Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dubbelpippi
#1337072
Isidor skrev: fre 13 sep 2019, 13:09 Hehe, ja det hade varit kul att påstå att jag bara var en överintresserad person. Jag har tidigare jobbat inom NVH med både Volvo och SAAB, men det var ett tag sedan.

Anledningen till att jag försöker förklara en del kring ljud och vibrationer är att jag är ganska irriterad på allt svammel som sprids nästan överallt. Mest besviken blir man på motorjournalister som inom dessa områden är närmast pinsamt okunniga.

Det är egentligen fantastiskt att de flesta bilar fungerar så bra som de gör med tanke på allt som kan vibrera och bullra. Få tekniska system har lika hårda krav. Det borde vara ett närmast omöjligt uppdrag, men med många miljoner ingenjörstimmar nedlagda inom NVH varje år så blir det oftast ganska bra ändå.
Misstänkte nästan det, ditt sätt att formulera dig tydde på en viss inblick :) Jag jobbar själv med durability/krock på analyssidan inom närliggande brancher till fordonsindustrin (gjort enstaka fordonsjobb) men har kollegor som sysslar mycket med NVH. Känner igen beskrivningen "omöjligt uppdrag" och den genomsnittliga bilköparen har förmodligen inte en aning om hur många ingenjörstimmar som lagts ner på att en viss panel i bilen inte ska skaka/rackla för mycket.

Hur som helst, riktigt bra med sakliga förklaringar kring fenomenen, keep it up!
av Knutviking
#1337171
Hej
Har exakt samma problem med min nya v60 t8. Vibrationer i hela bilen (inte endast rattfrossa) sedan bilen hämtades ny. Nu gått 700 mil. Balanserat, tryckbalanserat och bytt från Pirelli till Conti utan resultat. Fick höra att Volvo har höga krav på roadforce, max 60N för nya V60. Dock svårt för däcktillverkarna att hålla över tid så konstaterar man för hög kraft vid tryckbalansering blir det nya däck på garantin.

En kollega hämtade sin t8a samma dag och upplever inga vibrationer. Vad tusan kan vara galet med vissa individer? Instämmer med hela upplevelsen, det sätter sig i huvudet och jag kan inte köra längre sträckor i denna annars fina bil. Blivit att köra på el och under 100 för min del, katastrof med tanke på jobb syftet med bilen.

Någon som har någon mer erfarenhet eller idéer?
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1337330
Det mesta går ju att mäta idag, det finns ingen liten sak man kan montera på säg backspegeln, och få fram någon fin graf? Visst, man bör köra bilarna på samma väg men att man försöker komma ifrån "tyckande". Det hjälper ju inte er med vibrationer, men har lyckats få ut två nya v60 (T6/T8) utan vibrationer
Användarvisningsbild
av KGF
#1337333
Sök på NVH på Appstore/Play. Bosch har nån gratis app man kan ladda ner. Finns betalappar också som mäter vibrationer.
Användarvisningsbild
av Falstaff
#1338405
I mitt fall har jag gett upp. Jag kommer att returnera bilen under slutet av sep eftersom företaget jag jobbar på är snälla. Jag slipper den iaf.

Synd, för jag gillar verkligen utseendet på V60, och förarmiljön är underbar. Men en bil som inte går att köra över 100 i någon speciell njutning funkar inte för mig. Körde en V60 d3, förra modellen under tiden min var på verkstaden, och den gick som en dröm på E4 om man jämför med min.

Nåväl, avslutat för mig inom kort. Tack alla för kommentarer och att ni kommit med förslag.
av Lockis
#1339721
Var inne och provkörde en T8 idag och måste säga att jag blev väldigt besviken på just vibrationer i motorvägsfart.

Allt under 100 var helt fantastiskt och det var bra drag i bilen. Har idag en V60 D4 och den har jag inte dessa vibrationerna.

Påtalade för säljaren att jag upplevt detta och han verkade inte ha en aning om vad jag pratade om men la någon kommentar om att det kanske berodde på storleken på hjulen.

Ska försök hitta en med 18" I närområdet och se om den lider av samma åkomma som denna med 20" men när även sambon reagerar med "shit, hela din hand vibrerar synligt" är det något som är väldigt fel. Lite rädd för att lägga en beställning när väntetiden är ca 8 månader och man kanske får en riktig skit bil. Kanske är värt att köra en period med annat märke istället.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]