Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isidor
#1336595
Det skulle vara bra att få mer detaljer angående när vibrationerna först blir märkbara och när de är som värst, t.ex vägförhållanden, hastighet, gaspådrag mm.
Användarvisningsbild
av Falstaff
#1336971
Nu har bilen varit på verkstad, hade en hyrbil under tiden, en äldre Modell av V60 D3 som gick som en dröm på E4 (om man jämför med min nya V60 T8). Dock skönt att få det bekräftat, att jag inte är kräsen, utan det är ngt fel. Inga vibrationer i hyrbilen, utan bara det man får räkna med.

Vibrationerna är konstant, ligger du i 110-120 så går det inte att missa. Nyasfalterat eller inte, samma vibrationer. Sen känner man dem i lägre hastigheter också.

Verkstaden kände dem också, det var därför de behöll bilen.

Efter några dagar på verkstad är svaret från Volvo : Vibrationerna du upplever är tyvärr produkt egenskaper och ingenting vi kan justera eller åtgärda.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1336981
Falstaff skrev: tor 12 sep 2019, 19:14 Efter några dagar på verkstad är svaret från Volvo : Vibrationerna du upplever är tyvärr produkt egenskaper och ingenting vi kan justera eller åtgärda.
Ett sånt extremt korkat svar gör att jag och många med mig drar oss för att köpa en ny Volvo igen, trots att det är fina bilar.
Man skapar bilar som har grava fel i sin grundkonstruktion och anser att det ska vara så.
Skärpning, Volvo!
Användarvisningsbild
av Falstaff
#1336987
Jag är glad att svaret finns i ett sms :-)

Det ÄR synd, för bilen har en sådan grym potential. Nåväl, får väl använda den som ”city-bil”. Synd man bor i en liten stad.
av seqerlars
#1337007
Nöj dig inte med det svaret, du har samma rätigheter enligt konsumentköplagen oavsett om det är en bil eller en bakmaskin du köper.

Om vibrationerna är så pass tydliga att tom verkstaden uppmärksammar det och inte är något som finns på ALLA v60 T8 är det fel på din bil och du kan kräva att de åtgärdar det, ger dig en ny likvärdig bil utan felet eller helt enkelt häver köpet. Minns inte exakt om det 2 eller 3ggr en säljare har på sig att åtgärda samma fel innan du kan häva köpet. Kostnader som du har under tiden kan du också kräva ersättning för. Se till att du sparar all komunikation med Volvo, spela in telefonsamtal och även om du besöker en återförsäljare.

Konsumentskyddet är starkt i Sverige och har du låtit de göra allt de kan för att åtgärda det kommer du med största sanolikhet vinna en rättstvist om det skulle gå så långt. Det är inga småpengar vi pratar om här.
av Isidor
#1337025
Oerhört oseriöst bemötande. Har provat 5 olika SPA-bilar varav två S60 och en V60 och alla gick/går så jämnt och fint som det är möjligt och då är jag ganska gnällig inom det här området. Således är detta ingen produktegenskap.

Volvo har en hel del serviceinformation angående hjulobalans- och kardanaxelrelaterade problem. Kardanen kan vi förstås stryka och man tycks ha gått igenom hjulen också (även om det är oklart om man kollat i hjulkrafttestare och hur är det med bromsskivorna?).

Det finns dock ledtrådar när det gäller de olika formerna av enkel obalans, d.v.s den allra vanligaste formen. Hastighetsberoendet är tydligt här och typiskt så känner man väldigt lite i låg hastighet för att få tilltagande vibrationer med ökande hastighet (obalanskraften har v^2-beroende) och en mycket snabb ökning av vibrationerna strax under "hjulstudsfrekvensen" (runt 15 Hz) som man prickar omkring 110 km/h, något beroende på lufttryck i däcken, för att sedan ligga ganska konstant mot högre hastighet. Med ökande hastighet alltså i början små vibrationer som ökar relativt långsamt för att i motorvägsfart mycket snabbt tillta och stabiliseras.

Olika former av vibrationer i drivlinan yttrar sig på ett helt annat sätt och kan uppstå t.ex vid gaspådrag, vid sväng eller varvtalsberoende. Dåliga drivknutar, som visat sig vara fallet vid några andra SPA-vibrationsproblem, ger ganska konstanta vibrationer utan stort hastighetsberoende.
av Dubbelpippi
#1337050
Isidor skrev: tor 12 sep 2019, 23:40 Oerhört oseriöst bemötande. Har provat 5 olika SPA-bilar varav två S60 och en V60 och alla gick/går så jämnt och fint som det är möjligt och då är jag ganska gnällig inom det här området. Således är detta ingen produktegenskap.

Volvo har en hel del serviceinformation angående hjulobalans- och kardanaxelrelaterade problem. Kardanen kan vi förstås stryka och man tycks ha gått igenom hjulen också (även om det är oklart om man kollat i hjulkrafttestare och hur är det med bromsskivorna?).

Det finns dock ledtrådar när det gäller de olika formerna av enkel obalans, d.v.s den allra vanligaste formen. Hastighetsberoendet är tydligt här och typiskt så känner man väldigt lite i låg hastighet för att få tilltagande vibrationer med ökande hastighet (obalanskraften har v^2-beroende) och en mycket snabb ökning av vibrationerna strax under "hjulstudsfrekvensen" (runt 15 Hz) som man prickar omkring 110 km/h, något beroende på lufttryck i däcken, för att sedan ligga ganska konstant mot högre hastighet. Med ökande hastighet alltså i början små vibrationer som ökar relativt långsamt för att i motorvägsfart mycket snabbt tillta och stabiliseras.

Olika former av vibrationer i drivlinan yttrar sig på ett helt annat sätt och kan uppstå t.ex vid gaspådrag, vid sväng eller varvtalsberoende. Dåliga drivknutar, som visat sig vara fallet vid några andra SPA-vibrationsproblem, ger ganska konstanta vibrationer utan stort hastighetsberoende.
Gillar dina utläggningar och förklaringar....jobbar du på analys- eller provningssidan inom bilindustrin, eller är du bara en extremt överintresserad person? :-D
av Isidor
#1337071
Hehe, ja det hade varit kul att påstå att jag bara var en överintresserad person. Jag har tidigare jobbat inom NVH med både Volvo och SAAB, men det var ett tag sedan.

Anledningen till att jag försöker förklara en del kring ljud och vibrationer är att jag är ganska irriterad på allt svammel som sprids nästan överallt. Mest besviken blir man på motorjournalister som inom dessa områden är närmast pinsamt okunniga.

Det är egentligen fantastiskt att de flesta bilar fungerar så bra som de gör med tanke på allt som kan vibrera och bullra. Få tekniska system har lika hårda krav. Det borde vara ett närmast omöjligt uppdrag, men med många miljoner ingenjörstimmar nedlagda inom NVH varje år så blir det oftast ganska bra ändå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]