lite osäker.
MEN man måste ju även väga in hur många bilar det finns med vibrationer kontra hur många det rullar på vägarna. På dessa forumen får man lätt uppfattningen att varenda bil har vibrationer efter som att alla som är nöjda väldigt sällan gör inlägg om det på forumen :)
Vi får forska vidare i hur många som är helt nöjda med sina bilar istället så känns det nog rätt snabbt bättre haha :)
Jag är helt nöjd och utan vibrationer! Bild

Skickat från min G8341 via Tapatalk

av pellemando
#1340607
Lockis skrev:
Har sett tråden om V90 men det framgick inte att det var T8 som var påverkad. Du skriver ju själv D4 AWD och det var specifikt T8 som jag var intresserad av när det kom till vibrationer.
Behöver beställa ny tjänstebil inom ett par månader och vi har krav att det ska vara laddbart men med tanke på vibrationerna jag upplevde i den V60 T8 jag provkörde så blir jag lite tveksam på om det faktiskt är en Volvo jag bör ha som nästa bil. Lite tråkigt att en sådan sak förstör en för övrigt fantastisk bil.

Min nuvarande V60 D4 FWD har jag absolut inga vibrationer i :)
Sorry missade den detaljen...
Användarvisningsbild
av Walkmann
#1340623
Falstaff skrev: tor 12 sep 2019, 19:14 Nu har bilen varit på verkstad, hade en hyrbil under tiden, en äldre Modell av V60 D3 som gick som en dröm på E4 (om man jämför med min nya V60 T8). Dock skönt att få det bekräftat, att jag inte är kräsen, utan det är ngt fel. Inga vibrationer i hyrbilen, utan bara det man får räkna med.

Vibrationerna är konstant, ligger du i 110-120 så går det inte att missa. Nyasfalterat eller inte, samma vibrationer. Sen känner man dem i lägre hastigheter också.

Verkstaden kände dem också, det var därför de behöll bilen.

Efter några dagar på verkstad är svaret från Volvo : Vibrationerna du upplever är tyvärr produkt egenskaper och ingenting vi kan justera eller åtgärda.
Jag fick exakt samma svar av Volvo efter jag varit inne tredje gången med vibrationer på min v90.. :devil:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är det värt pengarna att montera en s[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]