Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simpalabomba
#1333287
Tjena,
Sitter själv och vänter på en V60 T5 och funderar kring hur konkurrenter kan vara så mycket snabbare t.ex BMW 330i Touring som gör 5.9 sec 0-100 medans V60 t5an gör 6.7
Har även spanat in andra konkurrenter och det ser ut som att iprincip alla andra moddeller med likvärdig motoreffekt gör bättre ifrån sig 0-100.
Är medveten om att det till stordel är automat lådorna det är skillnad på men är det enbart det?
av TurboJonte
#1333288
Simpalabomba skrev:Tjena,
Sitter själv och vänter på en V60 T5 och funderar kring hur konkurrenter kan vara så mycket snabbare t.ex BMW 330i Touring som gör 5.9 sec 0-100 medans V60 t5an gör 6.7
Har även spanat in andra konkurrenter och det ser ut som att iprincip alla andra moddeller med likvärdig motoreffekt gör bättre ifrån sig 0-100.
Är medveten om att det till stordel är automat lådorna det är skillnad på men är det enbart det?
Bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och vikt är ju några faktorer.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

av Simpalabomba
#1333293
TurboJonte skrev:
Simpalabomba skrev:Tjena,
Sitter själv och vänter på en V60 T5 och funderar kring hur konkurrenter kan vara så mycket snabbare t.ex BMW 330i Touring som gör 5.9 sec 0-100 medans V60 t5an gör 6.7
Har även spanat in andra konkurrenter och det ser ut som att iprincip alla andra moddeller med likvärdig motoreffekt gör bättre ifrån sig 0-100.
Är medveten om att det till stordel är automat lådorna det är skillnad på men är det enbart det?
Bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och vikt är ju några faktorer.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Just ja 330i är bakhjulsdriven. Vet du ifall Volvos automat är dubbel koppling? har inte lyckats hitta något svar på det...
av stevvee
#1333294
Simpalabomba skrev:Tjena,
Sitter själv och vänter på en V60 T5 och funderar kring hur konkurrenter kan vara så mycket snabbare t.ex BMW 330i Touring som gör 5.9 sec 0-100 medans V60 t5an gör 6.7
Har även spanat in andra konkurrenter och det ser ut som att iprincip alla andra moddeller med likvärdig motoreffekt gör bättre ifrån sig 0-100.
Är medveten om att det till stordel är automat lådorna det är skillnad på men är det enbart det?
330i har ju mer vrid och är lättare.
av Simpalabomba
#1333297
AndreasThn skrev:
Simpalabomba skrev: ons 21 aug 2019, 12:49 Just ja 330i är bakhjulsdriven. Vet du ifall Volvos automat är dubbel koppling? har inte lyckats hitta något svar på det...
Lådan som sitter i Volvo är inte dubbelkopplings.
Tack för infon
av kmi
#1333304
Växellådan!
Vi har en V60 T5 auto og en Bmw X1 aut.
Bmw's växellåda skifter meget hurtigere og er mere optimeret i forhold til ved hvilket varv den skifer end Volvo's (även om jag har polestar)
av Simpalabomba
#1333305
kmi skrev:Växellådan!
Vi har en V60 T5 auto og en Bmw X1 aut.
Bmw's växellåda skifter meget hurtigere og er mere optimeret i forhold til ved hvilket varv den skifer end Volvo's (även om jag har polestar)
Intressant att höra! Hur upplever du V60 t5? skulle du säga att den har tillräckligt med kraft/tryck, upplevs den som snabb eller långsam?
av jaronsso
#1333352
Har inte tittat i detalj på konkurrenter men Volvo står väl som ohotad etta i viktligan?
Skiljer det ett par hundra kilo är väl bara det som ensam orsak att det skiljer någon halvsekund/sekund.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]