Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en tunnelbox där jag hittills trätt in lastbågen och därför först måste ta av en fot (foten får inte plats att dras genom tunneln). Nu har jag köpt Volvo original lastbågar för en V60 och jag fattar inte hur jag ska få bort en fot från vardera båge. Någon därute som har en aning?

"Packline FX 210 är en tunneltakbox, där takräcket går genom tunnlar inne i takboxen. Det gör att takboxen monteras mycket nära taket."

https://www.lastexperten.se/sv/articles ... -tunnelbox
Det brukar man se om man tar av den svarta plasten som hålls fast med nyckellåsning?

Är det dessa?
4a.jpg
4a.jpg (22.2 KiB) Visad 1859 gånger
Yes, det ser ut att vara exakt samma sort. Jag har tagit bort allt som går att ta bort - plastkåpa, spännskruv, gummi, men hittar inget mer som är "nedmonteringsbart". Försöker kika in inuti bågarna för att hitta någon sprint el dyl, men hittar ingenting. Fötterna har möjlighet att glida ca 2 cm på skenan, men jag hittar inte det som begränsar glidet.
Svartepetter skrev:Yes, det ser ut att vara exakt samma sort. Jag har tagit bort allt som går att ta bort - plastkåpa, spännskruv, gummi, men hittar inget mer som är "nedmonteringsbart". Försöker kika in inuti bågarna för att hitta någon sprint el dyl, men hittar ingenting. Fötterna har möjlighet att glida ca 2 cm på skenan, men jag hittar inte det som begränsar glidet.
Lurar på om det i stort är samma lasthållare som Thule Edge och att Volvo bara har sin egna ändkåpa på dessa? I så fall kanske det finns något om det, hittar inget speciellt vid en snabb sökning men du har kanske bättre tur :) Har ett par edge i förrådet och de var grundmonterade så långt som du har lyckats plocka isär dina räcken

Bor du i Stockholm eller Malmö kanske de kan hjälp dig där isf
https://www.thule.com/sv-se/se/about-th ... hule-store
Tack - jag gick in på Thules sida och fann bågar som liknar mina. Där fanns även bilder på reservdelar(enskilda fötter) som ger mig en hint om hur allt är konstruerat. Ska testa igen, men tror inte det är värt att bända och vrida för mycket. Återkommer i detta forum ifall jag löser saken - tills dess är alla tankar/bidrag välkomna.

Blir volvoägare för första gången i mitt 48-åriga liv på tisdag. Detta hade jag ingen aning om tills för ca. en månad sedan då man började jämförda laddhybrider. Hade ingen aning om att Volvo kommit så långt... .
Problemet är löst .

Fanns inuti bågen (på foten) en metallbricka med ett runt hål som man med en spetsig lång mejsel kunde lyfta uppåt (med lite våld..). Det räckte med ett lyft på någon mm för att foten fick möjlighet att glida förbi det begränsade spåret (se bild - ca två cm där spåret är bredare - inuti detta löper låsbrickan när den är i låst läge) och ut i friheten.

Tack och hej!
Bilagor
Lastbågar V60.jpg
Lastbågar V60.jpg (32.28 KiB) Visad 1573 gånger

Nu har bilen vart in på säkning med H&a[…]

Hann äntligen att montera tillbaka locket av […]

Får tillbaka bilen idag och skall frå[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]