Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1334938
Det finns dom som har blivit av med vibrationer av att ta bort låsbultarna och ersätta med vanliga.
En enkel sak man kan göra hemmavid om man vill...
av stevvee
#1334943
Byt ÅF om dom inte hjälper eller ta kontakt med högsta chef för att få en lösning.
Har du samma problem med vinter o sommarhjul så är det ju troligtvis inte hjulen som är felet.

Kan du påverka vibrationerna ?

En tekniker kan aldrig återskapa problemet om man inte ger 100% korrekt information till personen för din körteknik kan få fram felet men att teknikern gör lika är inte säkert.

Jag är tekniker från grunden och har alltid kunnat gett bra information så dom enkelt kan hitta felen på mina bilar och varit väldigt uppskattat. Så lägg stor fundering på när kommer felet (temperatur,sträcka,omständigheter, belastning,frirull m.m)
Användarvisningsbild
av Falstaff
#1334945
stevvee skrev: lör 31 aug 2019, 09:48 Byt ÅF om dom inte hjälper eller ta kontakt med högsta chef för att få en lösning.
Har du samma problem med vinter o sommarhjul så är det ju troligtvis inte hjulen som är felet.

Kan du påverka vibrationerna ?

En tekniker kan aldrig återskapa problemet om man inte ger 100% korrekt information till personen för din körteknik kan få fram felet men att teknikern gör lika är inte säkert.

Jag är tekniker från grunden och har alltid kunnat gett bra information så dom enkelt kan hitta felen på mina bilar och varit väldigt uppskattat. Så lägg stor fundering på när kommer felet (temperatur,sträcka,omständigheter, belastning,frirull m.m)
Tack för att du tar tid och svarar, jag kör bilen på ojämna, jämna, nyasfalterade motorvägssträckor. Tänkte inte på det första tiden, men körde inget längre sträckor. På semestern blev det 40-50 mil i ett svep, och då kände jag att detta kan inte vara normalt.

Än en gång, ledsen för uruselt första inlägg. Jag kan bättre. VDn för företaget jag jobbar för har lovat att dra i sina Volvokontakter. Och skulle bara vibrationerna försvinna, så har denna bil potential att vara i topp utan problem. För trots mjukvarufel (jobbar med mjukvara själv) som inte stör mig, så är det i grunden en fantastisk bil. Normalt kör vi korta sträckor i familjen, och känns som vi aldrig tankar.

Rätt ska vara rätt, Volvo förtjänar inte löjliga inlägg, dock är jag inte nöjd med ÅF.

Tack för era inlägg, både de hårda (förtjänar jag) och tipsen. Vi får se vad som händer.
av volvojesus
#1335662
jag hoppas att verkstaden har testat däcken även i en specialmaskin som kan testa kraftvariationerna i hjulen. Detta kan vara allt från orunda däck och potthålskadade (ovala) fälgar. Normal hjulbalansering duger inte längre för att avgöra om hjulen är OK eller inte.


Nästa steg är att ta bort hjulen och att sätta dit lite eltejp eller annan tunn tejp (t.ex gängtätningstejp och vira runt några varv av denna tejp på hjullagrets centerkon för att bygga ut några extra tiondels millimeter, därefter sätt tillbaka hjulen, och det kommer bli en tajt fit mellan fälg och hjullager, i vilket fall tejpningen ser till att hjulen hamnar i exakt centrum av drivaxeln.

Om inte detta hjälper, det kan vara nödvändigt byta främre drivaxalar fram.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1335828
Säger som en del före mig. Testa en annan ÅF. Inte bara för hur du upplever den nuvarande, utan även för att erfarenhet och kompetens varierar från verkstad till verkstad. De är säkert utbildade och skickliga där du lämnat bilen, men ibland hjälper det att gå an ett problem utan tidigare förutfattade meningar och därmed tänka i helt andra banor. Dessutom kan en annan ÅF kanske varit ut för samma problem och därmed sitta inne med en lösning som inte övriga känner till.
Användarvisningsbild
av Falstaff
#1336013
Tack för synpunkter.

Idag har den faktiskt varit hos annan ÅF. Dock blev det inte bättre, snarare värre( vilket är positivt, för nu kan ingen missa vibrationerna), + nu drar hela bilen till vänster. Körde hem den 20 mil idag, och det känns inte trafiksäkert. Känns ganska hopplöst.

På måndag lämnar jag samtliga nycklar till min Arbetsgivare. Dock eloge till ny ÅF, de vill titta på den igen på måndag, dock betalar jag inte en krona till för detta tills den går att köra normalt, utan större vibrationer.

Än en gång, beklagar första inlägget som var omoget, dock är frustationen på sitt max just nu.
av Erik Å
#1336151
Åk till en gummiverkstad som har "Road Force" balanseringsmaskiner. De är relativt sällsynta (förmodligen rätt dyra), man får ringa runt och kolla vilka som har sådana... Störst chans hos gummiverkstäder som har relativt stor omsättning och framåtanda, glöm "Roy och Roger" :-D
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1336254
Vilken åf köpte du bilen hos?

Kan ju vara bra för oss andra att veta... 🤔

Lider med dig. Jag hade också blivit less...

Har återköp diskuterats?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]