Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av menbj0
#1333360
Sen skiljer det 50 Nm, 400 vs 350. Det är rätt mkt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1333368
menbj0 skrev: ons 21 aug 2019, 21:04 Sen skiljer det 50 Nm, 400 vs 350. Det är rätt mkt.
Har VEA T5 så lite vrid alltså?

Jag har bara kört den i gamla V60 och tyckte den kändes lite som en gammal Saab, mycket kraft på en gång, om man tryckte på. Men utan att egentligen kännas så jättestark då heller. Väldigt trevlig och dieselstark vid lugn körning dock.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1333446
Har bara kört en äldre V60 T5 och den kändes väldigt tunn.
Varför finns inte D5 längre? Både snabb och hyggligt snål.
Tycker att det är ett jäkla ös i min gamla V60 D5 med Polestar 233/500. Nya T6 har bara 400Nm.
av Simpalabomba
#1333450
Perra83 skrev:Har bara kört en äldre V60 T5 och den kändes väldigt tunn.
Varför finns inte D5 längre? Både snabb och hyggligt snål.
Tycker att det är ett jäkla ös i min gamla V60 D5 med Polestar 233/500. Nya T6 har bara 400Nm.
Hur menar du med tunn? :-D
Tror att det är pga att D5 skall ersättas med B5 och därför vill de inte trycka ut mer D5or, kan ha fel dock :P
D5an gick ju att beställa för ett tag sedan till de större moddelerna.
av kmi
#1333498
Simpalabomba skrev:
kmi skrev:Växellådan!
Vi har en V60 T5 auto og en Bmw X1 aut.
Bmw's växellåda skifter meget hurtigere og er mere optimeret i forhold til ved hvilket varv den skifer end Volvo's (även om jag har polestar)
Intressant att höra! Hur upplever du V60 t5? skulle du säga att den har tillräckligt med kraft/tryck, upplevs den som snabb eller långsam?
Rigtigt nöjd med den, hade faktisk samme motor i min V90 CC. Men man mærker at V60 er en mindre bil samt lägre chassi (r-design). Kørte en vecka uden Polestar og det undre mig at R-design ikke har det fra starten. Växellådan funkar en del bättre samt man oplever en forskel i mellem accl.

Min V60 T5 har bare fwd, men oplever egentlig at pga. vikten at den fint får kraften i marken.

Kører 2000 mil om året og den merkostnad jag har på bensin samt avgift är pengene värd. T5'eren var bra prissat när jag købte den, därför var det et lätt val
av Simpalabomba
#1333501
kmi skrev:
Simpalabomba skrev:
kmi skrev:Växellådan!
Vi har en V60 T5 auto og en Bmw X1 aut.
Bmw's växellåda skifter meget hurtigere og er mere optimeret i forhold til ved hvilket varv den skifer end Volvo's (även om jag har polestar)
Intressant att höra! Hur upplever du V60 t5? skulle du säga att den har tillräckligt med kraft/tryck, upplevs den som snabb eller långsam?
Rigtigt nöjd med den, hade faktisk samme motor i min V90 CC. Men man mærker at V60 er en mindre bil samt lägre chassi (r-design). Kørte en vecka uden Polestar og det undre mig at R-design ikke har det fra starten. Växellådan funkar en del bättre samt man oplever en forskel i mellem accl.

Min V60 T5 har bare fwd, men oplever egentlig at pga. vikten at den fint får kraften i marken.

Kører 2000 mil om året og den merkostnad jag har på bensin samt avgift är pengene värd. T5'eren var bra prissat när jag købte den, därför var det et lätt val
Härligt o höra att du är nöjd! Blir själv väldigt taggad :-)
Användarvisningsbild
av EjS
#1333590
Jag åkte T5 och D5 (gamla V60) innan jag valde något helt annat i 2016.
Tycker inte skillnaden mellan BMW och Volvo är så stor (jämnförte med en 125i med ZF låda som jag hade möjlighet att köra - dock chippat til 320 bhp).
Lådan i BMW är optimerad för 0-100 men i fart är det inte mycket skillnad.
Jag tog till slut en Cadillac CTS 3.6 (LFX 322 bhp/374 nm) som har en väldigt högväxlad låda från Corvette. Samma sak som Volvo ingen snabb 0-100 men i fart är det fint, dock är den väldig snabb i take-off av någon anledning.
Tycker man ska tänka in komfort mycket mer. Kan faktisk kombineras med sport. Att åka i rundell utan växling med 900 varv på motorn i lock-up utan momentreaktioner i drivlinan är helt oslagbart.
Och el-bilsfolket kan lägga av - för när man går ut rondellen och öppnar alla spjäll till 7500 varv blir det bra - enbart pga. ljudet.

Skit i 0-100 och testa bilen. Om du ska ha en bil som tar en 330i både 0-100 och i fart är det inte Volvo du ska ha.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1333592
Perra83 skrev:Har bara kört en äldre V60 T5 och den kändes väldigt tunn.
Varför finns inte D5 längre? Både snabb och hyggligt snål.
Tycker att det är ett jäkla ös i min gamla V60 D5 med Polestar 233/500. Nya T6 har bara 400Nm.

Är det 240hk/ford du tänker på? Annars tycker jag inte det är så stor skillnad. D5 dör av där T5 fortsätter, lite skillnad i karaktär. Samma spec på dom också (i gamla plattan)
Kan aldrig tänka mej att skillnaden är stor åt nåt håll i SPA.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1333595
TommyP86 skrev: tor 22 aug 2019, 21:40
Perra83 skrev:Har bara kört en äldre V60 T5 och den kändes väldigt tunn.
Varför finns inte D5 längre? Både snabb och hyggligt snål.
Tycker att det är ett jäkla ös i min gamla V60 D5 med Polestar 233/500. Nya T6 har bara 400Nm.

Är det 240hk/ford du tänker på? Annars tycker jag inte det är så stor skillnad. D5 dör av där T5 fortsätter, lite skillnad i karaktär. Samma spec på dom också (i gamla plattan)
Kan aldrig tänka mej att skillnaden är stor åt nåt håll i SPA.
Kommer faktiskt inte ihåg vilken motor det var... det var i alla fall nya fronten på V60. Jag förväntade mig säkert mer än vad den gav. En T5 ska ändå ha lite ös. Mycket av den känslan försvinner nog med automatlådan.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]