Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333452
Hej!

Jag vill minnas att jag läst en diskussion om detta tidigare men lyckas inte hitta tråden.

Vad har ni för erfarenheter av halvskinn vs helskinn stolarna med förlängd sittdyna?
Någon som testat båda alternativen under en längre period?
Står i valet och kvalet om det är värt 11900kr extra.
Tänker främst på V60, men jag misstänker att stolarna är lika på samtliga bilar.

/Martin
#1333470
Maruash skrev: tor 22 aug 2019, 11:12 Hej!

Jag vill minnas att jag läst en diskussion om detta tidigare men lyckas inte hitta tråden.

Vad har ni för erfarenheter av halvskinn vs helskinn stolarna med förlängd sittdyna?
Någon som testat båda alternativen under en längre period?
Står i valet och kvalet om det är värt 11900kr extra.
Tänker främst på V60, men jag misstänker att stolarna är lika på samtliga bilar.

/Martin
Det är värt, jag är inget fan av textil-stolarna(det har diskuterats att på textilstolarna/halvskinn har en platta i ryggen(ryggstödet) som flera personer har fått känna, för dom som har ryggproblem och dylikt medans ur helskinns-perspektivet inte känner av plattan även om man justerar ryggstödet så långt in i stolarna. Har du provat textil/halvskinn stolarna?(dom flesta ÅF har just den versionen) och mindre av helskinn men det finns om man har tur. Provsatt båda och jämför om du har den möjligheten.

Dynförlängningen är ett måste imo.
Senast redigerad av 2 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gång.
#1333471
För min del var det en deal breaker till 100% med förlängningen som ingår i läderpaketet.
Provkörde först bil med de vanliga stolarna och blev väldigt besviken på körposition och sittläge. Tog mig 10 minuter att konstatera att jag aldrig skulle kunna köra någon längre sträcka med de stolarna. Faktiskt förvånad över att Volvo inte gjort det bättre.
Jag är 190cm, så lite längre än de flesta, men heller inte orimligt lång.
Nu hade jag nog valt läderpaketet ändå. Det är bekvämt, och i synnerhet med småbarn där rengöringen blir extremt mycket enklare. Men förläningen av dynorna var det viktigaste. Hade inte Volvo gjort dem så bra som de gjort hade jag fått välja ett annat märke.
#1333508
UnleashFusion skrev:
Maruash skrev: tor 22 aug 2019, 11:12 Hej!

Jag vill minnas att jag läst en diskussion om detta tidigare men lyckas inte hitta tråden.

Vad har ni för erfarenheter av halvskinn vs helskinn stolarna med förlängd sittdyna?
Någon som testat båda alternativen under en längre period?
Står i valet och kvalet om det är värt 11900kr extra.
Tänker främst på V60, men jag misstänker att stolarna är lika på samtliga bilar.

/Martin
Det är värt, jag är inget fan av textil-stolarna(det har diskuterats att på textilstolarna/halvskinn har en platta i ryggen(ryggstödet) som flera personer har fått känna, för dom som har ryggproblem och dylikt medans ur helskinns-perspektivet inte känner av plattan även om man justerar ryggstödet så långt in i stolarna. Har du provat textil/halvskinn stolarna?(dom flesta ÅF har just den versionen) och mindre av helskinn men det finns om man har tur. Provsatt båda och jämför om du har den möjligheten.

Dynförlängningen är ett måste imo.

Halvskinn har skinn på sits o rygg, det problem du nämner finns bara på textilstolarna
#1333548
Ja, tror att textil finns med endast 2-vägs svankstöd, till skillnad mot halvskin/skinn som har 4-vägs
Har inte testat textilstolarna men väl både halvskinn och helskinn i 90 serien.
Tycker dynförlängning är grym, är 186 cm och det är riktigt skönt att få stöd för hela låret speciellt om man kör långt.
#1333561
Halvskinn är denna stolen i min värld, en stol som jag känner en "puckel i ryggen" på.
Fruktansvärt obekvämt, till och med bara när jag provsitter en bil i bilhallen...
Stol V90 Momentum.JPG
Stol V90 Momentum.JPG (89.41 KiB) Visad 2807 gånger
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 2-13676072
#1333572
Då var det tur man beställde med "Helskinn" :-D
I vilket fall så är det väl 2-vägs svankstöd till halvskinn eller vad man nu vill kalla det och till textilstolarna
För att få 4-vägs svankstöd så får man välja till dynförlängning och läder.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]