- fre 13 sep 2019, 13:27
#1337072
Hur som helst, riktigt bra med sakliga förklaringar kring fenomenen, keep it up!
Isidor skrev: ↑fre 13 sep 2019, 13:09 Hehe, ja det hade varit kul att påstå att jag bara var en överintresserad person. Jag har tidigare jobbat inom NVH med både Volvo och SAAB, men det var ett tag sedan.Misstänkte nästan det, ditt sätt att formulera dig tydde på en viss inblick :) Jag jobbar själv med durability/krock på analyssidan inom närliggande brancher till fordonsindustrin (gjort enstaka fordonsjobb) men har kollegor som sysslar mycket med NVH. Känner igen beskrivningen "omöjligt uppdrag" och den genomsnittliga bilköparen har förmodligen inte en aning om hur många ingenjörstimmar som lagts ner på att en viss panel i bilen inte ska skaka/rackla för mycket.
Anledningen till att jag försöker förklara en del kring ljud och vibrationer är att jag är ganska irriterad på allt svammel som sprids nästan överallt. Mest besviken blir man på motorjournalister som inom dessa områden är närmast pinsamt okunniga.
Det är egentligen fantastiskt att de flesta bilar fungerar så bra som de gör med tanke på allt som kan vibrera och bullra. Få tekniska system har lika hårda krav. Det borde vara ett närmast omöjligt uppdrag, men med många miljoner ingenjörstimmar nedlagda inom NVH varje år så blir det oftast ganska bra ändå.
Hur som helst, riktigt bra med sakliga förklaringar kring fenomenen, keep it up!
1911 - xxxx: Volvo V60 D4 Momentum Advanced SE II -20
1608 - 1911: Volvo V60 D5 Twin Engine Momentum Business Advanced -17
1608 - 1911: Volvo V60 D5 Twin Engine Momentum Business Advanced -17